Det spelar ingen roll var människan kommer i från som gör jobbet, kött som kött.
Det som gör skillnad är arbetsmoral, kommunikation, arbetserfarenhet och social kompetens.
Skulle jag anlita en hantverkare, mot förmodan, hade jag kollat vad mina grannar använt för folk,
Kollat utfört jobb, rastkoja på arbetsplatsen, inget bilåkande av hämntning material ( det finns utkörning av mtr gratis eller en låg kostnad), snygg och säker arbetsplats.
Att bara ta ett företag i en annons, är som att tigga om problem. ( ett fungerande byggföretag annonserar inte)
 
mr_bygg skrev:
Ett uppmärksammat fall är Vaxholmskonflikten är facket stod och skrek "Go home" till de utländska arbetarna.
Där kom den...... jag trodde den skulle kommit tidigare faktiskt.
Detta är en enstaka händelse som skedde för ca 10 år sedan. TIO år sedan. detta i ett läge där ingen visste vad som gällde och rena förvirringen rådde. Försvarar inte några idioter som gick över gränsen ("gick över gränsen", ha där fick jag till det) men det är liiite av ett lågvattenmärke att köra denna enstaka händelse igen, men visst, är det genom detta och ditt fria tänkande och kanske genom något löp i AB vad vet jag som du baserar din erfarenhet på så är det i mina ögon inte mycket att komma med.

Som tur är så vill dom flesta ha ordning och reda på våra arbetsplatser och schyssta villkor på den Svenska arbetsmarknaden.

Byggnads, Sveriges byggindustrier och skatteverket storsatsar nu på att ta tag i detta nu och det kommer nu nya regler som innebär att vi kan upprätthålla just ordning och reda samt schyssta villkor på våra byggen.

En intressant sak är att EU-domstolen sagt ok till Finland att kräva finska avtal för utländsk arbetskraft i Finland och byggnads går nu in med samma krav.



mr_bygg skrev:
Att många företag och svenska arbetare är mot utländsk arbetskraft är väl svårt att argumentera emot.
Ja om det nu hade varit så.....Som sagt dom allra flesta verkar resonera som så att har man bara lägstalön från avtalet samt uppfyller övriga lagar och regler i form av säkerhet, semestererreler etc. etc. så är det fult ok.
mr_bygg skrev:
och frågar du exempelvis Sveriges Byggindustrier eller Svenskt Näringsliv om de tycker att facket underlättar för utländsk arbetskraft att komma hit och jobba skulle jag bli förvånad om de delade din åsikt.
Men det har väl aldrig varit fackets uppgift öht?? så jag förstår inte varför frågan skulle ställas alls?? konstigt tänk.

Fackets åsikt är ungefär densamma som min vad jag kunnat utröna. så länge utländska företag kör med samma regler så är dom lika välkomna som någon annan. facket agerar knappast annorlunda mot utländska bolag som ex.ett svenskt som inte följer reglerna.
Däremot så vet jag att facket anser att man ska gå efter genomsnittslön på orten. Detta tycker jag är fel!
 
mr_bygg skrev:
Men där spelar väl inte nationalitet en roll överhuvudtaget? Det viktiga av väl kompetensen hos hantverkaren eller vad tänkte du med liknelsen?
Du såg visst inte mitt tidigare inlägg, om mina erfarenheter av hantverkare från de länder vi pratar om här. Ska jag "fixa" ett trähus låter jag gärna folk från länder där trähus är vanligt, (inte bara bland de sämre bemedlade då) arbeta.
För rätt jobb använder jag gärna en icke svensktalade arbetare. Men det gäller ändå att de har kolla på vad som krävs också. Att bygga ett hus i Sverige är inte alltid som att bygga ett stenhus i Polen eller mellaneuropa.
 
Redigerat:
Var kan jag köpa takfärg Noxide?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
Du såg visst inte mitt tidigare inlägg, om mina erfarenheter av hantverkare från de länder vi pratar om här. Ska jag "fixa" ett trähus låter jag gärna folk från länder där trähus är vanligt, (inte bara bland de sämre bemedlade då) arbeta.
För rätt jobb använder jag gärna en icke svensktalade arbetare. Men det gäller ändå att de har kolla på vad som krävs också. Att bygga ett hus i Sverige är inte alltid som att bygga ett stenhus i Polen eller mellaneuropa.
enligt polaren som har jobbat länge som byggare säger
dom som har kommit hit för att jobba inom bygg kan fixa grovjobbet
men när det kommer till det fina är dom flesta usla säger han
dom kan inte få till finishen helt enkelt
 
dino35 skrev:
Var kan jag köpa takfärg Noxide?
Cirka 7 minuter för hårdkokt
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
men visst, är det genom detta och ditt fria tänkande och kanske genom något löp i AB vad vet jag som du baserar din erfarenhet på så är det i mina ögon inte mycket att komma med.
Driver du med mig?:x Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så lär vi knappast kunna enas om vem som har mest rätt men vad är det för trams du påstår? Jag har uppfattningen att facket historiskt försökt motverka utländsk konkurrens och att det även finns vissa företag som inte direkt är så förtjust i utländsk arbetskraft som konkurrerar i Sverige. Jag har inga större problem med att du tycker annorlunda, som jag tidigare påpekat, men det blir lite fånigt när du försöker idiotförklara mig för min uppfattning och att jag skulle vara ensam om den. Visst får du påstå att facket aldrig försökt motarbeta utländsk arbetskraft och att alla företag är positiv till utländsk konkurrens men jag håller inte med om den bilden, svårare än så är det inte, och jag är fortfarande övertygad om att jag inte är särskilt ensam om den åsikten.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Försöker absolut inte idiotförklara dig, skulle aldrig falla mig in. Och uppfattar du det så så ber jag uppriktigt om ursäkt!

MEN, vad jag var ute efter var just VARFÖR vår uppfattningar skiljer sig så mycket åt då jag genom åren pratat med jättemånga fackrepresentanter/byggnadsarbetare/chefer/företagare om just detta och bilden är ensidig att så länge man har schyssta regler på den svenska arbetsmarknaden så är detta absolut inga problem och har ej heller varit.

Och där har jag (vad jag tycker) inte fått något riktigt bra svar. Det känns som du gått i fällan som så många andra och baserat dina åsikter på något slags köksbordsresonemang typ "ja men det vet man väl att facket dom gör ju allt för att mota allt och alla som kommer utifrån) men rätta mig gärna om jag har fel. men som sagt det känns inte som du har så mycket på fötterna, detta sagt utan att försöka förminska dig eller idiotförklara dig.

jag förstår mycket väl att vi har och kommer att ha olika åsikter i detta fall och må så vara, för det spelar nog ingen roll överhuvudtaget vad jag eller någon annan säger, men det är ok för mig. något av det finaste vi har i Sverige är just åsiktsfriheten, att var och en får tycka som den vill :)

en reflektion till vad gäller facket och utländsk arbetskraft så skulle jag tvärtom GISSA att dom tycker det rentav är positivt då det ökar deras chanser till att värva nya medlemmar. Men åter igen det måste givetvis ske på rätt sätt.

Sedan måste ju naturligtvis frågorna ställas på rätt sätt:

Tycker du det är ok att öststatare kommer hit och tar våra jobb??
eller
Tycker du det är ok att öststatare kommer hit och arbetar om det sker på lika/schyssta villkor??

som man ropar får man svar kanske......


Det gick ett program på P1 idag om säkerhet/ dödsfall inom byggsektorn idag.
Något skrämmande men i mina ögon inte förvånande var att majoriteten dödsfall om man ser till andelen som är här och arbetar var utländska arbetare, ca 20% eller var femte. Språkförbistringar, rädsla för att bli hemskickad osv osv. ansågs vara orsaken.
Dom hängde även med facket ut på en arbetsplats och där vittnades det återigen om extremt låga löner tex. och det talades även om att avsaknad av bodar, arbetskläder osv. osv var mer eller mindre vardagsmat.

För mig känns det skönt att det nu tas krafttag mot slarv vad gäller säkerhet, dåliga villkor, svartarbete osv. osv.
i form av kampanjer och regelförändringar på bred front av bla. facket, Sveriges byggindustrier, politiker.

Här kan man läsa lite mer: http://www.byggbranschenisamverkan.se/press__7

Peace
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Utländska Byggjobbare som är här och jobbar hade inte fått ett enda jobb om dom hade tagit betalt som Svenska hantverkare,det är fantastiskt att dom kan arbeta här och slipper betala alla avgifter som Svenskar gör.
Att Utländska Bagare,bilplåtslagare mfl. kan få jobb som Elektriker, Snickare mm. i Sverige är oerhört imponerande och ni som anlitar dem utan att kolla upp referenser och betalar i förskott, är inte riktigt på det klara med att det krävs faktiskt en del kunskap och erfarenhet att bygga ett hus.
Ett tips är att för fan kolla upp vad ni anlitar,ta inga Bagare från utlandet att bygga ert hus som kostar flera Miljoner.
 
  • Gilla
ghoti och 6 till
  • Laddar…
murettan skrev:
Utländska Byggjobbare som är här och jobbar hade inte fått ett enda jobb om dom hade tagit betalt som Svenska hantverkare,det är fantastiskt att dom kan arbeta här och slipper betala alla avgifter som Svenskar gör.
Att Utländska Bagare,bilplåtslagare mfl. kan få jobb som Elektriker, Snickare mm. i Sverige är oerhört imponerande och ni som anlitar dem utan att kolla upp referenser och betalar i förskott, är inte riktigt på det klara med att det krävs faktiskt en del kunskap och erfarenhet att bygga ett hus.
Ett tips är att för fan kolla upp vad ni anlitar,ta inga Bagare från utlandet att bygga ert hus som kostar flera Miljoner.
Är din poäng att det inte finns några kompetenta utländska hantverkare utan att den enda anledningen att det finns en marknad här i Sverige är att de är billiga? Som du påpekar är referenser och kompetens viktigt och jag skulle vilja säga att det finns många exempel här på forumet där många är nöjda med utländska hantverkare men också många exempel på motsatsen. Samma gäller svenska hantverkare så där ser jag egentligen ingen större skillnad.

Om du lyfter fram referenser, erfarenhet och kompetens som det viktigaste när man anlitar en hantverkare så är det väl ointressant vilken nationalitet hantverkaren har. Så varför skulle inte en komptent utländsk hantverkare kunna konkurrera med annat än pris i Sverige?

Jag har erfarenhet från andra branscher där utländsk arbetskraft är vanligt i Sverige och självklart är priset ofta en faktor men jag har jobbat med många utländska kollegor som är betydligt mer kompetenta och drivna än många svenska kollegor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Problemet med dom utländska "jobbarna" är väl i första hand att dom dumpar priserna och gör det svårt att få "marknaden" att fungera. Att sedan många inte är kompetenta gör ju lite mindre för alla vet väl att man brukar få det man betalar för och då är väl medveten om risken dom tar för att tjäna några kronor.
Och visst finns det kompetent utländsk arbetskraft, i byggsvängen kanske 1 av 15.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har en "släkting" som har haft som märklig hobby i över 40 års tid att köpa olika slags ruckel "med potential" och lyft upp skicket på.
Det har varit små skärgårdsnära fiskarehus, en otroligt vacker nationalromantisk villa uppfört som otroligt lyxigt sommarhus till en rik familj för drygt 100 år sedan, det har varit en mindre herrgård, ja jag har faktiskt inte koll på alla hus han haft.

Han har således en otroligt lång erfarenhet av hantverkare, och absolut endast Svenska hantverkare de första 20-30 åren av denna långa tid.

Men numera anlitar han uteslutande Polska hantverkare.

Och skälet är att han är otroligt less den vanliga Svenska hantverkaren, som inte gör som man kommit överens om, som inte jobbar på och försöker vara effektiv, som inte kommer när man bestämt.
Timpriset tycker han är rätt sekundärt, förutom att ifall man vill ha hög timpenning, så förväntar han sig någon form av kvalitet på levererad tjänst i gengäld.

Nä han har varit väldigt tydlig med att Svenska hantverkare har förbrukat allt hans förtroende.
Han vet att det finns några bra, som blir ihopbuntade i samma generalisering, men man kan inte hålla på och leta nålar i höstacken hela tiden.
 
  • Gilla
andyv och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nä han har varit väldigt tydlig med att Svenska hantverkare har förbrukat allt hans förtroende.
Han vet att det finns några bra, som blir ihopbuntade i samma generalisering, men man kan inte hålla på och leta nålar i höstacken hela tiden.
Jamen, är inte problemet samma när det gäller "utländsk" arbetskraft.
Dom duktiga blir ihopbuntade med dom odugliga? :confused:
Dessutom är ju "höstacken" så mycket större att hitta nålen i ute i stora världen och när det då kommer till språkskillnader så blir det inte lättare precis :cool:
 
Mikael_L
Jag redogör bara för hans åsikter. Jag har försökt pejla och ifrågasätta lite, men han är rätt benhård i sin åsikt.

Han medger dock att det ibland går lite fel, så när Polackerna hade misslyckats lite med en gjuten platta så "ryckte jag in" och gav han tipset om den svenska firma som gjöt vår platta så de fick komma och flyta ett nytt skikt för att fixa det som blev fel.
Så visst anlitar han Svenska hantverkare någon gång ibland. Jag tror han även har en Svensk elektriker som han trivs halvhyfsat med.
 
Mikael_L skrev:
Jag har en "släkting" som har haft som märklig hobby i över 40 års tid att köpa olika slags ruckel "med potential" och lyft upp skicket på.
Det har varit små skärgårdsnära fiskarehus, en otroligt vacker nationalromantisk villa uppfört som otroligt lyxigt sommarhus till en rik familj för drygt 100 år sedan, det har varit en mindre herrgård, ja jag har faktiskt inte koll på alla hus han haft.

Han har således en otroligt lång erfarenhet av hantverkare, och absolut endast Svenska hantverkare de första 20-30 åren av denna långa tid.

Men numera anlitar han uteslutande Polska hantverkare.

Och skälet är att han är otroligt less den vanliga Svenska hantverkaren, som inte gör som man kommit överens om, som inte jobbar på och försöker vara effektiv, som inte kommer när man bestämt.
Timpriset tycker han är rätt sekundärt, förutom att ifall man vill ha hög timpenning, så förväntar han sig någon form av kvalitet på levererad tjänst i gengäld.

Nä han har varit väldigt tydlig med att Svenska hantverkare har förbrukat allt hans förtroende.
Han vet att det finns några bra, som blir ihopbuntade i samma generalisering, men man kan inte hålla på och leta nålar i höstacken hela tiden.
Jag skulle våga påstå att det där inte är specifik för hantverkarbranschen utan gäller vårt samhälle i stort.
Från det som jobbades upp på 50-, 60- och 70-talen så har allt rämnat idag till ett samhälle bestående av 90% fripassagerare.
Tycker det är beklämmande.
 
  • Gilla
Enolf och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.