Det bör nog någon annan svara på. När jag köpte mina fanns inte dubbla Aeon och Qubino hade nog ingen hört talas om. De 2x1.5 jag har är därför Fibaro. Har även EN dubbel Philio PAN4. Men den blir knäpp ibland och vägrar slockna, så dem blir det inte fler av för min del iaf.
Fibaro har justa parametrar, men har ju varit säljstoppad. Mina Aeon kan mäta förbrukningen (har några som gått sönder). Qubino vet jag inget om.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Äntligen så jag jag blivit av med mina problem med att tex boxen går offline, minst 1 gång per dygn. Zipato sa att jag skulle byta ut min zipabox duo till en med separat 433 MHz modul. Nu är problemet borta. Märkligt att den funkar 6 mån och sedan så blir det så, undra om det gäller alla duo boxar?
 
tranceblast skrev:
Äntligen så jag jag blivit av med mina problem med att tex boxen går offline, minst 1 gång per dygn. Zipato sa att jag skulle byta ut min zipabox duo till en med separat 433 MHz modul. Nu är problemet borta. Märkligt att den funkar 6 mån och sedan så blir det så, undra om det gäller alla duo boxar?
Det låter intressant. Jag har ju precis samma problem. Måste maila zipato och fråga. Fick du stå för modulen själv? Måste väl vara garanti eller? Det kostade ju extra med en duo. Behöver man joina om 433 MHZ-PRYLARNA när man byter?
 
Jag fick 433 MHz modulen eftersom jag hade duo. Det är bara att kontakta zipato så får du ett idnr och sedan ska dom godkänna att den byts ut, sedan åkte jag till butiken och visade mailet från zipato och kvitto så fick jag en ny box med modulen. Japp alla enheter och regler måste läggas till igen, mycket jobb och jag kämpar fortfarande med det.
 
tranceblast skrev:
Jag fick 433 MHz modulen eftersom jag hade duo. Det är bara att kontakta zipato så får du ett idnr och sedan ska dom godkänna att den byts ut, sedan åkte jag till butiken och visade mailet från zipato och kvitto så fick jag en ny box med modulen. Japp alla enheter och regler måste läggas till igen, mycket jobb och jag kämpar fortfarande med det.
Okej. Så du fick byta boxen också? Inte bara en extra modul? Jag fattar inte att man inte kan göra någon slags backup på boxen. Hur hade det sett ut inom t.ex industrin om man hade fått programmera om ifall ett PLC hade gått sönder. Har du några tips på hur man går till väga? Göra skärmdumpar på regler eller något? Jag är ändå uppe i 59 regler och 69 devices.
 
Jag bytade min duo box till en box med lös 433 MHz modul. Jag tog skärmdumpar på reglerna. Håller med dig om att det e kass att man inte kan göra backup på regler och enheter.
 
Jag kan tipsa om att man kan kolla att alla funktioner finns kvar i my.zipato. Dom har tagit bort grejer där som ska vara kvar för alla som skaffat boxen före V1.0 vad jag kan läsa ut. För mig så har HTTP request, socket request, SONOS, Philps HUE och Global caché försvunnit. Man ska öppna en ticket ifall detta har hänt.
 
Man blir lite arg när de försöker ta betalt för funktioner som man kan tycka skulle ingå. Jag förstår att det kostar pengar att utveckla mjukvaran men de säljer en produkt som inte ens har lämnat betastastadiet. Jag har svårt för företag som försöker ta betalt för sådant som förut varit gratis.

Det är mycket som fortafrande bara fungerar ibland. Skapar man tex regler i nya och har regler i gamla interfacet så fungerar de nya sällan. Då får man gå in i gamla interfacet och ändra och synkronisera där.


Zipato verkar inte ta säkerheten på allvar heller, det tog ett bra tag innan de gjorde my.zipato som https. De tyckte inte att det behövdes först. Vad jag förstår så går kamerabilder fortfarande med löseonord och användarnamn direkt över http till cam.zipato.com

Jag ändrade mitt lösenord för någon vecka sedan, när jag direkt efter skulle logga in på my.zipato.com så kom jag in på någon annans konto. Tur för den användaren att man har goda avsikter och loggade ut så fort som möjligt istället för att slå av alarmet och göra inbrott.

Kanske dags att köpa en razberry istället så att man kan använda öppenkällkodslösning istället
 
Någon som har en ide på hur jag ska få denna regel att fungera? Jag försöker köra en scene när jag trycker 2 gånger på en monostabil brytare men det vill sig inte :( Så som reglerna ser ut nu så körs scenen när jag trycker 3 gånger. Jag har även fått det att när jag trycker en gång men sen nästa gång jag trycker på knappen (även efter tex 30min) så kör den scenen och det är ju inte så jag vill ha det ;)

dubbel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man ska köra Z-wave plus och Zipabox Duo måste man vad jag förstått ersätta alla puckar mm med nya Z-wave plus puckar för att få full funktion av Plus. Behöver man byta något på/i Zipaboxen?

Ska precis lägga beställning av en massa nya puckar, därav frågan.
 
Carinashem missa inte gruppköpet här på BH nu i maj :)
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
tranceblast skrev:
Någon som har en ide på hur jag ska få denna regel att fungera? Jag försöker köra en scene när jag trycker 2 gånger på en monostabil brytare men det vill sig inte :( Så som reglerna ser ut nu så körs scenen när jag trycker 3 gånger. Jag har även fått det att när jag trycker en gång men sen nästa gång jag trycker på knappen (även efter tex 30min) så kör den scenen och det är ju inte så jag vill ha det ;)

[bild]
Håller på att bli gråhårig :) ingen som har någon ide på hur man kan göra?
 
32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mikael jtkg46 skrev:
Det låter intressant. Jag har ju precis samma problem. Måste maila zipato och fråga. Fick du stå för modulen själv? Måste väl vara garanti eller? Det kostade ju extra med en duo. Behöver man joina om 433 MHZ-PRYLARNA när man byter?
Hur har det gått med din box? Går den offline fortfarande?
Jag har en lite fundering, jag har börjat lägga in reglerna i den nya boxen och den har fungerat fint i en vecka men efter den senast (se bild) så tog det ca 1 dygn och sedan gick boxen offline tills jag startade om den manuellt :/
Testade då med att ta bort denna regel och nu har det fungerat i 2 dygn. Kan det vara så att det är denna regel som ställer till det så mycket? Så fall misstänker att det kan vara "vänta" som spökar?
 
Redigerat:
Ja. Den går fortfarande offline. Jag har varit i kontakt med zipato och jag ska skicka lite info till dom i morgon så ska jag få en ny box och modul vad jag förstått. Det låter ju oroväckande att din box har gått offline igen. Hoppas att dom inte bara chansar. Men det verkar ju så. Jag har frågat vad som händer. Men har inte fått något svar. Jag tycker det vore konstigt att timerarna skulle få boxen att gå offline men det är ju inte omöjligt. Det hade varit gott och ha något verktyg för att få fram programmeringsfel som inte är uppenbara. Det är nog bra att lägga in så då regler som möjligt i början så att man har möjlighet att felsöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.