gusvo085 skrev:
Kan lärken växa där det är permafrost?
I norr är det permafrost men söderut på tajgan är det skog, otroligt mycket skog ;)
Om jag minns rätt så börjar Sibirien vid Uralbergen, är väl 2/3 av Rysslands yta.
Så en och annan lärk lär det finnas.
 
Det tinar tydligen på ytan under sommaren, så rötterna får gå ytligt och trädet växer upp med våta förhållanden under somrarna utvecklar därför bra röttålighet. Så står det iallafall på Wikipedia. Jag visste inte detta tidigare, utan har bara hört att man ska se till att den Sibiriska lärken faktiskt har växt i Sibirien.
 
S
Jag har använt SIOO på en 20 kvm stor veranda med 3 år gammalt tryckt virke. Jag är supernöjd. Klart värt pengarna. Len yta, litet gråaktig. Det positiva var att några plankor som hade 'tvistat' (vridit sig i längriktningen) nu verkar återgå till sitt ursprungsskick. Om det regnar så ser det delvis ut som en vaxad bil, vattnet lägger sig ovanpå.
 
Jag hade på Cuprinols träolja V eller vad den heter på en grön-tryckt altan. Det var väl inte det bästa, blev också så där flagigt som av SIOO.

Hade varit bättre att ta matolja eller vilken billig ful-olja som helst och låta den tränga in i träet istället för att få något att fästa på ovansidan! ;)
 
Funderade på lärk till vår altan (ca. 100 kvm). Företaget som skulle bygga sa direkt att om vi skulle ha lärk så fick vi köpa materialet själva! Tydligen så är det svårt att hitta "rätt" kvalité och dom ville inte vara ansvariga för inköpet. Det slutade med komposit. (Enda problemet är att vi valde mörkgrått. Hysteriskt varmt när solen ligger på plus att den expanderar mycket vilket märks på en del täckskivor.)
 
Hej lundq,
Det där med att det expanderar, menar du att det händer när altanen blir varm (av solljuset)?
Eller är det en form av "komposit", som suger upp vatten och sväller när det regnar?

Jag tror att ditt inlägg blir spiken i kistan för lärkträ, för min del. Det får bli komposit eller tryckt grön!
 
Det är värmen - absolut inte fukt. Se till att du lägger med utrymme för expansion. Täckskivorna är mycket tunnare och böjer ut sig, så dom fick skruvas fast ca. var 50 cm.
 
Jag har arbetat med lärkträ, såväl sibirisk Larix Sibirica som europeisk Larix Decidua i snart 15 år. Sibirisk lärk ska som någon tidigare påpekat ha vuxit i just Sibirien. Den ska ha vuxit mycket mycket långsamt varvid dess årsringar blir mycket täta, halten av harts och kåda är extra hög och dess naturliga motståndskraft mot röta är därmed exceptionellt bra. Man ska dock känna till att det skövlas lärk friskt i Sibirien och jag skulle helst se att användandet av just detta träslag minskar tills man kommit i kapp med en mer modern form av ansvar för återväxt etc i Ryssland. Det virke som presenteras som FSC-certifierat är bara strunt. Det kan jag garantera.

Sibirisk lärk har normalt en ganska ordentlig flisbildning, vilket inte minst märks på platser där virket inte nöts ned. Exempelvis ett golv, en altan etc där man går mycket kommer inte att uppvisa samma form av flisbildning då virket nöts ned "naturligt" och ger en känsla av mjukt slipat virke.

Europeisk lärk uppvisar inte alls samma flisbildning. Det har att göra med andelen korta och långa fibrer, trädslagen emellan. Dock växer europeisk lärk ofta på låg höjd där den får mycket värme och näring och växer snabbt. Mycket snabbt. Följden blir ett snabbvuxet virke som har en mycket låg resistens mot röta. Därmed har också europeisk lärk ett ganska dåligt rykte. Om man däremot hämtar denna lärk ifrån Alperna, uppvisar den exakt samma fina rötbeständighet som Sibirisk lärk. I Alptrakterna har man dock en betydligt bättre syn på skogsvård och därför sker heller inte någon större nedtagning av skog där, varvid europeisk lärk av god kvalitet är relativt sällsynt använd av oss vanliga Svenssons.

I takt med skövlingen i Sibirien har man förstås i Ryssland insett att det här är en stor business. Den Sibiriska lärken börjar därför hämtas ifrån platser där den inte alls vuxit under lika karga, kalla omständigheter. Den sibiriska lärken blir därför lika snabbvuxen som dess europeiska släkting när den inte växer i Alperna. Resultatet blir en sibirisk lärk av mycket låg kvalitet. Det är denna lärk vi ser allt mer på marknaden. Jag skulle tro att det är mycket svårt att få tag i högkvalitativ sibirisk lärk idag. Ingen skulle köpa den till det pris den kostar.

Siio har jag stött på en del i mitt yrke. Jag har dessvärre inte någon vidare god erfarenhet av behandlingen. Jag tycker också att det är märkligt att man inte bara låter lärken vara som den är. Den kommer då att se något fläckig och svartsmutsig ut under en period på 1-2 år, men om man bara kan tillåta den vara så, kommer man snart att få en oerhört vacker lärk där den uppvisar sin naturliga silvergrå kulör som inget annat virke är i närheten av. Enligt min personliga uppfattning. Men detta givet att man inte behandlar virket med vare sig Siio, oljor eller annat. Låt det bara vara, acceptera att det ser lite sjaskigt ut under något år, tills den silvergrå ytan lägger sig.

Alternativt kan man behandla lärken med järnvitriol redan från början. Den ser då lätt tryckimpregnerad ut, men blir mycket snart silvergrå utan att den där sjaskiga perioden infinner sig. Järnvitriol är lätt att blanda till själv. Den har ingen träskyddande funktion. Enbart för utseendet, men den fungerar. Man ska dock vara medveten om att järnvitriol lakar ur sig under det första året då det regnar. Det innebär att ytor under den behandlade lärken kommer att fläckas ned av rost. Denna är mycket svår att få bort, i synnerhet på plattytor. Man bör alltså tänka på när och var man använder järnvitriol.

Det var min roman. Utvecklar gärna mer om någon vill och orkar läsa :)
 
  • Gilla
Dannsi och 17 till
  • Laddar…
Observera dessutom att jag pratar om kärnved av lärk. Köper man lärk där splintveden finns kvar, ja då lär det ruttna fortare än kvickt.
 
Vill bara tipsa om Värmebehandlad furu - sk Thermowood. Långt mycket bättre egenskaper än tryckt för er som överväger det som alternativ. Dessutom inte massa gifter att springa omkring med bara fötter på! Thermowooden är varmt brun när den är ny men bleknar fort och blir tillslut grå, precis som vilket obehandlat trä som helst. Se till att få tag på en sort som har en plan yta bara, inte den räfflade, blir bara skitig och hal på vintern tänker jag..

Har också erfarenhet av Sioo både på tak (faltak), fasad och altan. Blir verkligen ljusgrå och fin men stora problem med svartmögel och fukt som ändå verkar tränga in.. Altanen får man små små flisor av. Inget jag rekommenderar faktiskt.
 
Problemet med Thermowood är dock håligheter inne i virket p.g.a kådfickor. Detta kan göra virket extremt sprött. Det är åtminstone min erfarenhet när vi vid ett antal tillfällen gjort tester hos oss.
 
Luddet tyder på att trät utsatts för kemisk nedbrytnig. Ligninet bryts ner och då separerar fibrerna från varandra. Tycks uppträda vid behandling med kisel.
 
OK så vad är summan av alla kloka ord?! Gillar ditt inlägg skarpt EndZone!

Jag tänker att

fördelen med tryckimpregnerat är priset och nackdelen är giftet.

fördelen med lärk är det enkla underhållet o nackdel är stickorna och det ev skabbiga utseendet (lite samma som tryckat fast dubbelt så dyrt o kanska bara giftaspekten so eg skiljer?).

fördelen med ädelträ är tidsbetändighet, färre stickor i fötterna o och nackdelarna är priset och risk för regnskogsskövling

fördelen med värmebehandlat golv är att det verkar vara underhållsfritt och nackdelen dess hårdhet/skörhet samt priset

För mig är inte komposit ett alternativ av estetiska skäl.

Måste ta beslut i dag - VAD SKA JAG VÄLJA?!
/Rådvill
 
  • Gilla
Andreasja och 2 till
  • Laddar…
Välja trä till trall. Själv väljer jag tryckimpregnerad furu med NTR märkning då man har 20 års garanti. Gift, javisst, men hur farligt då? Ingen slickar väl på trallen eller? Andra gifter i miljön påverkar 100-falt mer.

Lärk kan vara bra, men eftersom beständigheten varierar så mycket vet man inte hur den lärk är som man köper. Just det partiet är inte testat.

Jag tycker inte om värmebehandlat trä, eftersom behandlingen förstör så mycket av träts hållfasthet. Rötbeständigheten är väl sisådär.

Tropiskt trä leder till skövling av regnskog. Organowood, ett alternativ som saknar fältdata. Köpte sån trall. Den möglade efter 7 dagar!
 
Hmm, tack för snabb input fossilen. Önskar man kunde få en siffra på det där med giftbiten så man kunde sätta det i ett större perspektiv. Känns ju dessutom lite förljuget när man bygger hela konstruktionen i tryckt virke..
/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.