Hej.

Skulle behöva lite nya vägguttag i huset och min fråga är enkel.

Ska jag använda 2 eller 3 färgade kablage dvs, bara (brun & blå) eller (brun, blå och gulgrön) när jag drar från kopplingsdosan i väggen, samt vilken kabel går vart när jag kommer till väggkontakten?

Samt, när man kopplar ihop kablarna i kopplingsdosan, använder man "sockerbitar" fortfarande eller har det kommit nya lösningar på marknaden?

Tacksam för svar.
 
Jobbet FÅR du inte göra själv - och det låter helt ärligt som att du inte BÖR göra detta själv om du inte har riktig koll på skillnaden mellan jordade och ojordade uttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
D_a_g_g och 5 till
  • Laddar…
A
Herrejösses, det här låter verkligen livsfarligt. Nej, sockerbitar används inte. Vad man använder i stället märker du när elektrikern monterar dina uttag, så du slipper riskera livet vid installationen och så att du slipper få en elinstallation som är livsfarlig för hela familjen för all framtid.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Som tidigare skrev det är inget du får göra själv, detta är ett behörighetskrävande jobb.
Men här kommer lite svar på din fråga.

1. Du måste först se vad du har för uttag i samma rum.

Har du jordade uttag då måste du sätta upp jordade
Lika så om du har ojordade då måste du sätta upp ojordade.
Dvs. du får inte blanda ojordat och jordat i samma rum!

Jordat = kabel med tre ledare Brun, Blå, Grön/gul
Ojordat = Kabel med två ledare Brun, Blå. eller kabel med tre ledare Brun, Blå, Grön/gul
Den Grön/gula kopplas inte in i det ojordade uttaget men klipp inte bort den den kan användas senare om du skulle dra fram jord till alla uttag. (då slipper du byta den kabeln)

2. kabelval
Kabel måste väljas efter miljö och förläggningssätt. EKRK 3g1,5 är en lämplig kabel för bostadsrum
Obs! 1,5mm2 är minsta tillåtna area. Lämpliga klammer är TKK/APK eller Letti.
Så kallade sladdar SKX, SKK mm är inte tillåtna

3. Strömmen måste tas från lämpligt ställe.
Det är inte bara att ta första bästa dosa. du måste veta vad dosan betjärnar för något. samt hur mycket den är avsäkrad med.

4. Inkoppling
Det sitter förmodligen någon typ av kopplingsklämmor i dosan idag. de kan gå att återanvända.
Sockerbitar är inte det bästa valet. det finns bättre grejer. tex. Wago 222
Inkoppling i vägguttaget Brun till L, Blå till N, Grön/gul till Jord

Vet du inte vad du gör låt bli om du är rädd om dina nära och kära.
Att ta dit en elfirma behöver inte bli jätte dyrt. om du i förväg bestämmer exakt var du vill ha uttagen, så fixar elektrikern detta sabbt, smidigt, säkert & förhoppningsvis riktigt snyggt.
 
  • Gilla
iMicke och 13 till
  • Laddar…
HSP skrev:
Som tidigare skrev det är inget du får göra själv, detta är ett behörighetskrävande jobb.
Men här kommer lite svar på din fråga.

1. Du måste först se vad du har för uttag i samma rum.

Har du jordade uttag då måste du sätta upp jordade
Lika så om du har ojordade då måste du sätta upp ojordade.
Dvs. du får inte blanda ojordat och jordat i samma rum!

Jordat = kabel med tre ledare Brun, Blå, Grön/gul
Ojordat = Kabel med två ledare Brun, Blå. eller kabel med tre ledare Brun, Blå, Grön/gul
Den Grön/gula kopplas inte in i det ojordade uttaget men klipp inte bort den den kan användas senare om du skulle dra fram jord till alla uttag. (då slipper du byta den kabeln)

2. kabelval
Kabel måste väljas efter miljö och förläggningssätt. EKRK 3g1,5 är en lämplig kabel för bostadsrum
Obs! 1,5mm2 är minsta tillåtna area. Lämpliga klammer är TKK/APK eller Letti.
Så kallade sladdar SKX, SKK mm är inte tillåtna

3. Strömmen måste tas från lämpligt ställe.
Det är inte bara att ta första bästa dosa. du måste veta vad dosan betjärnar för något. samt hur mycket den är avsäkrad med.

4. Inkoppling
Det sitter förmodligen någon typ av kopplingsklämmor i dosan idag. de kan gå att återanvända.
Sockerbitar är inte det bästa valet. det finns bättre grejer. tex. Wago 222
Inkoppling i vägguttaget Brun till L, Blå till N, Grön/gul till Jord

Vet du inte vad du gör låt bli om du är rädd om dina nära och kära.
Att ta dit en elfirma behöver inte bli jätte dyrt. om du i förväg bestämmer exakt var du vill ha uttagen, så fixar elektrikern detta sabbt, smidigt, säkert & förhoppningsvis riktigt snyggt.

Herregud.
 
devavi skrev:
Herregud.
Vad är "herregud"? Jag ser inget i HSPs inlägg som inte är minimum av vad man måste veta och hålla reda på även vid en så "enkel" sak som att skruva upp ett extra vägguttag. (Och inget av det är särskilt svårt att veta/hålla reda på heller.)
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Vad är "herregud"? Jag ser inget i HSPs inlägg som inte är minimum av vad man måste veta och hålla reda på även vid en så "enkel" sak som att skruva upp ett extra vägguttag. (Och inget av det är särskilt svårt att veta/hålla reda på heller.)
Jag skulle nog instämma i "herregud" i betydelsen "detta måste man kunna om man ska dra fram nya uttag". Och inte kunna som i läsa innantill i en forumpost...
 
tommib
Jag är ju vanligen rätt liberal med hempul, men även jag måste nog ställa mig på WTF-sidan här. Att ens få för sig att lägga till lite eluttag när man pratar om "trefärgat kablage" är...... ambitiöst.

Samtidigt är det ju detta som togs upp i tråden Polis eller pedagog. Kommer TS göra detta i alla fall? Om ja, då är HSPs inlägg en utmärkt start. Om TS är påverkbar, ja även då är HSPs inlägg utmärkt då det avslutas med en tydlig varning.

Slutligen, jag undrar om inte TS är ett troll...... Det är antingen det eller så har TS absolut inget begrepp om sina egna begränsningar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
osiris skrev:
Jag skulle nog instämma i "herregud" i betydelsen "detta måste man kunna om man ska dra fram nya uttag". Och inte kunna som i läsa innantill i en forumpost...
Ja det skulle jag också. MEN då skulle jag inte citera HSP, utan TS...
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Lägger även jag trollvarning.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Kevin Andersson skrev:
Hej.

Skulle behöva lite nya vägguttag i huset och min fråga är enkel.
Här finns allt du behöver veta! ;)

Välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Gilla
larsrydell
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det skulle jag också. MEN då skulle jag inte citera HSP, utan TS...
Varför skulle jag citera TS? Han har ju full rätt att fråga vad som helst, medans den kunniga som svarar honom borde, enligt mig, sätta en gräns för vilka han ger en lathund
 
Varför skulle det sättas en gräns där? Lathunden från HSP är ju mer än utmärkt i sin korta, kärnfulla, koncisa punktform som passar perfekt för frågan inkl den obligatoriska behörighets och allmäna varningsdelen då TS verkar lite vacklande.

Mer av det för alla möjliga eljobb, det är inga svartkonster trots allt.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
A
Du mitt ute på atlanten i full storm tillbammans med en person som inte kan simma. Personen i fråga börjar klättrar nedför båten och frågar dig om vägbeskrivning till en ö som ligger 8 mil därifrån.
Vad gör du?

A) Informerar om att det vore säkrare att åka båt dit.
B) Lämnar en vägbeskrivning. Så länge den är kort, kärnfull och koncis, och dessutom i punkform, så finns det ingen anledning att tro att något dåligt skulle kunna hända.
 
  • Gilla
Tyrström
  • Laddar…
Med det avslut liknande det som skrivits av HSP, så är det väl sedan upp till den "icke simkunniga" att välja själv? Det finns många bergsklättrare som vill upp på världens högsta berg också utan tillräcklig kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.