Per Eskilsson skrev:
Go for it. Vem tittar på linjär tv nu för tiden? Inte någon i vår familj i alla fall.
Jag kan verkligen inte komma ihåg när jag använde fjärrkontrollen till digitalboxen senast. Kör allt streamat av bekvämlighet och jag väntar fortfarande på vår fiber.
 
Är det bara jag som faktiskt ser vitsen med tablå-tv? Med tablå-tv så får man möjligheten att dra ut på tittandet av en hel serie under en längre tid. Sedan kan man gå och längta en vecka efter nästa avsnitt. Att kolla serier på DVD, netflix, nedladdat eller liknande upplever jag ofta som att käka upp hela godisskålen på en gång.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Pelpet: Jag ser också den fördelen.
Vi körde TV via fiber ett tag i en lägenhet vi hade, men nu via antenn på taket. Jag tycker att det är skönt att slippa en speciell box för tv via internet. Mottagare för marksänd tv finns ju i tv'n.
 
Vi kör anti-tippel-play. Fiber för bredband, Boxer för tv och mobil/fast-telefon via Tele2. Vi hade avbrott på fibern i nästan tre veckor så aldrig att jag kopplar in alla tjänster där. Vi har också fri sikt mot Nacka-masten så tv-antennen sitter på vinden och stör ingen...
 
harry73 skrev:
nu har du övertygat mig. Ikväll monterar jag ner parabolen, och ta bort alla kablar. Framtiden is coming ;)
Synd att det inte har med verkligheten att göra då...
 
Sitter nu och funderar på varför jag fortfarande har kvar antennen på taket då den inte har använts på snart 10 år, exkluderat plats för kajor och duvor, då vi kört IPTV via xDSL i princip problemfritt, fiber är nu på väg in.
Har ju även en 4G router, så skulle fiberanslutningen inte fungera kan man vid de tillfällena ta in TV-kanalerna via den.
Kollade en speciell sändning i helgen vid fritidshuset med 4G där vi normalt enbart använder skogstv/marksänd och TV10 tog ca 1Gigabyte/timme.
 
catalyst skrev:
Man kan säga att fiber alltid kommer att ligga före i utveckling och mottagning av all datatrafik och TV from nu.
Hur många TV-kanaler kan du titta på parallellt via din fiber? D.v.s. praktiskt provat, inte i teorin med ett obegränsat abonenmang.

Jag har (när jag skulle testa datorns prestanda) spelat in 6 program parallellt på vår HTPC (Boxer och 4 DVB-T-kort i datorn).

Det flesta IP-TV-lösningar som jag har sett har begränsningar i hur många enheter man kan titta på samtidigt, är man flera i familjen som brukar titta på olika program (hemma hos oss är det inte ovanligt att vi sitter vid tre apparater och tittar på tre olika program) så funkar det inte lika bra.
 
Per Eskilsson skrev:
Go for it. Vem tittar på linjär tv nu för tiden? Inte någon i vår familj i alla fall.
Jag tittar inte på "linjär TV", men jag spelar in från den.

En fördel med att spela in från TV istället för att kolla streamat är ju att man kan spola förbi reklamen. Jag blir helt vansinning den gång jag av nån anledning måste kolla på ett program på nån play-kanal, det går ju inte att undvika reklamen... Dessutom brukar jag kolla på mina inspelningar med 1,3-1,4 gångers hastighet, det tillsammans med överhoppad reklam gör att jag ser ett "entimmes" program på en halvtimme.
 
AndersS skrev:
Sitter nu och funderar på varför jag fortfarande har kvar antennen på taket då den inte har använts på snart 10 år, exkluderat plats för kajor och duvor, då vi kört IPTV via xDSL i princip problemfritt, fiber är nu på väg in.
Nej usch. Själva antennen måste bort. Där sitter skatorna och bajjar, och sedan blir det massor med mossa på takpannorna under!
 
elpaco skrev:
Nej usch. Själva antennen måste bort. Där sitter skatorna och bajjar, och sedan blir det massor med mossa på takpannorna under!
Glömde bort att vår koltrast brukar sitta och spela vackert på den under våren, nja får nog fundera en vända till.
Som det märks i mina inlägg så har jag inte funderat på att den sitter där.;)

Tar inte ställning till vad som sedan är bästa överföringsmedia/teknik då behovet är styrande tillsammans med vad man vill betala.
 
Nerre skrev:
Hur många TV-kanaler kan du titta på parallellt via din fiber? D.v.s. praktiskt provat, inte i teorin med ett obegränsat abonenmang.

Jag har (när jag skulle testa datorns prestanda) spelat in 6 program parallellt på vår HTPC (Boxer och 4 DVB-T-kort i datorn).

Det flesta IP-TV-lösningar som jag har sett har begränsningar i hur många enheter man kan titta på samtidigt, är man flera i familjen som brukar titta på olika program (hemma hos oss är det inte ovanligt att vi sitter vid tre apparater och tittar på tre olika program) så funkar det inte lika bra.
För ca sju år sedan så provade jag att spela in ett program på ena IP-TV-boxen samtidigt som jag hade en annan kanal igång på samma box samtidigt som jag hade två andra boxar igång på olika kanaler, via Telia öppen fiber och deras IP-TV.
Då gick det att ha samma användarnamn på flera boxar samtidigt, det går det inte idag, vi körde med den konstalationen i ca ett år.

Idag säljer dom tvilling-/extraabonnemang för upp till fem boxar, varav minst en inspelningsbar box, http://www.telia.se/dms/teliasonera/telia-se/priser/tv/Tv-fran-Telia.pdf
 
Vi tittar inte mer på tv än att de kanaler som finns gratis i luften räcker till. Precis som Nerre är det sällan vi ser ngt live, åtminstone på tv4 och tv6 och hårddisken i digitalboxen är en fröjd för att slippa reklamen. Sedan finns ju Netflix, playtjänster och liknande för att fylla ut om man saknar något inspelat.
 
Kollar aldrig live, och har haft fiber i snart tio år, dock skall jag erkänna att antennen sitter kvar på taket, fastän jag helst skulle ta väck den.
Jag är nog lat.. Det är en sån där platt digitalantenn, så den är inte alltför dominerande.
Telefontråden har dock kopplats bort från skorstenen, och alla tele+antennuttag ryker ett efter ett, i samband med renoveringar, eller att jag behöver nätverksuttag i stället.
När jag kollar serier, vill jag ha säsongens alla avsnitt, så man blir kvitt skiten snabbt istället för att behöva gå o vänta en vecka. Fast bäst är nog att läsa en bok istället.

@Pelpet jag trodde du skämtade... Alla är vi olika :)
 
Någon som vet om man kan få in de friakanalerna fritt genom fiber?
 
OXYD
Dubbelpost
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.