Jag hoppas att du stängt av strömmen innan du petade på skarvarna.
Att locket inte används finner jag lite otäckt det med.
Om det är så att det sitter en dosa bakom så borde det ha suttit ett infällt uttag istället så hade spisen fått plats.

Bra att du ringt en EL-firma som får se över detta och inte samma klant som tidigare kopplat.
I övrigt hoppas jag att du hittar en bättre begagnad till ett bra pris om hällen gått sönder.

Dragavslastningen är om du tittar på bilden av kontakten så ser du en grå bygel med en skruv på varsin sida som ligger över ledarna.
Den ska inte ligga över ledarna utan över själva kabelns ytterhölje så att den dragavlastar kabeln istället för ledarna.
 
Redigerat:
tommib skrev:
Surt. Har du hört med försäkringsbolaget vad de säger? Skadar ju inte att göra det...
Jupp. De sa att med tanke på åldern på hällen och ugnen (inköpta i början av 2007) samt att el-installationen gjordes för så många år sen vilket gör det idag omöjligt att bevisa huruvida jobbet gjordes som det skulle eller inte....så blir värderingen av så passa gamla apparater och i synnerhet el-prylar efter så många år så gott som noll. Så det skulle till ett smärre mirakel om jag öht skulle få ut en enda spänn idag :( De är ju som bekant jätte duktiga på att ta betalt månad efter månad men sen när det är dags att ersätta en skada står man ensam som David mot Goliat och den fighten vinner man oerhört sällan, framför allt när de plötsligt börjar göra alla sina i vanliga fall osynliga klausuler och fotnoter i avtalen gällande.... jag får väl kanske trots allt vara glad över att, om det nu har det vart nåt galet i el-dosan, att jag slapp få hela lgh nedbränd. Livet går väl vidare trots ekonomiska bakslag.
 
Bra att du tar hem en elektriker som får snygga till det där så undviker du nya problem i framtiden. Passa på och be honom att även ta en titt på perilexhanen. Har du tur så kan det som sagt vara något glappt därinne också och då kanske du kan få igång hällen. Dock är det väl inte så väldans sannolikt eftersom ett fel enbart där inte kan förklara att ugnen också havererade samtidigt. Tråkigt att du råkade ut för detta.

Pen
 
123abc skrev:
Jag hoppas att du stängt av strömmen innan du petade på skarvarna.
Att locket inte används finner jag lite otäckt det med.
Om det är så att det sitter en dosa bakom så borde det ha suttit ett infällt uttag istället så hade spisen fått plats.

Bra att du ringt en EL-firma som får se över detta och inte samma klant som tidigare kopplat.
I övrigt hoppas jag att du hittar en bättre begagnad till ett bra pris om hällen gått sönder.

Dragavslastningen är om du tittar på bilden av kontakten så ser du en grå bygel med en skruv på varsin sida som ligger över ledarna.
Den ska inte ligga över ledarna utan över själva kabelns ytterhölje så att den dragavlastar kabeln istället för ledarna.
Tack för svar igen!
Jadå jag kan garantera att samtliga säkringsproppar är alltid utdragna helt innan jag öht rör vid kablarna...alltså jag förstår ju grunderna självfallet, däremot jag har ju ingen utbildning vad det gäller kopplingsscheman osv, det var så jag menade.

Det där med infällt uttag hade jag inte ens tänkt på, tack för förslaget. Den här gången när el-killen kommer och hälsar på kommer jag att stå där och vakta allt han gör som en hök så fattar vad som pågår...det var idiotiskt och inte närvara förra gången, det inser jag ju nu :(

Aha, nu fattar jag hur ni menade med dragavlastningen...men jag kollade hällkabeln och om jag lossar på skruvarna över bygeln och hur jag än försöker skjuta fram ytterhöljet, så kommer det ändå inte tillräckligt långt fram för att hamna under bygeln :( Kan vara så att den idioten som hjälpte mig med det klippt det också för kort. Men nu verkar ju hällen vara rökt ändå så det känns sekundärt att åtgärda sånt i dagsläget, antar jag.
 
Gott folk,

Jag undrar....finns det någon här som ev. bor inom eller i närheten av GBG och omnejd, som kan tipsa om någon eller ett par vitvaruverkstäder som utför reparationer på vitvaror som ugnar hällar etc? Jag är medveten om att det bästa vore att kontakta Bosch egna auktoriserade service center....men prislappen för en ev. reparation kan som bekant skilja sig väldigt mycket, så om det finns någon snäll själ här som kan tipsa mig om en verkstad med bra mertier som utför bra jobb till en rimlig och inte alltför omänsklig arbetspeng, så kan jag åtminstone höra av mig till dem och fråga runt lite avseende ev. felsökning och kanske reparation och vad det kan kosta osv om jag tar med mig prylarna dit själv utan att någon ska behöva komma hem och ta extra betalt för det osv...kan vara värt ett försök.

Jag tänkte att det bör finns en och annan välrenommerad eller kanske mindre men ändå duktiga verkstäder som utför bra rep.arbeten oavsett om de är auktoriserade av just Bosch el inte...ev. reservdelar måste ju ändå beställas och betalas extra för... om det nu fortf går att öht få tag på reservdelar till så passa gamla maskiner. Men jag har ingen aning om vilka fysiska verkstäder som kan sånt eller som man ska vända sig till. Jag kan tänka mig att köra bort grejerna inom en ca 15 mils radie från Göteborg.

Vore oerhört tacksam för alla tips!
Tack på förhand.
 
Redigerat:
Troligtvis är det glappkontakt i plinten som sitter bakom perilexuttaget (infällt i väggen)
värst är det om Nollan glappar (flytande nolla) då kan du få 400V till ugnen & hällen
 
Bittornado skrev:
Ska se om jag lyckas lägga till ett par bilder här...
OK, nu är det slutligen bevisat. Allt går att lösa med silvertejp... :confused:
 
Det låter ju som den "elektrikern" har gjort fler kopplingar i huset. Skrämmande.
 
Det är nog tyvärr svårt att reparera häll och ugn till en rimlig kostnad. Det är troligen uteslutet att någon kan reparera den i ordets bemärkelse, utan det handlar i så fall om byte av ett hela kretskort. Det är inte billigt.

Bästa chansen är att hitta någon elektronikkunnig som kan titta på den. För ugnens del låter det som att elektroniken tagit skada av 400 V. Med lite tur (nja, krävs nog ganska mycket tur) ligger felet "tidigt" och är reparerbart. Med lite otur har nån tillverkarspecifik FPGA ("hjärnan") brunnit och den är nog körd att hitta som reservdel.

Vad gäller hällen så vore det värdefullt att veta vad den där felkoden betyder, om det är en felkod. Det antyds att det skulle betyda att hällen saknar "power" vilket mycket väl kan stämma. Återigen en liten chans att reparera, men inte obefintlig.

Som du ser av sladden så består hällen av två identiska och oberoende halvor. Därför är felet avgränsat till just en halva. Den fungerande halvan kommer att fungera utmärkt så du står faktiskt inte helt utan uppvärmningsanordning här.

Du har en vidarekoppling från perilexuttaget till något annat, frågan är vad. Man brukar inte dela på spisgruppen så. Har du några uttag, diskmaskin, kyl, köksfläkt eller annat som går på samma säkringar som hällen? Det får nog den nya elektrikern reda ut, och om nuvarande tejpskarvar glappar. Om den förra elektrikern finns kvar i krokarna borde han få sig en känga här.

Om du var bortrest, hur vet du att inte åskan gick fram då och orsakade dessa fel?
 
@Bo.Siltberg:
Tack för svar.

Oki men då förstår jag lite bättre att det här med reparation får jag förmdoligen lägga åt sidan. Det enda jag kan säga är att de har ett par ggr varit utanför ingången för att laga till portkodsapparaten, och vid 2 tillf när jag kommit hem så har min elektriska väckarklocka blinkat hejvilt precis som om jag skulle ha haft elavbrott hemma... vet inte om det kan ha haft någon påverkan. Ifall åskan har slagit ner, ja det kan jag ju inte veta förstås :(

Däremot kan jag med säkerhet säga att ingenting annat förutom det där extra el-uttaget i bilden går till de första 3 propparna i proppskåpet som utgör 3 faserna. Jag har testat detta tidigare och de förser enbart perilexuttaget och ingenting annat.

Jag får väl helt enkelt avvakta ett elektrikerbesök för att fixa oredan i uttaget innan jag öht kopplar på nåt annat där. Jag håller med om att hela kaoset i bilden ser hemsk ut. Det är synd att jag inte reagerat på det tidigare. Man är helt enkelt lite dum själv ibland...inte lätt och veta sånt man inte är insatt i, helt enkelt :(

Tackar så mycket alla som har svarat och bidragit med info och feedback, jätte snällt. Tack så hemskt mycket.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nu har jag haft en bra elektriker som efter en stunds skrattande åt hur det såg ut i installationen drog av ungefär 7 olika skarvar och det verkar som om den initiala installationen hade skett på ett annat ställe först, men när den förra killen märkte att perilexkåpan låg i vägen och inte gick att skjuta ugnen hela vägen in, hade tålamodet tagit slut och istället börjat skarva överallt för att försöka få dit kontakten längre åt sidan.

Så efter den kostnad jag nu fick lägga ut för el-killen på ett par tusen kr för att göra om hela spektaklet, vilket försäkringen heller inte ville täcka, så har jag telefonledes lyckats få fram från Bosch egna servicekontor att med de "symptom" som framgår av hur ugnen och hällen beter sig, verkar det som om för ugnens del kan det antingen vara fel på styrkortskretsen längst fram bakom displayen alt. något annat elektriskt som har gått. Under alla omständigheter skulle det gå på ca 2500:- i materialkostnad + ytterligare timkostnad för att utföra själva arbetet + 900 kr för besväret för en initial felsökning.

Vidare för hällens del lät det som om det kunde antingen vara styrkretsar som har pajat, kokzoner som har bränts sönder eller alt. något annat elektriskt som har haverierat. Då skulle materialkostnaden där ligga på ca 3500:- + arbetskostnad som tillkommer ytterligare :(

Det lär väl inte göra någon större skillnad och ta med grejerna till någon annan oberoende vitvarureparatör heller...om bara reservdelarna kostar skjortan så blir väl totalkostnaden densamma oavsett förmodligen.


Jag byggde ihop de här prylarna för 7 år sen när jag fortf hade 2 jobb och bra ekonomi....idag är man sjukskr och helt och hållet arb.lös. Efter att ha betalat hyran hamanar jag varje månad i princip under existensminimum vilket jag ska klara resten av min månadsekonomi på.

Så det säger sig självt var man nu står efter den här katastrofen. Även om jag skulle leta efter begagnade prylar på blocket så lär man ju knappast hitta separat ugn och häll för under 4000-5000 kr, det vill säga prylar som iallafall inte är 10 år gamla och som riskerar gå sönder en månad efter att man har tagit hem dem.....

Alternativet är för mig idag att ta en sticksåg och skära rakt av halva diskbänken och slita ut 1,5 meter köksbänk underifrån för att försöka få tag på en vanlig spis, och leva i något som kommer att se ut som ruckel resten av livet :( Saken är att hällen som var inskuren i diskbänken satt inte direkt över inbyggnadsugnen, så om jag ska ersätta dem med en vanlig spis räcker inte att skära av diskbänken med motsvarande bredd för spisen, utan då får jag fortf kvar ett hål i diskbänken på ungefär 50 cm till, och för att få bort det måste jag i princip riva ut hela restrerande diskbänken också.......


Livet är ju rätt så lustigt...det känns ju så fantastiskt att leva i "välfärdssamhället" Sverige där alla människor redan vid födseln delas ut ett obligatoriskt personnummer för att därmed markera ens skyldigheter gentemot staten, företagen, myndigheter och andra medmänniskor, men sen vad det gäller ens rättigheter senare i livet....ja, då önskar man ibland att man hade kunnat haft någon annans personnummer istället. Person nr innebär bara skyldigheter, vad det gäller rättigheterna är det knappast någon som längre bryr sig om tyvärr:(
 
Redigerat:
Vad bra att det elektriska är åtgärdat nu iallafall.
Hur löste elektrikern utrymmesproblemet?
Det är inte lönt att laga och ibland är de billiga från ikea ett bättre alternativ än begagnade med tveksam funktion, många på blocket är halvdöda hällar med problem som egentligen borde skänkas bort.
Ikea är även billigare än dina estimerade priser på begagnat och det har även 5års garanti förutom på den billiga Lagan serien som endast har 2års garanti, jag rekommenderar ikea före överprissatta begagnade med tveksam funktion.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/20813/?sorting=price
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/20810/?sorting=price

Det tråkiga är att din ekonomi och hur som helst så kostar det en del pengar.
Med en glaskeramikhäll Lagan 995kr och en Lagan ugn 1195kr så kan du komma undan med 2190kr för bägge.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50182352/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20152196/
Sedan ska det även kopplas in (förses med sladdställ) men där kanske en el-kunnig kan hjälpa dig dock inte den som gjort det tidigare hos dig.

EDIT: Du kan även ansöka om finansiering och då kan du eventuellt betala 200kr/månaden i ett år istället.
https://secure.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/service/finansiering_privat/secure/start.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.