D
Hej Byggahus!!!

Jag är 21 år och min hustru 25, vi har en son på 8 månader och vi köpte hus förra månaden!

IMG_0294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Josefin och jag (Daniel)

Varken jag eller min hustru har varit speciellt händiga. Knappt hållt en spade i våra liv. Men efter ett par små projekt och så, så har vi nu börjat komma in i detta med renovera, dock kan jag fortfarande säga att vi fortfarande har "tummen mitt i handen". Som exempel kan väl nämnas att jag drog hammaren rakt på pekfingret med full kraft och kan först nu efter 3-4 dagar röra fingret lite grann igen!

Hursomhelst, vårat hus - en gul tegelvilla som vi köpte för 1 150 000 kr i Motala i Östergötland. Villapriserna ligger rätt högt här och vi fick det här huset rätt billigt ändå. Anledningen är att huset hade haft en vattenskada p.g.a. läcka i diskmaskin (åtgärdad, men ytskikt i källaren dåligt) och lite sådant. Förra ägarna var inte så noggranna heller och mycket som hänger snett/egna lösningar.

570918_2_8863.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset när vi köpte det, häcken framför gången....

Gjorde en snabb film, blev snarare lite närbilder m. kameran!

[video=youtube;N2cV0vXRONc]https://www.youtube.com/watch?v=N2cV0vXRONc&feature=youtu.be&safe=active[/video]

IMG_0259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fler bilder från häftet vi fick när vi var på visning.

Härnäst ska jag visa vad vi gjorde med staketet och gången fram till huset!!!!

Hoppas ni gillar't :)
 
  • Gilla
fatsuG7 och 10 till
  • Laddar…
D
Hej igen!

Syrran hjälpte mig bygga ett staket som vi tycker blev hyffsat. Det var första gången jag byggde något stort och det jag är nöjd!!! Får se hur det håller.

IMG_0272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpe med stolphatt

IMG_0274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer av staketet. Ska målas vitt nästa år, då det är tryckimpregnerat och jag hört att man inte kan måla nu.

Jordankare 97x97 och NTR-A virke på stolparna och NTR-B virke på reglarna (trall). Stolphattar från jemofix. 2-pack för 39 :- har jag för mig.

Staketet gick på typ 5-6000 :- och då är inräknat massa verktyg o sådär. Fick flytta på brevlådan med och ta bort en betongklump som gick typ 70-100 cm ner i marken. Fick bort 50 cm och nöjde mig så. Höll på med järnspettet i 5 timmar säkert.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
D
Detta är grusgången fram till huset. Såg att bilderna blev lite ljusa på staketet.

IMG_0256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jobbade en hel dag med detta (ensam) ca 10-12 timmar.

Hittade inte så mycket info om dekorsten, så jag grävde bort toppen på gräset och lade en markduk. Sen satte jag plattorna på markduken och lade på stenen.

Inser att jag kan behöva göra om detta p.g.a. att plattorna sätter sig. Är det någon som har tips på hur jag kan göra detta utan att behöva ta bort markduken?
 
D
IMG_0275.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dekorsten (granit, svart) från jemofix. Behöver fyllas på med mer sten och ska även lägga färdigt kantstenen.

Detta kostade oss 2300:- ungefär! Är hyffsat nöjd, ska sätta mer plattor på framsidan och då ska jag göra underarbetet mer ordentligt!
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
D
Som ni ser så är det under ombyggnad, hoppas det blir bra!!! Jag och hustrun har sagt att det är lugnt om det inte blir så bra första gången vi gör något. Då försöker vi igen bara! Vi är ju nybörjare och lär oss hela tiden! :)
 
  • Gilla
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
Trevligt.
Man måste våga för att vinna.
Är säker på att ni kommer lyckas bra.
Glas midsommar!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Tack så mycket sblixten!! :)

Jag läser mycket på internet, men klart att det blir lite fel ibland, men skulle inte få för mig att göra något som kan orsaka skada på mig eller familjen, så då är det ju bara öva, öva, öva tills man lär sig ;)
 
D
Rev bort entrétaket iförrgår och hade hoppats på att det skulle vara tegel under, dock så såg det ut såhär:

IMG_0276.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte fästa lite "panel" i takstolarna som sticker ut och sätta en balk bakom som jag kan fästa nya entrétaket i.

IMG_0278.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1Sandin
  • Laddar…
D
Tips mottages gärna på andra eventuella lösningar!
 
Apropå staketet, måla på tryckta går nog bra, åtminstone under själva målningen:) utmaningen ligger i att färgen trillar av ganska fort. Om ni alls kan överväga att ha stacketet som det är så kommer slipper ni en massa jobb...
Annars kanske nån har en idé om hur man får färgen att sitta jag har inte kommit på nått sätt...

Taket, funkar nog, se till att det blir tätt för fåglar o liknande. Lite svårt att se men man brukar ha en luftspalt i takfot. Om du skall ha det så sätt lite nät där luftspalten ska vara...
Kul me hus o lika bra att börja i unga år ;-)
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Y
Ni har nog sett Arga Snickaren, och jag själv har gjort felet som dom i avsnitten. Så jag brukar göra en kort lista åt ivriga nybörjare. Nu när du visar både film och bild på unga er som börjar riva högt och lågt så känns det extra manande för mig att säga;

Börja inte riv i alla rum. Ta ett rum i taget och slutför det.

Oavsett vad man än behöver till hus "så börjar det på 10tusen". Era pengar tar snabbt slut och med risk att erat förhållande också gör det sen när det blixsnabbt gått 5år in i renoveringen och det bara är kaos överallt.

Beundrar att ni har en hästkärra iaf, använd den flitigt så det inte blir skräphögar för det är väldigt segt att få städat bort dom.

Planera, undersök, ett steg i taget, städa... Så går det nog fint. :)

/jag hade nog letat upp nya gula tegelstenar och lagt igen.. ägaren kanske har gömt några under huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
D
Tack yrrol!

Bra input, vi tar lite i taget! Vi har ju barn med.

Hästkärran är tyvärr inte vår! Det där är bilder från förra ägaren :)

Tack igen, håller med dig att det lätt blir för mycket och risken att huset ser ut som en soptipp, men vi gör lite smått här och där nu till en början.
 
  • Gilla
Jörn Gamst
  • Laddar…
Kul tråd, man skall inte tveka på byggtrådar bara för att man är nybörjare - det är kul för andra att läsa och har man lärt sig något på ett forum så känns det bra att bidra själv. Tycker jag känner igen huset, säkert att det står i Motala?

Vänta till nästa år med målning så sitter färgen bättre, har en del staket på vårt hus som är tryckt virke under vit färg och det verkar funka (inte jag som målat).
 
  • Gilla
Jörn Gamst och 2 till
  • Laddar…
D
Tack badtastex!!

Japp, det är ett mycket lärorikt forum det här.

Huset står i Motala, men kan ju vara flyttat ;) eventuellt i den tidigare nämnda hästkärran.

Tack för tipset om målning, blir nog ändå inte klara med huset förrän om ett par år, så det kan lika gärna stå som det är, grönt är ändå rätt fint det med.

:D
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.