Projektet har legat och vilat en tid..Finns så mycke annat jobb som väntar också, fasadmålning,vedstapling gnällande barn med mera...:) Men jag lovar att fortsätta i denna tråd min resa till ett fungerande pannrum.

Som det ser ut blir det en Eta Sh 30kw med befintlig tank. Kanske D09 kan svara på en fråga, behöver man ha fast ip-adress för att kunna styra pannan via internet? :wow:
 
När du reggar dig får du ett lösenord. Bara att logga in på MeinETA på vilken dator, mobil, padda du vill, oavsett vart du befinner dig.
 
  • Gilla
maghall
  • Laddar…
D09
maghall skrev:
Projektet har legat och vilat en tid..Finns så mycke annat jobb som väntar också, fasadmålning,vedstapling gnällande barn med mera...:) Men jag lovar att fortsätta i denna tråd min resa till ett fungerande pannrum.

Som det ser ut blir det en Eta Sh 30kw med befintlig tank. Kanske D09 kan svara på en fråga, behöver man ha fast ip-adress för att kunna styra pannan via internet? :wow:
Som nämt så loggar man in via webbläsaren på Eta jämf med hargassner som man loggar på via en app.

Ang fast ip adress vet jag inte. :) jag kör med mobilt internet hemma och det är väl dynamisk ip?
 
  • Gilla
maghall
  • Laddar…
Fast IP-adress behövs inte, bara användarnamn och lösenord.
 
  • Gilla
maghall och 1 till
  • Laddar…
DSC_0143.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen borta och öppningen skivad. Kunde inte ta ner hela väggen eftersom den bär upp taket också. Kommer att svänga pannan mot fotografen för att få mera plats.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
När man bestämmer sig för en ny ved panna så kan man ju jämföra det med ett bil köp.
Tänk att du skall köpa en bil som du skall ha i 20 år!
Du kan inte byta ut bilen när du väl köpt den. Det går men blir dyrt.
Det är då bra att provköra bilen innan köp.
Det kan tänkas att man vill ha en bra tillgång på reservdelar.

Vissa bilar ryker in i kupén när dom skall fyllas på med bränsle.

Andra övertänder i motorn så man måste reglera luft blandningen in till motorn. Ibland går det bra och ibland inte.

Det finns bilar med stor bränsle tank som man inte behöver tanka så ofta. Det kan vara bekvämt. Väljer man en liten tank kan man behöva tanka flera gånger per dygn.

Varje vecka bör man sota avgassystemet på bilen. Det finns bilar där detta sköts automatiskt. Eller att man drar i en spak. På vissa måste det göras manuellt med en sot viska.

Slutligen finns det bilar som är snåla på bränsle. Andra drar mer. Dom som drar mycket brukar släppa ut mycket avgaser i naturen.

Det gäller att tänka till när man köper bil. Att spara in några tusenlappar på bilköpet och ta billigaste man hittar kan bli jobbigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lillkorpen och 1 till
  • Laddar…
Har idag beställt Eta Sh 30kw :wow:
 
  • Gilla
Sundhult och 2 till
  • Laddar…
Hoppas att jag har fel i allt jag tror och att ni blir mycket nöjda med er nya panna lycka till med allt :)

Andreas_Hansson skrev:
När man bestämmer sig för en ny ved panna så kan man ju jämföra det med ett bil köp.
Tänk att du skall köpa en bil som du skall ha i 20 år!
Du kan inte byta ut bilen när du väl köpt den. Det går men blir dyrt.
Det är då bra att provköra bilen innan köp.
Det kan tänkas att man vill ha en bra tillgång på reservdelar.

Vissa bilar ryker in i kupén när dom skall fyllas på med bränsle.

Andra övertänder i motorn så man måste reglera luft blandningen in till motorn. Ibland går det bra och ibland inte.

Det finns bilar med stor bränsle tank som man inte behöver tanka så ofta. Det kan vara bekvämt. Väljer man en liten tank kan man behöva tanka flera gånger per dygn.

Varje vecka bör man sota avgassystemet på bilen. Det finns bilar där detta sköts automatiskt. Eller att man drar i en spak. På vissa måste det göras manuellt med en sot viska.

Slutligen finns det bilar som är snåla på bränsle. Andra drar mer. Dom som drar mycket brukar släppa ut mycket avgaser i naturen.

Det gäller att tänka till när man köper bil. Att spara in några tusenlappar på bilköpet och ta billigaste man hittar kan bli jobbigt.
Men det viktigaste är att "bilens" "motorblock" är av gjutjärn ;) Sedan kan man välja till eller välja från hur mycket finesser man vill ;)
 
Andreas_Hansson skrev:
När man bestämmer sig för en ny ved panna så kan man ju jämföra det med ett bil köp.
Tänk att du skall köpa en bil som du skall ha i 20 år!
Mycket bra inlägg(y)(y) två tummar upp!
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Men det viktigaste är att "bilens" "motorblock" är av gjutjärn ;) Sedan kan man välja till eller välja från hur mycket finesser man vill ;)
Den punkten stämmer ju också bra in på jämförelsen med bilar.

För 30 år sen tyckte man att gjutjärn var ett bra material att bygga kraftpaketet av...
Idag har man insett att det finns bättre material ;-)
 
A.Holm skrev:
Den punkten stämmer ju också bra in på jämförelsen med bilar.

För 30 år sen tyckte man att gjutjärn var ett bra material att bygga kraftpaketet av...
Idag har man insett att det finns bättre material ;-)
"Inte för att jag kan mycket om bilar men;)", men kom inte och säg att hopsvetsad plåt håller lika länge som gjutjärn. "En aluminium motor" håller väll ungefär "ett lopp" sen går den sönder.
 
Bygget står stilla fortfarande..Jobbet med gräsmattan och allt annat görs som bäst..Återkommer :)
 
Jag slängde ut min gamla Eryl panna 2011, den hade då värmt huset i 51 år i början med olja och sen med ved. Den var inte utsliten eller läckte, men den var omodern på alla sätt utom ett, den var svetsad i plåt och hållit bra. Nu står där en modern plåtpanna och jag är inte ett dugg orolig för hållbarheten.
 
  • Gilla
maghall
  • Laddar…
Hej! Vad tror ni om denna? Köpa och isolera själv? Hur är det överlag med gamla tankar?
http://www.findit.fi/sve/search/820912.htm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.