Ju längre ni väntar med att måla ju bättre sitter färgen... Tror det är att det tryckade virket är mättat med fukt och när du målar så stänger du in fukten, värst är det på staket :( eftersom du ofta målar runt om....
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Det var detta jag hade hört med, läste lite om det med, att det skulle va minst ett år. Bra att få bekräftat!
 
D
Hustrun är och firar midsommar i Småland, jag jobbade natt, så jag blev kvar hemma!

Nu ska jag följa yrrols tips och städa på gården! :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Martina Timell säger vänta 4-5 år med att måla tryckat virke ;)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Y
Så nu har du fått tillräckligt med pepp, nu är det dags att du får uppleva den mörka sidan av forum: att man får tusen olika råd som gör än helt förvirrad, förtvivlad och även arg. ;)

Kollar före och efter fotona gällande staketet. På senare foton så är det något vitt staket mellan huset och garaget. Ni har gjort någon skum ihop skarvning mellan det vita och impregnerade där brädor möts i luften som ett upp och ned vänt V.... Där hade jag nog kanske backat lite, sågat bort det vita som sticker utanför vit stolpe, och gjort raka hellängd impregnerade som skruvas fast på vit stolpe. :)
- Vill man skärma av garage och huset med staket och tvingas gå ut på trottoaren och sen in till nästa byggnad istället för gena rakt över? hum hum ;)


Jag har nyligen låtit en grävmaskin gräva bort min rabatt framför huset, han har grävt 10-15cm djupt. Sen tänkt markduk och grus. När folk pratar plattor så blir det genast stort jobb men olika typer av sand och man ska packa sanden osv.

Men jag har tänkt ta sånna plattor längst husväggen, för att slippa trimma gräs vid kanten som gräsklipparen inte når. Svårt att hålla rent mellan massa småstenar. Såvida man inte sprutar gift. hehe
- så taupp plattorna och spara dom till det. ;)

Mellan gruset och gräsmattan så trycker du ner en metallremsa eller något så gräset inte växer in.. och slippa extrajobb sen. Tänka taktiskt... och om ni har träd, samma där, gräv en ring runt och något som skär av gräs och jord, sen på med massa grov bark, så ser det proffsigt ut + slipper extrajobb sen..
(avskiljaren behöver inte sticka upp så mycket)
rabattkant_10_cm_galvad_3_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(finns dock svart och lite finare än på bild)
DSC04770.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fast plattor kan vara snyggt också, gillar skifferplattor.. riktiga nördar gör egna i betong/cement.
grusgang660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Argento-Shine-Skiffer-Oregelbunden-Stig-Gang-Uteplats-Tradgard-INSP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med detta sagt så kommer andra att ge raka motsatta tips. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
TT71 och 5 till
  • Laddar…
D
Tack för tipsen yrrol, kommer köra med kant som du beskrev det så att inte jord trillar i och så inte ogräset växer in! Plattorna får vi se, kanske jag lägger såna där som du lagt i gräset på sista bilden istället, dom behöver ju inte ligga så superrakt, det blir ändå snyggt.

Vad gäller staketet så är det öppet till garaget, det syns inte på bilden bara, det vita som syns är staketet över källartrappen, det saknades när vi flyttade in och när grabben börjar krypa, så blir det farligt om det är öppet där. Så jag byggde ett staket. Anledningen att stolparna sticker upp är för att det förhoppningsvis ska bli ett plåttak där, då trappan är exponerad för vind o väder, det är där jag bär ner pelletssäckarna med.

Gick ut i nattsvart mörker och plåtade en bild åt dig :D

IMG_0281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Taket ska givetvis luta neråt, dock så har jag inte bestämt vinkel och hur högt, så därför är inte stolparna avsågade :) en annan grej är att jag gjorde det vita staketet först och bestämde mig för att bulta igenom dom svarta metallspetten som var gjutna i betongen, där fanns hål redan, så därav staketets höjd, vi körde på "upponervända v-lösningen" eftersom Josefin tyckte det blev snyggare än att dra staketen i olika höjd!

:) Jag uppdaterar när jag fått dit metallkanterna yrrol! Lägger du markduken inunder metallkanterna? Förresten en fråga, tror du det blir lika bra med att lägga kantsten istället för metall? eller ska jag köra både och om jag vill skärma av med sten? :D vill ha så underhållsfritt som möjligt!
 
Redigerat:
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Stolparna till det framtida plåttaket ser väldigt klena ut.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Y
Ah, staketet såg helt okej nu när du visade helheten. :)

Vore ju bra att få duken under kanten som ett slags lås men jag är inte säker om det går..
Duken är för att gruset inte ska sjunka ner i jorden, så det är nog bara viktigast med duk där man går. Fast det är väldigt tråkigt när duken börjar ta sig upp till ytan och blir synlig.
Jag har inte forskat i ämnet än, bara tjuvkikat på när vår stad byggt om en park och där har dom pillat ner rejäla kantband. :p

Själv funderar jag på åka till metallsäljare och köpa tjocka remsor - med nackdel att svårt att få till böjar. Fast finns säkert smidiga lösningar för några kronor mer.
http://pondteam.se/svenska/produkter/veta-mer/ecolat-i-tradgarden.aspx
http://www.wexthuset.com/dammprodukter/dammbygge-dammduk/pondedge-pond-rim-25-m-p1
http://www.vattenliv.nu/kantband-ecolat-25-meter-14-cm.html

Gäller bara att det inte sticker upp förmycket (jag vill jämns med, knappt synligt), så gräsklipparen kan svepa över den. Men tillräckligt djup så gräsrötter inte kryper under.



Jojust, för att inte frestas att påbörja mer än vad man slutför så försöker jag lära mig själv att:
** Köp allt material först, börja riv och bygg sen. (material är inte samma sak som verktyg för man har en tendens att tycka verktygsköp är roligt och kan bli en ursäkt till att slippa bygga)
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Härligt med ung motivation! :)
Jag började själv där för ca. 16 år sedan. Jag hade en elektrikerutbildning i bakfickan (men jobbar med IT) när jag började men i princip noll byggerfarenhet förutom att hålla i plankan när pappa sågade någon gång i ungdomen...

För mig har det blivit 2 helrenoverade lägenheter samt nu två helrenoverade hus under den tiden. Man lär sig hela tiden och Byggahus är ovärderligt.
Vissa grejer ska man ta in hjälp till, fundera på vad du klarar av och att det inte blir "för stort". Det är också viktigt att skapa en lista med en ungefärlig tidsplan och prioritera vad man vill göra först.
Och som du redan fått rådet: Gör en sak klar innan du börjar med nästa!!!!
Alla "jag gör det sen..." eller "det är ju bara småsaker kvar..." för att avsluta blir snabbt många långa timmar att fixa!

Impregnerat funkar nog inget vidare att måla efter ett år, vänta minst två men räkna med att du får skrapa och måla om varje eller vartannat år.

Gul tegel är nog rätt lätt att få tag på och mura igen hålet.

Lycka till och kom ihåg att fråga när du behöver hjälp... ;)
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
D
Tack för er input, tack anders07 ska fråga så mycket jag kan! Behöver åka till Linköping för att köpa gult tegel, hittar det bara på beijer bygg. Rätt impad av att du hunnit med så mycket! :)

Hittills har vi bara gjort projekt som vi haft material till, men anledningen till entrétaket är att grannen har ett likadant hus och gjorde samma sak, dock hade dom tegel under sitt, så jag antog dumt nog att vi skulle ha tegel under vårt med. Visade sig inte stämma.

Noseone: låter klokt, hade tänkt att bygga så att det ska gå att gå på, ifall någon får för sig det. Det ska vara strikt förbjudet att gå där uppe, men om någon ändå gör det så vill jag att det ska hålla! Tänkte ha dom där brädorna som är på bilden (hittade dom på vinden, kändes robusta) och fästa ihop en c14 eller c24 regel av samma storlek, sen tänkte jag fästa en regel i fasaden och sätta ribbor över från staketstolpe till fasad vad tror du om det? Jag kommer inte köra på en lösning som inte håller när det är färdigt, men har inte heller haft tid att utvärdera alla lösningar. Det enda jag vet är att dom behöver kapas i en lämplig lutning och att dom eventuellt ska förstärkas.

Anledningen till att källartrappan och staketet är preliminär/ofullbordad är för att vi hade många gäster (+ 2-4åriga barn) första veckorna och då fanns inget skydd där, så jag byggde ett snabbt av virke jag hittade på garage-vinden.

Taket planerar jag att bygga innan vintern kommer!
 
D
yrrol, jag ska titta på vad det finns för "formbart" material :D
 
D
Hittade denna: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/trädgårdskant-4x100cm

Men känns lite väl dyr! 4 meter för 500 spänn. Vi får se om vi kör på den eller om det finns någon annan lösning!

edit: letade vidare och hittade på biltema 180 cm för 80 kr, men då är det trä

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Tillbehor/Rabattkant-tra-2000036172/

Kommer nog köra den om hustrun godkänner :D

edit 2: Nu hittade jag gräsmatteplast, 9 meter, den är lite ful dock, men synd att inte det materialet fanns i annan färg, för det ser formbart och billigt ut

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Tillbehor/Grasmattekant-2000018984/

Får se vad det blir
 
Redigerat:
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Härlig inställning att ta till dig av all input och komma på nya idéer!
 
  • Gilla
Nur och 1 till
  • Laddar…
Lite osäker på,stavningen men cortenstål tror jag det kallas, det rostar sakta och blir jättesnygg färg... Men kanske överkurs just nu... Fundera på om ett barn kryper igenom staketet till källar trappan, gissar det finns samma regel ute som minne, 100 mm mellanrum..
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.