Det är i direkt mening givetvis begripligt och jag är inte mot delar av ett sånt synsätt tex du och osiris för fram. Men ställer mig ändå själv frågan vad som i stort för mest framåt, att beskriva och visa hur det ligger till likt tex HSP trots fundamentala inledande brister i spänningslöshetskontroll före arbete eller det begränsande "en dålig ide från början".

Jag vet inte vilken relation du har till elbranschen eller hur mycket du själv sett av hur ett jobb likt det TS frågade om i realiteten utförs av en elfirmas medarbetare. Du skulle troligen få många chockerande upplevelser där när det kommer till kritan i hur mycket relativt stor okunnighet och slarv som råder när det kommer till dina käpphästar i tråden.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
aldrigklar skrev:
Om man som helt okunnig på området följer man era eminenta instruktioner så dör man
ingen i tråden har svarat något annat än att arbetet ska utföras av behörig elektriker.
skulle TS ändå utföra arbetet själv och dö pga detta, då är bara ts ansvarig för det. Skulle hans fru och barn dö pga detta är det väldigt tragiskt men även då är det TS som bär ansvaret och skulden.
Det hjälper inte att behandla vuxna människor som små barn, bara för att man tycker de är okunnig.
 
A
harry73 skrev:
skulle TS ändå utföra arbetet själv och dö pga detta, då är bara ts ansvarig för det
Jag antar att det är här som våra synsätt skiljer sig åt. Jag föredrar nämligen att TS inte dör alls, oavsett vems ansvaret är. Därav mina rekommendationer att anpassa råden efter mottagarens nivå.

Angående frågan om att folk ofta gör otillåtna elarbeten så har mina kommentarer inget med det att göra, det här var inte en moralfråga för mig. Om folk har tillräckligt med kunskap för att göra en rimlig riskbedömning och sen skita i regelverket så lägger jag mig inte i. Det är när ni gång på gång slår er för bröstet över er felfria punktlista, som inte kan tolkas som något annat än en direkt uppmuntran till en aningslös förstagångspulare att köra 230V genom kroppen, som jag blir bekymrad.
 
  • Gilla
devavi
  • Laddar…
harry73
aldrigklar skrev:
Jag antar att det är här som våra synsätt skiljer sig åt.
Kanske det, men jag tror att våra synsätt skiljer sig åt i att jag tycker att man ska behandla vuxna som vuxna och att man ska utgå ifrån att de vill gör rätt och att de är ansvarsfull.
du verkar tro att man ska behandla vissa personer som barn..
 
GK100 skrev:
Det är i direkt mening givetvis begripligt och jag är inte mot delar av ett sånt synsätt tex du och osiris för fram. Men ställer mig ändå själv frågan vad som i stort för mest framåt, att beskriva och visa hur det ligger till likt tex HSP trots fundamentala inledande brister i spänningslöshetskontroll före arbete eller det begränsande "en dålig ide från början".

Jag vet inte vilken relation du har till elbranschen eller hur mycket du själv sett av hur ett jobb likt det TS frågade om i realiteten utförs av en elfirmas medarbetare. Du skulle troligen få många chockerande upplevelser där när det kommer till kritan i hur mycket relativt stor okunnighet och slarv som råder när det kommer till dina käpphästar i tråden.
Vill bara säga att jag generellt är för att ge/få hjälp indet här forumet. Men i vissa ovanliga fall, som detta, är kunskapsgapet så otroligt stort att man (enligt min subjektiva mening) troligen gör mer skada än nytta genom att hjälpa till.
 
Går det inte att mötas på halva vägen här? Titta på HSPs inläggs igen, är det verkligen skadlig information, är det verkligen en beskrivning på hur man gör, är det inte till stor del en lista på frågor och punkter som behöver beaktas? Precis (en del av) den information som TS behöver för att bedöma om han har de kunskaper som krävs.

Det vore trevligt om ni kunde bidra lite mer konstruktivt istället för att bara klaga. Ställa gärna upp en lista på t.ex de moment som krävs för själva arbetet: kunskap, handlag, verktyg, planering, ansvar, materiel, procedurer (t.ex frånskiljning och spänningslöshetskontroll). Detta skulle ge en god tankeställare till dem som tror att det är en smal sak att dra några sladdar och att kniven är det enda verktyg som behövs - det skulle höja elsäkerheten. Att inte säga något alls bidrar bara till en negativ attityd. Elforumet betraktas som "drygt" i andras ögon antagligen pga alla hänvisningar till elektriker utan motivering.

Den information som krävs för att beskriva hur ett jobb ska göras är ibland långt större än vad som är rimligt. Om ni läser trådarna så ser ni säkert att det på det stora hela finns en ansats till att känna sig för ang TS kunskaper, och lägga information därefter.

Sedan är det upp till var och en. Sverige är ingen skyddad verkstad, det förutsätts att folk har så pass grundläggande utbildning att de vet att strömgenomgång är dödlig. Så var kanske inte fallet för 100 år sedan.
 
  • Gilla
Chaly och 5 till
  • Laddar…
devavi skrev:
Varför skulle jag citera TS? Han har ju full rätt att fråga vad som helst, medans den kunniga som svarar honom borde, enligt mig, sätta en gräns för vilka han ger en lathund
Så du tycker att okunninga inte ska få ta del av någon kunskap?
Jag gav inte TS någon lathund. Jag tog upp några punkter för att visa att det är mer än tre färger man ska ha koll på.
Det finns ingen lathund för att "kompletera med fler uttag".
hur arbetet ska utföras ska och måste bedömmas från fall till fall.
Fler frågor från TS har kunnat gett fler råd.

Jag gav inte så detaljerade anvisningar att man kan utföra jobbet efter dessa. det gjorde jag av för att se om TS hade några följdfrågor.
Jag skrev inte vilken dosa spänning ska tas ifrån, hur kabeln ska gå ut från dosan mm, jag skrev inte om utlösningsvikor. jag gav bara en grov bild över vad arbetet innebär.
Jag skrev även
"Som tidigare skrev det är inget du får göra själv, detta är ett behörighetskrävande jobb."

Många hänger upp sej på spänningslöshetskontroll. Men ingen har skrivit hur den ska utföras. Varför inte förklara detta fär TS mfl.. och vad kommer före spänningslöshetskontrollen?

Frånskilj.
frånskilj.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"aldrigklar" som först tog upp spänningslöshetskontroll (eller som han kallar det "att verifiera att det är strömlöst")kan väl utförligt beskriva hur den ska utföras. istället för att bara påpeka att det inte var med.
Jag tog upp frånskilj.
Är det inte bättre att alla med kunskapen skriver vad som ska göras.

Oavsett om TS eller någon annan obehörig som läser denna tråd tänker göra arbetet själv, dvs HELT OLAGLIGT. så är kunskapen LAGLIG.

TS kanske är ett Troll, men om inte så lär han inte fråga mer på det här forumet så som en del beter sej. Och det är inte bara TS som läser tråden....det kanske är andra med samma funderingar...
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
A
HSP skrev:
Så du tycker att okunninga inte ska få ta del av någon kunskap?
...
"aldrigklar" som först tog upp spänningslöshetskontroll (eller som han kallar det "att verifiera att det är strömlöst")
Vi har alltså sjunkit till en nivå där det är dags att förlöjliga mig över att jag inte använder de korrekta facktermerna, för att på så sätt visa din överlägsenhet? Anser du att det bästa sättet att nå fram till nybörjare är att slänga sig med termer som de förmodligen aldrig har hört, i stället för att uttrycka sig i termer som alla förstår?

Angående om att "inte få ta del av kunskap" så har jag redan bemött det tidigare. Det handlar om att ge rätt kunskap. Att punkterna är rätt betyder inte att det är rätt punkter, eller att punkter över huvud taget är det som är rätt.

Angående att förklara för TS så detaljerat som möjligt för att på så sätt illustrera komplexiteten och riskerna verkar som en otroligt bakvänd logik. Om någon frågade hur man begår ett mord utan att bli upptäckt, skulle ni även då tycka att det bästa svaret var att i detalj beskriva hur man går till väga i syfte att frågeställaren ska tycka att ämnet verkar så komplicerat att hen ger upp? Ja, löjligt exempel, för att illustrera de löjliga kommentarerna.
 
Jag antar att Kevin Andersson är nöjd med alla "svaren" som följde på den i grunden rätt enkla problematiken han är ställd inför?

Ping-pongmatchen i rätt och fel om att ge råd eller inte och hur råden ska vara utformade hjälper väl ingen?

Vad är det ni försöker uppnå genom att kasta sand på de som sakligt framför svar på Kevins fråga?

Anar ni att det saknas information i frågan så svara på den i stället för att gå i polemik om valet av metod till den eller de som försöker förmedla sin kunskap.

Stäng tråden snälla admin för det här är helt fel plats, (återigen) för att diskutera metod för om det är rätt eller fel att dela sin kunskap eller ej.

Elforumet är enligt min erfarenhet det som är mest fanatiskt av dem alla.
 
Svar på aldrigklar:s inlägg #38

Det var inte mitt syfte att förlöjliga dej, det är din egen tolkning.
Syftet var att visa att du skrev om spänningslöshetskontroll först. efter som jag inte avände samma ord som du, så förklarade jag för de andra läsarna vilka ord du använde så de kan hitta det i din text.
Men jag skulle ha hänvisat till ditt inlägg #24 istället.

Har det inte varit bättre för TS och läsarna, om du beskrivit hur spänningslöshets kontrollen kan genomföras.

Åter till ämnet.
Jag försöker hålla mej till ämnet i varje inlägg:)
en ännu grövre lista med 7 steg.

1* vad vill jag ha utfört. (fler uttag)
2* hur ska det lösas (var tar man strömmen ifrån, olika materiel alternativ, kabelvägar. mm)
3* är materielet lämpligt med hänsyn till vald lösning. (passerar vi något rum där tex EKRK ej är tillåten, kapslingsklasser mm)
4* utförande (planering av avbrott, idenitfiering av matande grupp, frånskiljning, spänningslöshetskontroll, uppsättning av materiel + inkoppling mm)
5* kontroll före spänningsättning (skyddsjord, rätt kopplat, åtdragna skruvar, isolationsmätning dokumentation mm)
6* kontroll vid spänningsättning (kontroll av spänning, skyddsjord, utlösningsvikor mm)
7* idrifttagning

Varje steg innehåller "massor" av detaljer och olika alternativ, som måste lösas.
Enligt mej har vi bara kommit till punkt 2....
 
Redigerat:
A
larsrydell skrev:
Vad är det ni försöker uppnå genom att kasta sand på de som sakligt framför svar på Kevins fråga?
I ditt allra första inlägg i tråden vill du alltså låsa hela ämnet eftersom några av oss inte har en åsikt som inte överensstämmer med din? Ganska obehagligt måste jag säga.

Att du inte förstår vad vi försöker uppnå visar ju dessutom att du inte alls förstår vad det handlar om. För mig gör det ont i själen att se seniora forummedlemmar gadda ihop sig och hetsa en stackare till att utföra livsfarliga kopplingar. Jag hade uppenbarligen missat hur mycket prestige det ligger i frågan om att anlita elektriker vs göra själv.

Som vanligt är åsikter som avviker från de hierarkiskt fastställda byggahuslagarna inte önskvärda. Det tar inte många minuter förrän forumgudarna vaknar upp och hetstrycker "gilla"-knappen på varandras inlägg så att fingrarna blöder. Nybörjare göre sig icke besvär.
 
Utan att lägga mig i tråden i övrigt så vill jag i alla fall hålla med lite om det som står i sista stycket.:confused:
 
Jag har senaste veckorna haft funderingar på att addera ett uttag i mitt arbetsrum och tänkt att det kan ju omöjligt vara särskilt svårt. Dock inte fått arslet ur vagnen. Efter att ha läst HSPs post ovan har jag fattat att detta skall jag definitivt inte ge mig på!

Jag tackar således för denna information som tydligt klargjort för mig vad jag kan och bör ta mig an och ej. I detta fall ett tydligt ej.
 
aldrigklar skrev:
Som vanligt är åsikter som avviker från de hierarkiskt fastställda byggahuslagarna inte önskvärda. Det tar inte många minuter förrän forumgudarna vaknar upp och hetstrycker "gilla"-knappen på varandras inlägg så att fingrarna blöder. Nybörjare göre sig icke besvär.
Dina synpunkter är välkomna. Vi har dock ännu inte sett några underbyggda och vederhäftiga synpunkter från dig på varför man ska lägga locket på i dylika frågor. Elsäkerhetsverkets senaste rapport över elolyckor ger inga indikationer på att elsäkerheten är på väg nedåt trots den ökande "olämpliga" informationsspridningen, dvs den säger varken bu eller bä. Som nybörjare kan det kanske vara på plats också att du presenterar dig, vi vet ingenting om dina kunskaper och intressen i frågan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag har läst BH sedan 2006 men den här tråden har verkligen träffat en nerv. Har sällan sett en så känslomässig och agiterad diskussion när det varit så många tungviktare med. Bo Siltberg är ju en man vars åsikter brukar få debatten att lugna sig pga hans kompetens men i den här tråden hjälper det inte.

Först och främst, jag får erkänna att jag är ultraliberal vad gäller information. Jag anser att information om knarkodling skall få finnas fritt även om jag personligen hatar droger. Och på samma sätt anser jag att de som gett information i den här tråden har gjort rätt. Hellre 100 döda genom felkopplade uttag är en person i fängelse för att han spred informationen om man säger så.

Men jag tror att det som triggat åsikterna är det faktum att TS har gjort ett enda inlägg på BH och att hans språk får borsten att resa sig på de flesta som kan något om el. "Trefärgat eller tvåfärgat kablage" andas liksom bara total okunnighet om etervågornas fenomen.

Så käre TS, om du fortfarande är kvar på BH - låt mig ge dig rådet att läsa Elforumet ett halvår eller så för att lära dig lite. Jag tycker att du borde anlita elektriker men om du nu inte tänker göra detta så läs på tills du förstår innan du kopplar.

Jag har själv pga slarv fått 230 V genom kroppen och glömmer aldrig dom tillfällena. Och då hade jag kopplat rätt, var bara det att jag slarvade med skitdetaljer som att inte pilla på kretsar innan man brutit strömmen. Första gången skulle jag fixa en TV-konsol och hade brutit fast axeln låg mot jordflätan medans jag kände mig fram och kom åt stiften i nätbrytaren. Vid ett annat tillfälle skojade jag lite och sa till kollegan "ok, anslut nu" medans jag var inne och kopplade vägguttaget. Det värsta var att killen stod och tittade på mig och han var väldigt kompetent. Det var bara det att hans tankar var på annat håll. Jag ger dig rådet att fundera på vad du tänker när ambulanspersonalen bär ut ditt barn på en bår med lakanet uppdraget, för det är vad vi pratar om när du fuckar upp. Även på bara 230 Volt.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.