Tomas Andersson skrev:
Jag har exakt samma problem med boxen. Den blir slöare och till slut går den i offline.
Den senaste betan med k på slutet fungerar bättre men inte perfekt. Den verkar starta om något själv eftersom jag kan märka att boxen blir segare efter en stund men senare utan att jag gjort något är den snabb igen.
Jag har gamla boxen med separat 433mhz
Senaste betan jag får när jag uppdaterar är 9.4j....inte k. konstigt.
 
Min box har inte gått offline sedan jag tog bort min långa wait regel, den längsta jag har nu är 600 sekunder. Någon mer som kan bekräfta detta?
 
power650 skrev:
Senaste betan jag får när jag uppdaterar är 9.4j....inte k. konstigt.
Det skulle kunna bero på att det inte är jag utan zipato som försöker fixa min Box med mina inloggningsuppgifter. Själv är jag lite trött på min Box men även familjen tycker att jag ska slänga ut den. Jag har även andra boxar uppe och i gång som jag övervakar och dom går perfekt så jag tror personligen att mitt system är lite för stort för deras sätt att jobba nu. Men nu med senaste FW beta K verkar boxen starta om själv på vissa tider man märker att den blir lite långsammare med tid men sedan kan den bli snabb igen. Det tråkiga nu är att när den startar om kan den om man har otur missa något viktigt.
 
Tänker nu lägga lite tid på openHAB för att se vad man kan åstadkoma där. Tycker att jag kan felsöka för lite själv med zipato. Hoppas fortfarande på att dom ska fixa boxen men så länge måste jag rikta energin åt ett annat håll.
 
Tänkte utöka systemet med lite dörrsensorer, någon som har några efarenheter av någon?.
 
Jag har clas ohlsons två versioner, en med tempsensor, ljusmätare och PIR-sensor samt den andra som "bara" är dörrsensor.

Den första tycker jag funkar väldigt bra. Även om tempsensor är ganska poänglöst vid listen till en dörr.

Den andra billigare varianten går att koppla till en extra NC-krets om man har ett fönster i närheten eller liknande så man kan mäta på två ställen, det är rätt praktiskt och billigt. Dock vet jag inte riktigt hur nöjd jag är med den enkla varianten eftersom jag har den på källardörren och det är lite väl långt till min controller så det är dålig kontakt. Jag får återkomma och ge den en bedömning senare när jag har fixat fler mottagare som kan routa signalerna mellan controller och dörr. Sätter man den närmare controllern så borde det inte vara några problem.

Sedan finns det andra varianter som man borrar in i dörren. Då blir det snyggare men det blir lite extra pill förstås. De burkar vara lite dyrare också.
 
tranceblast skrev:
Min box har inte gått offline sedan jag tog bort min långa wait regel, den längsta jag har nu är 600 sekunder. Någon mer som kan bekräfta detta?
Vad bra, eller hur man nu ska se det...

Men det stärker ju i så fall tesen att det är WAIT som ställer till problem, då kanske det är lättare att hålla sig undan problem.

Det går ju att testa om det fungerar att ha två WAIT på 450 istället för en på 900 om det nu är fel på WAIT som ställer till det eller om det är att en regel helt enkelt inte kan vara aktiv för länge utan att det blir problem.

Rösta gärna för denna topic eller lägg in en egen topic som beskriver era problem så kanske vi kan få Zipato att ta tag i det.

https://community.zipato.com/topic/time-limit-for-wait-function
 
Som jag skrev lite tidigare i denna tråd, så lyckades jag få boxen att hänga sig med REST anrop.

Jag skickade ett anrop i sekunden för läsa "state" från en Nexa väggplugg. Då slutade boxen att fungera efter ca 8-24 timmar, varje dag. Jag ändrad och körde remote till molnet i stället för lokalt till boxen, då fungerade boxen igen.

Nu kör jag lokalt mot boxen igen, men hämtar bara information ca en gång 1 minuten och det verkar fungera bra.

När boxen slutade att svara så kunde man fortfarande pinga den, men inte skicka http anrop. Så min tes var att något äter resurser och det var det jag meddelade till Zipato.
 
Det kan nog finnas flera sätt att få boxen att hänga sig ;)

Att skicka massor med anrop är lite som att göra en DoS-attack mot sin egen box :)

Men den borde kanske klara att ta ett anrop i sekunden.
 
Har kört med ny box och 433 MHz-modul i en vecka nu. Har lagt till 71 enheter och 49 regler. Jag tycker att min nya box är snabbare än vad min gamla duo någonsin har varit. Känns väldigt stabil. Har inte gått offline (än). Att synka fungerar i princip varje gång. Med min gamla så var det lite tur och träff om man kunde synka. Har läst på zipato att den nya betan verkar ha löst offlineproblemet för en del. Hur har det gått för er? Känns ändå bra att ha bytt. Har fått lite bättre ordning på regler och enheter denna gången.
 
Hittade en enkel beskrivning på blomvattningssensor. Hade en Nexa WBT-912 liggande så jag knåpade ihop en. Men som vanligt så är det strul med att lägga till enheter i zipaboxen. Den går att lägga till men det kommer inte in någon data. Den visas i det nya interfacet men inte i det gamla. Får se vad supporten har att säga om det, Har ju kvar min gamla tellstick net och där fungerar det.

http://www.switchking.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=1640

Uppgraderade också till firmware ....9.5
 
För mig fungerar WBT-912 bra att styra på. Man kan kanske kryssa i show as device om man vill se den bland enheterna. Annars så funkar det bra att få en HTTP-device att växla vid förändring på WBT-912.
 
mikael jtkg46 skrev:
För mig fungerar WBT-912 bra att styra på. Man kan kanske kryssa i show as device om man vill se den bland enheterna. Annars så funkar det bra att få en HTTP-device att växla vid förändring på WBT-912.
Ser den i enheterna i nya interfacet. Har kryssat i show as device men ingen data kommer in.
 
Konstigt. Jag har märkt att det verkar som att räckvidden blir sämre allt eftersom att batteriet blir sämre. Jag styr en lampa lokalt och så använder jag signalen för att slå på en radio och släcka lampan och stänga av radion efter tid. För ett tag sedan så fungerade lampan men inte zipabox-funktionerna. Då bytte jag batteri och sedan fungerade det igen.
 
matsv skrev:
Hittade en enkel beskrivning på blomvattningssensor. Hade en Nexa WBT-912 liggande så jag knåpade ihop en. Men som vanligt så är det strul med att lägga till enheter i zipaboxen. Den går att lägga till men det kommer inte in någon data. Den visas i det nya interfacet men inte i det gamla. Får se vad supporten har att säga om det, Har ju kvar min gamla tellstick net och där fungerar det.

[länk]

Uppgraderade också till firmware ....9.5
Zipato ser till att jag får en ny 433 MHz modul till min Zipabox Duo. Kontaktade supporten och resultatet blir att jag får en ny modul.

Allt nytt som Zipato utvecklar så utvecklas bara för det nya webinterfacet. Så enheter som man lägger till ska läggas till via det nya. Har sett skillnad när jag har prövat båda. Lade idag till en Qubino dimmer i det nya och då visar det inte rätt i det gamla. Det gamla kan visa att det är ON men det är OFF i verkligheten och det nya visar rätt.

Har också sett problem med att ta bort 433 MHz enheter i det nya webinterfacet. De tas inte bort ordenligt alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.