Hej,
Har insett att jag har behov av övervakningskameror på tomten då jag blivit bestulen på en robotklippare.
Har blivit nyfiken på en HKvision och vill gärna ha lite tips.

Min tomt är långsmal (50 meter norr över & 50 meter söder om huset samt ca 25 meter österut).

Tänkte ha 2 eller 3 MP IP66 klassad.
Har funderingar på PoE eller wifi, lutar åt PoE för jag måste ändå dra kabel och då slipper jag belasta nätet.

Nu till dom egentliga frågorna:
Vill jag ha en
  • Fixed Bullet
  • Fixed Dome
  • Exir
  • Vari-Focus

Och räcker en 2MP övervakning?
Eftersom klipparen jag skall övervaka bara skall gå på dagarna kanske jag kan ha ett billigare alternativ för dagtidsövervakning eller är det typ samma pris och man går på en nattkamera oxå?

Antar att alla har motion detection, skall använda min Synology NAS DS 212J.

Mycket tacksam för input!
 
Vill du kunna se hela tomten med en kamera och samtidigt kunna identifiera en människa var som helst i bild?
Då pratar vi om en annan prisklass på kameror :(

Generellt kan man säga att ju större vidvinkel desto högre upplösning bör kameran ha för att kunna ge användbart material.

Om det finns något som är värre än "fan, haft tjuvbesök, skulle haft en kamera där!" så är det "fan, haft tjuvbesök, på övervakningsbilderna går det inte att skilja om det var en människa eller en älg som gjorde det" :p

Jag gillar fixed dome, då sitter kameran ganska skyddad från åverkan.
En bulletkamera är betydligt lättare att vinkla om eller helt enkelt slita ner.
Domar är även lite mer diskreta, går inte heller att se åt vilket håll den pekar utan att stå på nära håll.

Med hög upplösning och varifocal optik så kan du prova dig fram till lämplig brännvidd.
Kameror med fast optik fungerar också, men då tappar du möjligheten att finjustera brännvidden.
 
Tänkte tre kameror, en i vardera väderstreck jag behöver monitorera.
Så du rekommenderar dome med vario-focus antar jag!
Exir är inte något jag behöver då jag mest är intresserad av dagtid övervakning.

Fråga, kan en Dome monteras på en vägg och riktas utåt eller måste den sitta i ett fäste (eller är det där bullet kommer in i bilden?

Funkar denna http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/10100-mbit/zyxel-es1100-8p/196874.5395/ som PoE switch för HKvision?
 
Det låter som en bra plan :)

Dome'arna funkar också bra i mörker, de flesta har precis som exir inbyggd IR-belysning.

Jag har själv en HIK DS-2CD2732F-IS och den sitter monterad på vägg. Inga problem att vinkla den dit man vill.
 
Tack för input, skall beställa ett par HKv,
Någon som kan tipsa om en bra PoE-injektor?
min router har inte stöd för detta tyvärr.
 
Köper du switchen du länkade till ovan så behöver du ingen PoE injektor. PoE är en strömmatning som switchen gör till kameran, och det betyder att din router inte behöver bry sig om det eller ha stöd för!
 
Vart köper man hikvision online billigast?
 
Jag har köpt mina Hikvision DS-2CD2132 från ebay.
De billigaste är de som skickas från Asien. Ligger väl på 8-900:-
Finns några säljare från UK som tagit in dem från Asien och säljer vidare, så slipper man tullen samt att frakt går betydligt snabbare.
Men då har jag fått betala 1200:-
 
Jag fortsätter och väcker liv i denna tråd igen :p

Jag har börjat att installera ett övervakningssystem där jag vill ha ex. antal kameror som överblickar gården från alla håll. Det ska vara bra kameror typ HIKVISION med knivskarpa bilder, även night-vision. Vad ska jag köpa och var ska jag handla dom?

Jag vet att det finns många olika företag på t ex Aliexpress men har fått veta att vissa av dom säljer kopior som inte alls är lika bra och vissa är riktigt bra företag/kameror (trots Kina) till bråkdelen (eller i alla fall mycket billigare än originalen) av priset av vad de egentligen kostar?

Systemet kommer att byggas med en NVR, Nätverksswitch, POE-adaptrar samt en Hårddisk. Hela systemet kommer att vara trådbundet.

Vill alltså ha lite förslag på vilka kameror/företag som är bra, både kameror ute och inne, av er som handlat av något företag i t ex Kina? Alltså inte massa förslag från "förståsigpåare" som tror att de hittat en bra kamera på nätet utan att ha testat den!

Gärna också förslag på bra appar till iphone som ni använder (y)
 
På jobbet kör vi hikvision, Bosch, axis mfl. Dvs kända fabrikat. Tyvärr kan jag inte vara mer behjälplig än så.

Har också sett massor av hikvision på tex eBay men det står ofta att man inte kan uppgradera mjukvaran i dessa och det får mig att tro att det är antingen fakemodeller eller på ngt annat sätt ej godkända av hikvision. Om det är många kameror kan en poe-switch kanske vara en idé? Istället för många Poe-adaptrar tänkte jag.

Tänk också på att det är skillnad med översiktsbilder och bilder som ska användas för identifikation. Det är nästan omöjligt att kombinera detta i en kamera.

Identifikation brukar man göra vid en ingång eller en kassaterminal där man med hög säkerhet vet hur personen kommer stå medans man övervakar resten av området med översiktskameror.
 
Redigerat:
  • Gilla
clain och 1 till
  • Laddar…
Axis har bra kameror dock dyra. Hikvision är mycket billiagre än Axis och dom är lika bra. Installerat en hel del kameror i jobb. Testar just nu hikvision.
Som sagt bra pris på nvr och kameror.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag kör med 5 st domekameror från Hikvision och deras 8 kanals NVR. Funkar grymt bra.
Vad man skall tänka på innan man köper Hikvisions domekameror är att dom enklare som kallas "minidome" bara går att justera i två leder, medans de större klarar tre leder. Installationen blir mycket enklare.

Ett tips till är att köpa dem med variabel brännvidd, slipper du välja objektiv vid beställning och du har full flexibilitet.

Jag kör med DS-2CD2722FWD-IZ och är supernöjd med dem.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Rena skrev:
Jag kör med 5 st domekameror från Hikvision och deras 8 kanals NVR. Funkar grymt bra.
Rena skrev:
Jag kör med DS-2CD2722FWD-IZ och är supernöjd med dem.

Lite nyfiken då jag kollar på övervakning till vår gård, som tyvärr står rätt obevakad och ensligt ute i skogen tills vi får ordning nog att flytta ut..

Rena, Kör du med 5st av jag dom kamerorna?
Gjorde en googling nu och de priser jag hittade på dem låg närmare 5000kr/st.

Mvh
Andreas
 
D
Man beställer från Kina, via Aliexpress så blir det billigare.
 
Japp, det gör jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.