Jag har 3 grannar med Automover 220. Min 790 uppfattar jag som tystare än dessa.
 
Har nu skapat en ny tråd här, som jag föreslår används för djupare tekniska diskussioner som relaterar till utveckling av egna appar/firmwares etc. Fyll gärna på i den tråden (på engelska) vad vi redan kommit fram till här.
 
  • Gilla
polestar och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Med tanke på att tråden till stor del handlar om problem så tänkte jag bara bryta av med något positivt. Monterade min nya 790 i helgen på mitt fritidshus. Den klippte utan problem och fastnade ingenting.

Krånglig tomt med mycket ojämn gräsmatta och en del träd. Den medföljande kabeln täckte endast in ca hälften av tomten men jag tänker börja så för att sedan utöka. La ut gränskabeln med ett par öar och ca 25 cm till fasta hinder. En del träd (utan ytliga rötter) gjorde jag inte rötter kring utan lämnade "oskyddade" i området.

Jag kommer säkert att stöta på problem och utmaningar men första intrycket är väldigt positivt!

PS. Såg att Clas Olsson slutat sälja 790, någon som vet varför? Om den är slut så brukar ju produkten stå kvar men med tom lagerstatus.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Hej va kul att den funkar bra,min funkar oxå bra lite högt ljud från drivhjulen i uppförsbacken man skulle önska sig att det går att ställa in hur ofta den skall kantklippa,hoppas det kommer uppdateringar snart
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
Hej.

Har nyligen införskaffat en Landroid M (1000 kvm) 2015 års modell.

Sedan installation har den betett sig skumt på följande sätt.

- Bytt riktning mitt på gräsmattan utan att den varit i närheten av hinder etc.
- Stannat innanför avgränsning och meddelat att den är utanför densamma.
- Blivit fångad när den enbart stött emot hinder.

Grannen mot vilken jag har tomtgräns har en HQ Automover 220 av något äldre modell. Min tråd ligger ca 140 cm från hans. Efter viss annan felsökning bad jag honom bryta strömmen till sin maskin varvid min maskin slutade bete sig skumt.

Vill gärna höra från andra med liknande problem/utmaningar.
Finns det andra sätt att lösa detta på än att flytta tråden?
 
abegar skrev:
Hej.

Har nyligen införskaffat en Landroid M (1000 kvm) 2015 års modell.

Sedan installation har den betett sig skumt på följande sätt.

- Bytt riktning mitt på gräsmattan utan att den varit i närheten av hinder etc.
- Stannat innanför avgränsning och meddelat att den är utanför densamma.
- Blivit fångad när den enbart stött emot hinder.

Grannen mot vilken jag har tomtgräns har en HQ Automover 220 av något äldre modell. Min tråd ligger ca 140 cm från hans. Efter viss annan felsökning bad jag honom bryta strömmen till sin maskin varvid min maskin slutade bete sig skumt.

Vill gärna höra från andra med liknande problem/utmaningar.
Finns det andra sätt att lösa detta på än att flytta tråden?
Du kan ju alltid ha sönder din grannes klippare? ;)

De senare modellerna ska inte påverka varandra, men hq 220 har några år på nacken. Tyvärr har den inte eco mode som då hade möjliggjort att ni kunnat köra på olika tider med slingan avstängd för grannen.
Jag har funderat på avskärmningslösningar som man skulle kunna sätta vid tomtgränsen, men just nu är det bara funderingar.
 
Det kanske hjälper med nytt kretskort till laddstationen för att göra den mindre störningskänslig. Var ju ändå ett ganska rejält avstånd till grannen.
 
Prova med att sätta laddstationen på slingan som går utmed grannen, kanske blir lite starkare signal.
 
  • Gilla
swede100
  • Laddar…
abegar skrev:
Hej.

Har nyligen införskaffat en Landroid M (1000 kvm) 2015 års modell.

Sedan installation har den betett sig skumt på följande sätt.

- Bytt riktning mitt på gräsmattan utan att den varit i närheten av hinder etc.
- Stannat innanför avgränsning och meddelat att den är utanför densamma.
- Blivit fångad när den enbart stött emot hinder.

Grannen mot vilken jag har tomtgräns har en HQ Automover 220 av något äldre modell. Min tråd ligger ca 140 cm från hans. Efter viss annan felsökning bad jag honom bryta strömmen till sin maskin varvid min maskin slutade bete sig skumt.

Vill gärna höra från andra med liknande problem/utmaningar.
Finns det andra sätt att lösa detta på än att flytta tråden?
Börja med att mäta upp så att din nätdel lämnar korrekt spänning.
Hör sedan med supporten om att få byta kretskort i laddstationen eftersom det har varit mycket fel på dem.
140cm mellan trådarna borde inte skapa problem
 
Glömde skriva, i inlägget jag gjorde häromdan, att min regnsensor verkar funka finfint! Det har regnat två gånger när jag varit i närheten av klipparen och båda gånger har den åkt hem. Första gången gick jag ut och kollade på den och det stod "Raining" på den när den var på väg hem. Andra gången gick jag inte ut, men då hade den bara varit ute i 5-10min och dags-schemat var inte slut, så måste varit för att det regnade.

Trevligt att den funkar, speciellt när jag läst att den inte verkar som den funkade för vissa. Kan dock varit den gamla mjukvaran.
Funkar den för alla andra nu?
 
Angr77 skrev:
Låter nog ganska normalt skulle jag säga. Min 796 låter nog lika högt. ....
Min har 796 har ungefär samma ljudprofil. Svårt jämföra ljudnivåer.
 
abegar skrev:
Hej.

Har nyligen införskaffat en Landroid M (1000 kvm) 2015 års modell.

Sedan installation har den betett sig skumt på följande sätt.

- Bytt riktning mitt på gräsmattan utan att den varit i närheten av hinder etc.
- Stannat innanför avgränsning och meddelat att den är utanför densamma.
- Blivit fångad när den enbart stött emot hinder.

Grannen mot vilken jag har tomtgräns har en HQ Automover 220 av något äldre modell. Min tråd ligger ca 140 cm från hans. Efter viss annan felsökning bad jag honom bryta strömmen till sin maskin varvid min maskin slutade bete sig skumt.

Vill gärna höra från andra med liknande problem/utmaningar.
Finns det andra sätt att lösa detta på än att flytta tråden?
Samma problem här. Ringde support, fick nytt kretskort, blev av med det konstiga beteendet. Efter bytet går min 791e ostört precis invid grannens 220Ac (nätstaket och båda klipper så nära klipparna kommer utan att slå i staketet). Har efter det någon enstaka gång sett att klipparen gör en 10-20 graders riktningsändring då den passerar kablar till en ö men det är inget jag stör mig på eller något som påverkar klippningen..
 
flovv skrev:
Glömde skriva, i inlägget jag gjorde häromdan, att min regnsensor verkar funka finfint! Det har regnat två gånger när jag varit i närheten av klipparen och båda gånger har den åkt hem. Första gången gick jag ut och kollade på den och det stod "Raining" på den när den var på väg hem. Andra gången gick jag inte ut, men då hade den bara varit ute i 5-10min och dags-schemat var inte slut, så måste varit för att det regnade.

Trevligt att den funkar, speciellt när jag läst att den inte verkar som den funkade för vissa. Kan dock varit den gamla mjukvaran.
Funkar den för alla andra nu?
Nä min funkar inte,var är problemet måntro ?
 
flovv skrev:
Glömde skriva, i inlägget jag gjorde häromdan, att min regnsensor verkar funka finfint! Det har regnat två gånger när jag varit i närheten av klipparen och båda gånger har den åkt hem. Första gången gick jag ut och kollade på den och det stod "Raining" på den när den var på väg hem. Andra gången gick jag inte ut, men då hade den bara varit ute i 5-10min och dags-schemat var inte slut, så måste varit för att det regnade.

Trevligt att den funkar, speciellt när jag läst att den inte verkar som den funkade för vissa. Kan dock varit den gamla mjukvaran.
Funkar den för alla andra nu?
Min regnsensor fungerar inte bra.
Den gillade att krypa runt i ösregnet förra veckan...

Den har vid ett par tillfällen stannat på exakt samma ställe/riktning när det var dags att gå hem.
Jag har inte sett om den påbörjat att följa slingan men den står nära en högersväng en halvmeter in på gräsmattan.
Meddelande: Utanför arbetsområdet.
Är det också kretskortproblem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.