Tog in klipparen för säsongen häromdagen. Upptäckte då att båda bakhjulen är totalt blankslitna! Så det får väl bli att beställa två nya drivhjul från skoterdelen.com och hoppas att det inte är allt för krångligt att byta på egen hand, för garantin täcker väl inte blankslitna hjul?

Fast jag tycker att de borde hållit lite längre än EN säsong som knappt var nån säsong iom den extremt torra sommaren! Alternativt om man kanske kan fästa nått slags mönster på original däcken?
 
Ja...de slits nog snabbt om klipparen körs mycket på grus eller blir ofta stående med slirande drivhjul igång. Har också tänkt på ett grövre mönster eftersom min fastnar* ibland på väldigt blöta/mjuka ställen eller gropar utan att drivningen stoppas...batteriet sugs ut och däcken slits...bugg??? Sätta dit dubbar typ korta självborrande småskruv eller liknande kanske hjälper?
Tidigare krockproblem med smågropar/kanter löste jag genom att höja yttre skalet med 12 mm.

Experimenterar därför* med en kameraövervakning...
w9E5Cxd.jpg
 
Redigerat:
Micke0 skrev:
Ja...de slits nog snabbt om klipparen körs mycket på grus eller blir ofta stående med slirande drivhjul igång. Har också tänkt på ett grövre mönster eftersom min fastnar* ibland på väldigt blöta/mjuka ställen eller gropar utan att drivningen stoppas...batteriet sugs ut och däcken slits...bugg??? Sätta dit dubbar typ korta självborrande småskruv eller liknande kanske hjälper?
Tidigare krockproblem med smågropar/kanter löste jag genom att höja yttre skalet med 12 mm.

Experimenterar därför med en kameraövervakning...
[bild]
Kosläpp och Robotsläpp samma dag! :) Har inte orkat byta bakhjulen så jag körde lite mönster med vinkelmoppen...
Före
20150502_183358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
20150502_183738.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar om det släppts nu firmware som åtgärdar "slirbuggen"? Känns onödigt att byta hjul om de ändå nöts ner på kort tid... Hur går det med kamerövervakningen Micke? :)
 
På min klippare blev hjulen blankslitna också trots att den endast gått på i princip platt gräsmatta av finbladig typ. Ena framhjulet lossnade i princip direkt och jag fick delar hemskickat så jag kunde sätta dit det själv. Chassit är nu glapp eftersom fästet för andra framhjulet där har brickan/infästningen mot chassit lossnat. Det har kommit rost på flera ställen bl.a skruvarna som håller fjädringskuddarna så den tror den är upplyft titt som tätt, vidare har höjdregleringsskruven lossnat så chassit blir instabilt och klipparen med jämna mellanrum varnar för att den är upplyft. Jag har knappt några hinder i min trädgård endast några träd och typ en pallkrage resten är slingat så jag förstår inte varför så mycket verkar gå sönder på den.
Det som är bra med den är klippkapaciteten och inte massa krångel med felmeddelandet eller konstiga stopp.
Enligt supportsvar jag fått är blankslitna hjul 9 gånger av 10 för att installationen inte är rätt gjord och den står och slirar upp hjulen. Ett svar jag inte godtar med tanke på hur min gräsmatta ser ut.
Även om den klipper bra är jag inte nöjd med byggkvalitén och eftersom den endast har ett års garanti är jag rädd för att när alla fel är lagade kanske dom är tillbaka i slutet på denna säsong.
Ska prata med ansvarig för Rustas reklamationer om detta nu och se hur dom ser på saken. Gillar maskinen men skulle vilja ha längre garanti på den och framförallt alla hjulen och hjulstänger, mm utbytt till hållbarare av högre kvalité och skruvar utbytt till såna som inte rostar.
 
Nyss hemkommen från Spanien tog jag fram klipparen och modifierade drivhjulen. Rattade tallriken till högsta läget och lät den köra (utan kamera) i det höga fuktiga gräset...det funkar med sjävjagande skruvar!! Den är nu mera kursstabil och fastnade inte nån gång på min lutande och gropiga tomt! Visserligen finns det rätt mycket profil kvar efter en säsong, men den stod och slirade ofta ändå.Har även grusgånger som den måste ta sig över.
Synd att ni har problem med blanka däck...måste vara fel gummikvalitet?
S5030462.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S5030463.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S5030464.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även jag drog i skruvar i hjulen. Det blev mycket bättre. Tidigare så började den att slira innan krocksensorn reagerade, men nu reagerar den direkt.
 
Tim G skrev:
Måste instämma med Thorstensson. Har precis jämfört manualen till min Clipper 1200 med manualen till Julas modell som verkar heta "Robotklippare 1200" av märket Meec. De är identiska, och har till och med samma bilder mm.

Så denna klipparen verkar vara här för att stanna. Tillbehören som Jula har är exakt samma som kom med min Clipper (och som kommer med Husqvarnas modeller, konstigt nog...)

Jag är fortfarande störtnöjd med min.Går som en klocka.

Funderar lite på Julas tak till robotklippare. Det är ju i sak ett sånt som man sätter som regnskydd på en ytterdörr. Om det har en genomskinlig yta så borde det väl inte bespara roboten värmande solstrålar? Över 40 grader slutar roboten ladda...

Nu när jag var inne och tittade på bilderna på taket så visar det sig att roboten som taket skyddar är en Gforce 1800, dvs grundvarianten på klipparen


Någon som har testat att placera klipparen under Julas tak mot en vägg?, varför behöver den två meter bakom laddningsstationen?.
 
Min station står mot en vägg (dock inget tak ännu) . Var det obra? Inget problem så här långt.
 
Jag liksom väldigt många andra som köpte Clipper 1200 ifjol har haft problem med att få igång klipparen inför denna säsong. Den fastnar i menyer och vill inte ladda. Efter samtal med Rustas Clipper-service idag framkom följande;

1. Sätt klipparen i laddningsstationen i avstängt läge (huvudströmbrytaren i "utsläppt" läge).
2. Tryck därefter in huvudströmbrytaren.
3. Tryck på Hem-knappen.
4. Vänta cirka 20 min tills klipparen börjar ladda och växlar i displayen mellan Clipper/mjukvara/serienr/pinkod.
5. När pinkod visas växelvis enl. ovan i displayen måste man vara reptilsnabb och återigen trycka in Hem-knappen - då bryts skyddsläget och klipparen börjar ladda och visar laddstaplar i displayen och allt är plötsligt precis som det ska :)
 
Bra trick med skruvarna i bakhjulen! Skall testa det på min för nu är spåren jag gjorde i våras borta...

I går tappades vänstra framhjulet! (Det högra lossnade redan förra sommaren) Det visade sig då att både "starlock" och kullagrena är totalt sönderrostade! Det finns inte en kula kvar och hjulet går trögt. Starlocken har tappat bettet eftersom stjärnornas piggar rostat bort. Har nu satt dit hjulet tillfälligt med smältlim. Än så länge sitter hjulet kvar. Har haft min klippare i exakt 1 år och 2 veckor! Så garantin är ju bye bye såvida jag inte kan vädja till clipperservice goda vilja och positiv publicitet i denna tråd... Jag har min under ett "Meec" tak som jag köpte på Jula redan förra sommaren.

Till de som går i köptankar kan jag bara säga att hjulen helt klart är ett problem med Rusta Clipper 1200. Bara att hoppas att det skett förbättringar på årets modeller på de punkter som visade problem redan förra säsongen!

Jag har flera gånger mailat till clipperservice@rusta.se men aldrig fått något svar... :( Min fråga till dem var om det finns någon firmware uppdatering som exempelvis får klipparen att sluta stå still och slira på samma ställe i 40minuter tills dess att batteriet tar slut?!? Det skulle göra underverk för både klippresultat och hjulslitage... Kanske är nån här i tråden som vet nått om ev ny firmware update?
 
Oavsett längden på garantin har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Alla seriösa företag följer den.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Idag fick jag svar från clipperservice. De kommer att skicka ut nytt framhjulsset (y) pga barnsjukdom med originaldelarna från förra säsongen, gäller även om garantitiden löpt ut.

Fick även ett bra tips gällande att krocksensorn.

Citat: "Vi har ingen mjukvara uppdatering ännu men jag skulle råda dig att avgränsa runt just träd då klipparen brukar ha svårt att krocka mot ojämna föremål. Man kan "trimma" krocksensorn till att bli lite känsligare genom att förlänga avståndet från kåpa till "kropp". Isf filar man av hörnen på klipparen enligt bilden.

Tänk även på att klipparen aldrig ska köras under steg 4 i klipphöjd i en vanlig trädgård.

(Detta var nytt för mig, men jag kör alltid på nivå 5 så det är lugnt)

fila.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra och Snabb Support Gillas! (y) (y) (y)
 
Hej!
Är ny här på forumet och det tack vare min eminenta investering av en Clipper 1200 från Rusta, nu har jag ägt klipparen i en månad och i det stora hela har det funkar kanon frånsett att jag inte grävde ner kabeln vilket ledde till en massa kabelbrott. Köpte ny kabel och grävde ner den denna gången och nu flyter allt på men noll kabelbrott, jag är resande i jobbet och hann inte gräva ner kabeln direkt utan tog in laddningsstationen, taket och gräsklipparen i förrådet. Det fick stå i en vecka innan jag var klar och kopplade in allt igen, sommaren har varit allt annat än torr hittills så den har fått klippa i mycket regn. Jag har upptäckt att klipparen helt plötsligt dör, displyen släcks och efter ett par sekunder tänds den igen och kräver lösenord, den har även svårt att komma rätt i laddningsstationen och även om den gör det vill den helt plötsligt ut och klippa igen vilket resulterar i att den kan bli stående längs slingan med uttömt batteri. Den blir förrvirrad när den har lite batteri och börjar köra ett 200 varvsrace runt en brunn där jag har avgränsat området, när den är laddad har den inga bekymmer utan klipper runt precis som det var tänkt.

Är där fler som har dessa problem?.
 
  • Gilla
Zellero
  • Laddar…
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter ang Clipper 1200

Inhandlade maskinen till sommarstugan i juli 2014. Då hade jag kört en säsong med biltemas klippare, som tyvärr fick sig en omgång av Tor som den inte överlevde. Fick ut pengar på hemförsäkringen och inhandlade en Clipper 1200 på rea. Jag tycker Clipper generellt är en bättre maskin, men specifikt är det den "flytande kåpan" som är största skillnaden. Dvs att hela klipparens skal är kopplat till sensorer, och inte som på biltemas variant, att det sitter sensorer på utvalda ställen på skalet. Saker som är sämre på clipper är egentligen bara drivhjulens utformning, samt slitaget av dessa. Återkommer till det senare.

Säsongen 2014 gick klipparen utan problem. Visst, man behöver anpassa trädgården något, men det gäller alla klippare.

Eftersom jag har hjälp med passning av sommarstugan när jag inte är där, fick jag även hjälp att plocka in klipparen på eftersäsongen. Klipparen plockades in för vinterförvaring helt urladdad (troligen) och det var på vårkanten, när jag skulle återladda batterierna som jag fick kontakt med supporten för första gången, eftersom klipparen inte laddade helt enkelt. Jag ringde och mailade dem och fick kontakt direkt, trots att de då bara hade öppet på måndagar och fredagar. Jag instruktionen i post #204 och den fungerade bra.

När jag senare på våren skulle köra igång själva klippningen, märkte jag att klipparen inte vände när den gick emot föremål mer än hälften av gångerna. Jag noterade även att drivhjulen var nästan helt blankslitna. Jag vände mig då till den lokala Rustabutiken och fick trots att jag inte följt rutinerna, hjälp att skicka in klipparen till supporten.Man ska nämligen kontakta supporten först, och sedan åka till butiken. Tyvärr blev det strul i leveransen från butiken till servicestället, så det tog 3 veckor innan klipparen kom fram till servicestället. Var tydligen ett emballage som saknades, och butikerna hade fått stränga order om att inte skicka klipparna utan rätt typ av emballage, eftersom de då är mer trasiga när de kommer fram än när de skickades. När klipparen väl kom till service gick det snabbt. Bara på någon dag hade de bytt alla 4 hjul, uppdaterat mjukvaran samt ökat känsligheten på sensorerna.

När klipparen kommit hem igen testade jag den och skillnaden var markant. Nu vände den vid samtliga tillfällen som den skulle. Jag har dock en plattläggning med dansk sjösten, där den var mer tveksam, speciellt när det regnat. Jag bestämde mig för att modifiera med självborrande skruv beskrivet i denna tråd. Det gjorde susen!

Nu kör den för full maskin!

Min analys är att kombinationen av drivhjulens utformning, mjukvaruinställning och en plattläggning är boven i dramat. Drivhjulen har ju ett ganska snällt mönster från början, vilket gör att fästet är begränsat. Jämför man med biltemas variant eller tex Husqvarna, så har de nabbar på sina hjul som griper tag i underlaget på ett annat sätt.Kombinerat med en mjukvara som inte är så känslig samt ett halt underlag, blir konsekvensen att klipparen ställer sig och slirar.

Med skruvmoddet, kan jag verkligen rekommendera denna maskin. Har många i min omgivning som har och har haft Husqvarna under en längre tid (+5 år), och ja, de är bra mycket bättre bla pga av guideslingan och mer genomtänkt mjukvara, samt att de klarar en större yta, men de kostar också därefter. Man får vad man betalar för, och för mina behov, är denna klockren. Om inget mer går sönder vill säga :)
 
  • Gilla
Micke0
  • Laddar…
Varför skall man inte köra lägre än 4 i en vanlig trädgård?, jag kör på 2....blir som en golfgreen.
Är intresserad av anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.