mulfen skrev:
Mitt senaste "problem" med min 796E är att den inte hittar hem till om den råkar hitta på en slingkabel som är en del av en ö. Jag har en friggebod som jag ringat in i en ö och om klipparen finner denna tråd då den ska söka sig hemåt, åker den bara runt friggeboden. Detta är väl kanske rätt, eftersom närliggande trådar ska passeras, men det skapar frustation. Igår träffade den på "öns" tråd 2 gånger med stopp som följd. Någon som har någon lösning/eller liknade problem?
Jag såg för första gången igår när klipparen skulle HEM att den träffade på kabeln till en ö.
Gick ett varv och lämnade sen slingan för att hitta rätt. Perfekt!
Hur kan den träffa samma ö 2 gånger på vägen HEM?
 
mulfen skrev:
Mitt senaste "problem" med min 796E är att den inte hittar hem till om den råkar hitta på en slingkabel som är en del av en ö. Jag har en friggebod som jag ringat in i en ö och om klipparen finner denna tråd då den ska söka sig hemåt, åker den bara runt friggeboden. Detta är väl kanske rätt, eftersom närliggande trådar ska passeras, men det skapar frustation. Igår träffade den på "öns" tråd 2 gånger med stopp som följd. Någon som har någon lösning/eller liknade problem?
hur har du lagt slingtråden in till ön tillsammans eller delad
 
Elkludde skrev:
hur har du lagt slingtråden in till ön tillsammans eller delad
Jag har lagt den delad med 1cm mellanrum.

@evesve, den har givetvis träffat på öns tråd vid 2 olika tillfällen fast under samma dag.
 
mulfen skrev:
mattiasj78 skrev:
Vi var oroliga för vår slänt med 35-40% lutning (beroende på hur man räknar - vilket det verkar finnas skilda meningar om). Nu har vi inte hunnit mer än provköra, men den verkar klara slänten både "head on" och sidledes, i alla fall vid torrt gräs. :)
Min klarar detta lätt så länge den inte vänder. Dvs om gränstråden inte ligger i själva lutningen. Då är det kört för min del. Då kanar den ned och stannar utanför gränstråden.
I vårt fall ligger gränstråden på toppen av slänten i fråga, och där fixar den att vända. Rätta mig om jag har fel, men i ditt fall ligger väl gränstråden nedanför slänten(?).
 
mulfen skrev:
Jag har lagt den delad med 1cm mellanrum.

@evesve, den har givetvis träffat på öns tråd vid 2 olika tillfällen fast under samma dag.
OK, jag uppfattade det som att det var på väg hem...
Försök att lägga ihop trådarna lite närmare varandra.
Jag har ett antal öar och även någon meter "reservtråd" vid ett antal ställen.
Dom ligger alla tätt intill varandra men inte så dom blir snurrade utanför huvudslingan.
Detta har aldrig skapat problem.
 
mulfen skrev:
Jag har lagt den delad med 1cm mellanrum.

@evesve, den har givetvis träffat på öns tråd vid 2 olika tillfällen fast under samma dag.
Jag har spikat mina i samma spik och sen har det funkat,ingen skall tro att trådarna som är delade ligger så någon längre tid det finns mullvad o sorkar som flyttar dom och då är man tillbaka med korsande o tätt intill
 
nikbei skrev:
Komplettering: Efter att plöjt inlägg här så kan man fundera över om min växttunnel (växthus) som har en ställning i galvaniserade rör och ligger 35 cm från slingan kan störa?
Har samma problem hos mig, ringde supporten idag och de skickar nytt kretskort så snart de får dem från leverantör denna eller nästa vecka. Fick erbjudande om att skicka in laddaren men eftersom jag kan göra det själv och det enligt supporten inte kommer påverka garantin så går det nog snabbast att göra det själv. Två lödningar var vad som krävdes.. Himla bra och tillmötesgående support!
 
  • Gilla
nikbei
  • Laddar…
Detta skriver jag apropå alla som haft problem med att maskinen hamnar utanför slingan och utbytta kretskort i laddstationen. Min WG791E har gått oklanderligt runt slingan, som varit cirka 160 m. Igår lade jag till cirka 10-15 meter, och skarvade på kabel, två skarvar alltså, utförda enligt konstens alla regler (lödda och isolerade). Då helt plötsligt så fick jag problem med ett hörn på den nya delen, och även ett hörn i den ursprungliga slingan. Mina hörn har alla en snäll 45-graders vinkel, inga svåra 90-graders vinklar. Jag justerade då dessa hörn och förlängde den del som löper i 45-graders vinkel (tidigare 10 cm, nu 15-20 cm), och då började det fungera igen.

Alltså, ju längre slinga man har, desto känsligare verkar roboten vara för hur hörnen är utformade. Får se om det funkar i längden, annars får väl jag också be om nytt kretskort, verkar ju vara så att slingsignalen är i svagaste laget för lite längre slingor (om nu 170 meter kan sägas vara långt...).
 
jag ökade oxå slingan med ca 10 m har nu ca 180 m då fick jag problem i ett hörn som tidigare funkat,den fick för sig att klippa ner thujahäcken men jag var ute o tog den i örat
men jag hade åxo en ganska tvär vinkel som jag justerade sen har den skött sig
så det är uppenbart att det är fel på kretskortet och inte att man spikar o tvinnar tråden ut till öarna
 
Var det inte snack om att det skulle komma en uppdatering för 796 idag måndag?
 
peternicklas
Trilenium skrev:
Var det inte snack om att det skulle komma en uppdatering för 796 idag måndag?
Nja, under veckan.
 
Rj skrev:
Jag har två zoner med en smal passage mellan. Jag har provat att lägga kablen där men då hamnar kablarna ca 45-55cm från varandra vilket verkar bli för litet avstånd. Den kommer ca halvvägs sedan backar den in i häcken.
Det verkar som jag får ge upp att få den att klippa denna passage.

Frågan är om jag kan lägga kablarna på något sätt så att den klipper automatiskt båda zonerna men att den låter bli passagen?
Hej

Jag hade samma problem, eftersom det alltid vänder i samma vinkar så fastnade den när den ger upp och backade över tråden halvvägs igenom.

Jag löste det enligt detta, svårt att rita men det är ganska skarpa vinklar __/\_ mot gränstråden som går vid häcken, sen satte jag bara att den skulle klippa två zoner varav en var en bra bit inne på området efter passagen, testa med kablarna spikade innan du gräver ner om du behöver justera till det


2015-05-25_12-37-02.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Hur tätt ligger kablarna vid dom smalaste passage?
 
Väntar också på nytt kretskort. Var dock inget prat om lödning när jag var i kontakt med supporten. Någon som bytt kretskort och kan förklara hur man går tillväga?
 
hc77 skrev:
Väntar också på nytt kretskort. Var dock inget prat om lödning när jag var i kontakt med supporten. Någon som bytt kretskort och kan förklara hur man går tillväga?
Enligt supporten var det sockerbit mellan kort och strömförsörjning men lödning mellan kort och utgång för signalkabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.