Jag har guidsöktiden till 0 alltså den söker efter guiden med en gång. Begränsningsslingan har jag satt till 3 min fördröjning (min hittar i regel guiden innan 3 min har gått). Laddstationen når inte till de ställena guiden täcker.
 
vet ni vad Husqvarna support svarade!! se nedan Tur att man köpte av en hjälpsam återförsäljare...
-----------------------------------------
Nyligen efterfrågade du personlig hjälp från vår online-supportavdelning. Nedan finns en sammanfattning av din förfrågan och vårt svar.

Om problemet fortfarande kvarstår är du välkommen att svara på detta e-post meddelande. Var noga med att ange ditt specifika ärendenummer. En medlem i vårt supportteam behandlar din fråga och återkommer till dig så snart som möjligt.

Vi är glada att kunna stå till tjänst.


Ämne
automower

Ärendehistorik
Svar Visa e-post (Jeanette E) 27/05/2015 16:38
Hej Rolf !

Tyvärr har jag ingen möjlighet att hjälpa dej utan vi hänvisar dej till en återförsäljare/serviceverkstad.
Kan inte de hjälpa dej direkt så har de möjligheten att kontakta sin support.

Vänligen Jeanette

----------------------------------
!!:mad:
 
rolfb skrev:
vet ni vad Husqvarna support svarade!! se nedan Tur att man köpte av en hjälpsam återförsäljare...
-----------------------------------------
Nyligen efterfrågade du personlig hjälp från vår online-supportavdelning. Nedan finns en sammanfattning av din förfrågan och vårt svar.

Om problemet fortfarande kvarstår är du välkommen att svara på detta e-post meddelande. Var noga med att ange ditt specifika ärendenummer. En medlem i vårt supportteam behandlar din fråga och återkommer till dig så snart som möjligt.

Vi är glada att kunna stå till tjänst.


Ämne
automower

Ärendehistorik
Svar Visa e-post (Jeanette E) 27/05/2015 16:38
Hej Rolf !

Tyvärr har jag ingen möjlighet att hjälpa dej utan vi hänvisar dej till en återförsäljare/serviceverkstad.
Kan inte de hjälpa dej direkt så har de möjligheten att kontakta sin support.

Vänligen Jeanette

----------------------------------
!!:mad:
Som sagt, riktigt kass support!
 
MartinP666 skrev:
Som sagt, riktigt kass support!
Lite då! 😜 Supporten är för dom som inte själva orkar leta i manualen.

Angående att hitta hem till laddstationen så har jag satt mina tider på 1min fördröjning på guiden. Mest för att ge den en liten chans att gå direkt till laddstationen om den skulle vara i närheten. Bryr man sig inte om spår runt laddstationen så sätter man den på noll. Sen beror det ju på hur tomten och placeringen av laddstationen ser ut. Fördröjningen på begränsningen har jag kvar på standard 11min. Men då har jag min guide dragen så den går ut mitt på gräsmattan på baksidan där laddstationen står och sen fram på framsidan rätt över gräsmattan. Då är den ca 50m lång men jag får i gengäld ett väldigt bra upptagningsområde när den ska leta sig hem. Nått som är ganska intressant är om man går in i service/vertygsmenyn (7+9 i 2 sekunder) och sen under historik kan man hitta söktider, klipptider m.m. Där hade jag ett snitt på 5min för den att hitta hem i laddaren. Får väl anses som godkänt tycker jag. Korta söktider sparar ju en del på batteriet samt kortar ner laddtiden efter som det inte är helt tomt när den kommer hem igen.
 
Jag var robotforskare på LTH innan jag gick i pension och har funderat lite på de olika slingorna och gjort lite försök med min Sigge.
De olika slingorna är gjorda för olika funktion. Guiden får passeras därför kan M (mowern) gränsla över denna. Begränsningen är stopp, M får ej köra över denna. Guiden har minsta värdet 0 och begränsningen 1.
Så fort M passera bslingan blir det stopp och ett meter värde sätts. Vid 1-1, 1,2 saktar M inte in utan kör över slingan och stoppar. Vid inställningen 1-3 hinner M stoppa innan bslingan och backar ut igen kör framåt och följer b slingan. Vid rätt metertal svänger den mot b slingan och stanna och börjar klippa. Detta fungerar lika dant vid följning mot laddstationen. Går M mot b slingan stannar M och vänder och kommer fram efter en faslig massa turer om än alls. Ställer man minst 1-3 följer den perfekt om inte den andra bslingan ligger för nära och tar över då kan M vända och följa åt andra hållet igen. Vid hemfärd kan laddstationens sändare förhindra detta.
Detta är en hypotes. Endast programmerarna av mowern kan svara om detta är riktigt.
Vad tror ni andra?
 
Hur löser ni eventuell vertikalskärning av gräsmattan i framtiden med guidekablar som går mitt i allt!?
 
Jag ringde till min lokala ÅF idag för att höra mig för om uppgradering av programvaran. Jag måste lämna in den, sedan tar det nog "någon vecka" innan den är klar. Han sa inte att det är för att jag inte köpt den av dem, men fick ändå den känslan. De har tydligen väldigt mycket att göra, och det kan man ju förstå vid den här årstiden.
 
Har nu fått båda mina hjulmotorer utbytta på Lisa (AM315) till 320-typ. Ser dock att den "bågar" sig väldigt mycket. Går Lisa i en sluttning från höger till vänster (kanske 10%), drar den ändå åt höger, vilket borde vara tvärtom. Detta fenomen uppstår alltid, oavsett plan matta eller lutning i mattan. Någon som har ett liknande fenomen?
 
Skogshyddan skrev:
Har nu fått båda mina hjulmotorer utbytta på Lisa (AM315) till 320-typ. Ser dock att den "bågar" sig väldigt mycket. Går Lisa i en sluttning från höger till vänster (kanske 10%), drar den ändå åt höger, vilket borde vara tvärtom. Detta fenomen uppstår alltid, oavsett plan matta eller lutning i mattan. Någon som har ett liknande fenomen?
Det låter rätt, sluttar det från höger till vänster så är alltså höger uppåt mot toppen? Det gör den ju i så fall för att försöka jämna ut så att det inte blir mest klippt nedanför sluttningen. Eller du menar att den gör tvärtom?
 
Drar den alltid åt höger? Går man in i service menyn kan man kalibrerar lutning/tilt sensorn. Den kompenserar för lutningar och tror den att det lutar så kompenserar den i onödan och då kommer den dra åt ena eller det andra hållet. Dock går dom ju aldrig riktigt rakt. Behövs ju bara en liten grop i gräsmattan för att den ska ändra riktning lite.
 
Jag har varit grymt sugen på en 315 en tid nu. Inte helt uppiggande att läsa denna tråd dock. =) tänkte försöka bifoga en bild och höra om någon har några synpunkter. Min närmaste ÅF säger att det ska gå bra. Men köper man något för 17' så vill man ju vara säker. Vad säger ni, är AM315 redo för min tomt? Själva klipparean är alltså 920m2
robotskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A, B och C är trånga passager. C kan jag göra större. Funderar mycket på det här med guidekabel. Om jag har laddaren i zon 1.kan man då tänka sig att dra guiden genom passage A och zon 3,ner genom passage C till zon 4 för att göra en lagom stor kurva där och gå upp tillbaka genom C vidare genom B till zon 4? Eller har ni något annat tips ni som är ägare redan?
 
Om det går så hade jag nog försökt öppna upp mellan zon 3 och 4 så mycket som det går och försöka göra det till en zon. Sen dragit guiden som du sa fast du slipper dra den in i zon 4 och ut igen. Då får du en kortare guide som ger kortare söktider och närmare ut till zon 2. Annars tycker jag det bör funka som du tänkt.
 
Håller med, dra giuden direkt från zon 3 till zon 2. Klipparen kommer hitta in och ut ur zon 4 ändå, speciellt om du kan öppna upp lite där.
 
Tack för era synpunkter! Mycket uppskattat... Nu ska jag bara lusläsa manualen 4ggr till innan jag bestämmer mig =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.