pelpet skrev:
En sådan skärm kallas för en public display. Finns att köpa i handeln, men kostar ofta mer än en vanlig TV av motsvarande storlek. Du behöver inte heller betala licens för en sådan tror jag.
Precis. Kolla exv. Komplett för en titt på priser och utbud: https://www.komplett.se/search?q=public+display
 
Demmpa skrev:
Det beror på hur du definierar "på senare tid", vi har haft fiber sedan våren -08, kommunen anslöt första privata villan till fibernätet våren/sommaren -07. Kommunen drar ett fiberpar men man använder bara den ena fibern, detta har kommunen gjort sedan -07 och det görs än idag. Kommunen tog beslut om kommunägt fibernät till "alla" -04, kanalisation för fiber lades ner i backen samtidigt som det grävdes för VA, el, fjärrvärme etc sedan -04/-05.
Visst, tekniken har funnits ett tag (det har det mesta med fiber, det är som med datorer allt som görs idag gjordes som senast av IBM på 60-talet), men den har inte varit så populär pga kostnad. CPE:er m.m. har för det mesta varit traditionella för ett fiberpar, och köper man många så köper man ju billigt.

Är du dessutom säker på att man använder singlefiber? Även om du bara har en "kontakt" i in fiberkonverter så kan det ändå vara ett fiberpar. Vissa kontakter som iofs inte är vanligast, men är populära i telekomsammanhang, har båda fibrerna i en enkel kontakt som inte ser ut att vara dubbel (vilket de andra tydligt gör).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Är du dessutom säker på att man använder singlefiber? Även om du bara har en "kontakt" i in fiberkonverter så kan det ändå vara ett fiberpar.
Ja, jag är helt hundra!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det framgår även när man läser papperen för fiberkonverten att det är singelfiber.
 
tommib
pelpet skrev:
En sådan skärm kallas för en public display. Finns att köpa i handeln, men kostar ofta mer än en vanlig TV av motsvarande storlek. Du behöver inte heller betala licens för en sådan tror jag.
Jodå, jag vet. Det är bara störande att jag måste betala ganska mycket mer för något där funktionaliteten är mindre. De estetiska valmöjligheterna är också betydligt mer begränsade....
 
Får be om ursäkt för fortsatt trådspårning...

Jag har fått för mig att det är väldigt ovanligt att ansluta villor med två fiber / ett helt par?

Alla installationer jag sett här i kring kör WDM över en singelfiber.

När det distribueras DVB-C via fiber har jag sett både muxning där allt går över en enda fiber fiber (1310, 1490 och 1550nm tror jag det var), samt varianten där TVn får en egen fiber och bredbandet en (totalt ett par...)
 
OXYD
AndersS skrev:
Jag säger inte emot dig, men du representerar 20% av användarna ;)
Inbyggda "boxar" som sedan blir inkompatibla, har en sådan som t.ex. inte klarar HD-format för marknätet i fritidshuset. Eller alla dessa smartTV-funktioner i TV, BlueRay-boxar, etc som inte duger till något och aldrig används :)
Kan bara hålla med. Inbyggda extra funktioner (boxar) har alltid varit kass. Så många boxar och mottagare man bytat sedan 90 taletsom inte funkat efter en tid. Eller inte funkat vettigt från början. Betalar aldrig extra för något som sitter i en TV. Kommer ändå inte funka en längre stund.
 
OXYD skrev:
Kan bara hålla med. Inbyggda extra funktioner (boxar) har alltid varit kass. Så många boxar och mottagare man bytat sedan 90 taletsom inte funkat efter en tid. Eller inte funkat vettigt från början. Betalar aldrig extra för något som sitter i en TV. Kommer ändå inte funka en längre stund.
Va? Du har väl inte bytt några inbyggda "boxar" i TV-apparater? Att extern skit inte fungerar det är ju en annan sak. Det får ju inte kosta något så det är klart att de är skit. Det är ju givet från början.

Har du bytt en massa externa antenntuners på den tiden det begav sig också? Det är ju också "interna funktioner (boxar) som alltid varit kass? Jag är iofs så gammal att jag kört TV med "TV2 converter", men det var länge sedan...

Jag har aldrig varit med om, eller ens hört talas om, att själva DVB-C mottagaren i en TV utrustad med sådan givit upp andan eller behövt ignoreras för att den blivit omordernt oanvändbar. (Det är klart att någon gått sönder någon gång, men det är mycket annat i TV-apparaterna som givit upp andan innan dess).

Att ni sedan envisas med att använda marksänd TV i en tid när denna är i uppror, eller detta krångel som är satellit-TV, det är en annan sak. DVB-C är och förblir samma som det alltid varit, standarden spikades 1994 och inga ändringar har behövts än. (Nu är en ny under uppsegling, men eftersom man inte har några problem med DVB-C och antagligen inte kommer att få det; kabel-TV är under hårt tryck från on-line tjänster, så är det tveksamt om den kommer att införas).

Att sedan annan inbyggd skit som inte har med TV att göra inte fungerar eller kommer att göra det, det är en annan sak. TV-tillverkare har inte kulturen för att få det att fungera, men TV det kan de.
 
OXYD
lars_stefan_axelsson skrev:
Va? Du har väl inte bytt några inbyggda "boxar" i TV-apparater? Att extern skit inte fungerar det är ju en annan sak. Det får ju inte kosta något så det är klart att de är skit. Det är ju givet från början.

Har du bytt en massa externa antenntuners på den tiden det begav sig också? Det är ju också "interna funktioner (boxar) som alltid varit kass? Jag är iofs så gammal att jag kört TV med "TV2 converter", men det var länge sedan...

Jag har aldrig varit med om, eller ens hört talas om, att själva DVB-C mottagaren i en TV utrustad med sådan givit upp andan eller behövt ignoreras för att den blivit omordernt oanvändbar. (Det är klart att någon gått sönder någon gång, men det är mycket annat i TV-apparaterna som givit upp andan innan dess).

Att ni sedan envisas med att använda marksänd TV i en tid när denna är i uppror, eller detta krångel som är satellit-TV, det är en annan sak. DVB-C är och förblir samma som det alltid varit, standarden spikades 1994 och inga ändringar har behövts än. (Nu är en ny under uppsegling, men eftersom man inte har några problem med DVB-C och antagligen inte kommer att få det; kabel-TV är under hårt tryck från on-line tjänster, så är det tveksamt om den kommer att införas).

Att sedan annan inbyggd skit som inte har med TV att göra inte fungerar eller kommer att göra det, det är en annan sak. TV-tillverkare har inte kulturen för att få det att fungera, men TV det kan de.
Mitt inlägg tolkades avsiktligt fel av dig. Man har köpt inbyggda funktioner för marksänd, satellit , MC mfl. Slutar alltid med att man får köpa en ordentlig extern apparat. Du drar till med att dvb-c varit standard så länge men ändå kan min inbyggda TV som har ett par par år på nacken inte visa HD sändningar tex. Fast det gjordes reklam att den skulle kunna det. Sverige valde en ny standard.

Betalar inte extra för en TV med funktioner inbyggt. Skaffar hellre något bättre externt.

Nu ser jag allt via IP på min windowsbaserade HTPC. Då snackar vi modulärt. En pryl som håller länge och går att mjukvaru/hårdvaru uppgradera i evigheter efter det som gäller.

IP är den enda standarden att bry sig om. Igår, idag och imorgon.
 
OXYD skrev:
Mitt inlägg tolkades avsiktligt fel av dig.
Absolut inte.

OXYD skrev:
Man har köpt inbyggda funktioner för marksänd, satellit , MC mfl. Slutar alltid med att man får köpa en ordentlig extern apparat. Du drar till med att dvb-c varit standard så länge men ändå kan min inbyggda TV som har ett par par år på nacken inte visa HD sändningar tex. Fast det gjordes reklam att den skulle kunna det. Sverige valde en ny standard.
Absolut inte. Det är samma DVB-C som det alltid varit.

Du blandar ihop marknätet, som är en röra, med kabelnät, som inte är det. Och nu handlade tråden om fiber, så marksända tjänster göre sig icke besvär.

OXYD skrev:
Betalar inte extra för en TV med funktioner inbyggt.
Går inte att köpa en TV på Svenska marknaden utan DVB-X-stöd inbyggt idag, så du kan inte välja bort det, och har inte kunnat på många många år. (Pss som du inte kan välja bort en analog mottagare, trots att den är oanvändbar för de flesta, iaf när vi pratar "bygga hus").

OXYD skrev:
Skaffar hellre något bättre externt.
Går inte heller det. Om du inte pratar om lull-lull tjänster som inspelning o dylikt. Tvärtom så är externa boxar för kabel-TV sämre än de inbyggda mottagarna eftersom kabel-TV leverantören måste skicka ut dem separat utan att kunna ta något vidare betalt för dem, och de köper många och marginalerna för dem är alltså hårt pressade. Om den i TVn går sönder (innan garantin gått ut) så måste TV-leverantören fixa problemet, vilket man undviker.

OXYD skrev:
Nu ser jag allt via IP på min windowsbaserade HTPC. Då snackar vi modulärt. En pryl som håller länge och går att mjukvaru/hårdvaru uppgradera i evigheter efter det som gäller.
Öh, du kan inte säga "HTPC, funktion, modulärt, håller länge osv." i ena meningen och sedan säga Windows i den andra... :) En riktig HTPC (som min egen) kör ett riktigt OS som går att anpassa till tjänsten som skall levereras (windows klarar ju trettio år senare inte ens av ett riktigt kioskläge).

OXYD skrev:
IP är den enda standarden att bry sig om. Igår, idag och imorgon.
Inte om vi pratar om "boxar". Kom ihåg att det handlade om att "ingen skulle behöva göra något för att få det att funka". Dvs det var turn-key som efterfrågades. Då är definitivt inte Windows HTPC lösningen. Inte ens i närheten. Bort går också varje form av "box", kodningsstandarder osv. har ändrats så ofta att boxar som inte får uppdateringar blir obsoleta efter enstaka år.

IP-TV är en ganska horribel standard och jag hoppas vi slipper den ganska snart. (Ja, jag var med och byggde skiten på Ericsson. Och ja, jag är inte stolt). Det är on-demand via IP som är framtiden. De flesta tjänsteleverantörer där levererar enbart via "box", de som vill bygga sin egen HTPC göre sig (tyvärr) icke besvär.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
IP-TV är en ganska horribel standard och jag hoppas vi slipper den ganska snart. (Ja, jag var med och byggde skiten på Ericsson. Och ja, jag är inte stolt). Det är on-demand via IP som är framtiden. De flesta tjänsteleverantörer där levererar enbart via "box", de som vill bygga sin egen HTPC göre sig (tyvärr) icke besvär.
VoD ställer betydligt mindre krav på nätet då en större del av filmen kan cachas innan den visas för tittaren. Live TV ställer högre krav på nätet då sändningen skall gå så nära realtid som möjligt. Vi har IPTV via Visat idag och det är inte så dålig upplevelse, men vi får fler pixelfrysningar än med kabelTV.
Olika tittare har olika krav. Vi har inte tittat på Viaplay mer än en gång. Har provat filmer via Apple TV några gånger. Vi föredrar Live TV och inte VoD.

Youtubes WebTV (Live) börjar bli skapligt bra. Baku2015 sändes på Youtube och det var helt okej.

IP som bärare för TV kommer finnas ett bra tag framöver. P2P börjar komma starkt även för Live WebTV vilket förenklar näten och dess drift. Att köra separata TV nät kommer snart vara historia.
 
arneri68 skrev:
IP som bärare för TV kommer finnas ett bra tag framöver. P2P börjar komma starkt även för Live WebTV vilket förenklar näten och dess drift. Att köra separata TV nät kommer snart vara historia.
Tja, vi får vara lite försiktiga med vad vi menar med "IP" som bärare för "TV". Det finns många olika varianter och det är främst den nu rådande multicast IPTV-standarden som jag tror kommer försvinna/inte införas på någon bred front. Det finns som sagt bättre sätt att göra detta på.

Vad gäller linjär kontra on-demand så är trenden i USA redan tydlig. Linjär är på nedgång. (Det finns tom ett namn på fenomenet säga upp kabel-TV och köra Netflix/Hulu istället "cord cutting") Hur långt ner den kommer gå, hur fort osv. det är fortfarande en öppen fråga, men eftersom usecaset för linjär ganska enkelt kan ordnas inom ramen för on-demand (finns som du säger många sätt att ordna det) så tror jag ändå att vi kommer att se linjär-tekniken ätas upp av on-demand inom ett decennium eller så. Som vanligt så måste de som är fast vid den gamla standarden dö av först innan den helt kommer att upphör. (Jmf kontanter vars främsta tillskyndare än PRO, medan tonåringarna idag knappt fattar knappt vad en sedel är eller vad man har den till... ;))

Men det är ju som sagt svårt att sia, och särskilt om framtiden.
 
OXYD
lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, du kan inte säga "HTPC, funktion, modulärt, håller länge osv." i ena meningen och sedan säga Windows i den andra... :) En riktig HTPC (som min egen) kör ett riktigt OS som går att anpassa till tjänsten som skall levereras (windows klarar ju trettio år senare inte ens av ett riktigt kioskläge).

.
Hur visste jag att du skulle dra upp Windows i det hela :)

Gällande HTPC genom åren. Så har det varit absolut lättast att använda Windows. Stödet för HW, SW, codecs och spelare är betydligt större.
Färdigbakade HTPC HW prylar har precis som inbyggda prylar problem med uppdateringar.
Sen syftar du på att använda ett nix system istället för Windows. Tyvärr så har det alltid och kommer så förbli problem med HW/SW stöd. Iallafall så länge nix har en sådan liten marknadsandel.
 
tommib
OXYD skrev:
Hur visste jag att du skulle dra upp Windows i det hela :)

Gällande HTPC genom åren. Så har det varit absolut lättast att använda Windows. Stödet för HW, SW, codecs och spelare är betydligt större.
Färdigbakade HTPC HW prylar har precis som inbyggda prylar problem med uppdateringar.
Sen syftar du på att använda ett nix system istället för Windows. Tyvärr så har det alltid och kommer så förbli problem med HW/SW stöd. Iallafall så länge nix har en sådan liten marknadsandel.
Meh, inga problem med HW-stöd på min HTPC (XBMCbuntu), automatiska uppdateringar och stabilt i alla lägen. Enkelt att automatisera. Installationen var i princip fire and forget. Visst, man kan inte köpa vilken skit som helst men det vill man ju inte ändå...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
harry73
railroaded-cn-derailment-photo-brampton-oct-7-2013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:rolleyes:
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
OXYD skrev:
Gällande HTPC genom åren. Så har det varit absolut lättast att använda Windows. Stödet för HW, SW, codecs och spelare är betydligt större.
Japp. Men sedan visar det sig att det inte fungerar i längden. Det kommer utan undantag någon automatisk uppdatering som tar bort flerkanaligt ljud, eller förstör inställningen av grafikkortet så man får tearing, för att bara ta två grejjor som hänt här på gatan. Jag ryser när jag tänker på vad som händer i resten av världen... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.