Undra hur de skulle se ut om de inte sprängdes för hus... Hela sthlm hade sett ut som Dalton bröderna om och om igen ;)
 
buspojken skrev:
Undra hur de skulle se ut om de inte sprängdes för hus... Hela sthlm hade sett ut som Dalton bröderna om och om igen ;)
Hur är det, är inte en stor del av Stockholms innerstad byggd ca år 1400 - 1850?
Vad menar du att de plansprängde med då?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
olika sorters sprängteknik tillämpades på 1300talet och mer modern på 1700tal men om de gäller stockholm låter ja vara osagt.
 
Kaboff skrev:
Som sprängare kan ja tillföra lite hur de brukar gå. för de första att begära ut sprängjournal är i de stora hela rätt onödig eftersom de står mest rapakalja för en vanlig, hålavstånd o laddkoncentrationer osv. så skulle de första steget vara att vända er till besiktningsfirman som besiktat fastigheten och börja i den änden. sen ta tag i försäkringsbolag,

sen hur en lösning på lösa stenar (om dom är större) är o bulta fast dom.

vem om de nu blir ett försäkringsärende riktar sig mot iform av ersättningskrav, blir med största säkerhet byggherren och dennes försäkring
Du har säkert helt rätt men det låter väldigt konstigt att sprängaren inte har ett direkt ansvar. Säg att ni misslyckas med ett jobb som ställer till med stora skador så kan ni bara åka därifrån och sen får er kunds grannar försöka gå på eran kund och det är deras försäkring som får täcka upp för eländet ni ställt till med. Sen ska då kundens försäkringsbolag i sin tur försöka gå på er för att försöka få ut en ersättning för vad ni ställt till med. Låter inte som en höjdare att anlita en sprängare enligt dom premisserna.
 
KnockOnWood skrev:
Hur är det, är inte en stor del av Stockholms innerstad byggd ca år 1400 - 1850?
Vad menar du att de plansprängde med då?
Nej, men de byggde knappast på de största bergknölarna heller, därför har man fått spränga så mycket i sthlm innerstad.
 
Hej!

Rent juridiskt är det som några säger svårt att få fram specifikt vad du har förlorat på det hela. Vi leker med tanken att en sprängning hade förstört ditt garage då hade grannens (entreprenör) fått ersätta dig för det. Sannolikt hade du då fått skadestånd motsvarande vad det kostar att återställa, samt att man räknar in åldersavdrag.

Rent krasst kan man säga att du har rätt att få tillbaka denna "sten" till din tomt. Det är givetvis omöjligt att åstadkomma så det behöver det göras någon form av förlikning.

Antingen att du får en stor stenbit ditplacerad (vad som är möjligt med tanke på vikt, tomtens läge etc är svårt att säga) och ett visst skadestånd.

Alternativt att man återställer platsen och utöver det betalar ett skadestånd till dig baserat på vad du gått miste om.
I detta fallet kan det var bra att försöka få fram "värdet" på stenen d.v.s vad hade det kostat att få dit ett likvärdigt stenblock (oavsett om det är i bitar eller hela stenen vid ett tillfälle) för att på så vis underlätta skaderegleringen.

Även viktigt att veta om du har några foton på den aktuella stenen så man ser hur pass mycket som försvunnit!

Säg till om du behöver mera hjälp!
 
Nu har jag upptäkt att jag råkat ur för en liknande situation, med en grannen som sprängt bort och annekterat delar om min tomt, dock mindre "bitar" än TS. Så jag följer denna diskussion ivrigt.

Jag sprängde själv på min tomt för nästan ett år sedan och gjorde en rätt noggrann undersökning av rättsläget utifall en skada skulle uppstå på någon av grannarnas egendom. Det jag kom fram till var följande.

Så länge sprängaren håller sig under gränsvärdena för "skakningar" har han ingen skyldighet att rätta till skador som uppkommer. Han kan dock ta på sig rollen som byggherre för sprängningarna och då får han byggherrens skyldigheter, detta bör/skall var skriftligt. Om sprängaren är byggherre bör/skall han ha en separat byggherreförsäkring, den skall man be att få se. Har han inte tagit på sig rollen som byggherre skall han ha en ansvarsförsäkring, den skall man be att få titta på, den brukar täcka skador för upp till 10 miljoner.

I normalfallet är du som beställer jobbet byggherre. Då finns det lite olika scenarion.

Säg att grannens grund spricker.

..och skakningarna ligger under gränsvärdena, kan hända om berget du spränger i har en spricka som forsätter till grannen. Då är det du som byggherre som ansvarar för skadan. I mitt fall så skaffade jag en hemförsäkring som täckte detta scenario. Hittar man bara rätt person på rätt försäkringsbolag är detta inte något problem.

..och skakningar ligger över gränsvärdena. kan hända om sprängaren laddar för mycket. Då har grannen rätt att rikta skadeanspråken mot dig eller mot sprängaren. Se till att du är fattigare än sprängaren. Riktar han skadeanspråken mot dig så kan du skicka anspråk mot sprängaren.


Detta med reservation för att jag inte är jurist.
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
Vid sprängning av berg. Speciellt små och flacka berghällar, kan horisontella sprickor längre ner i berget ställa till med oväntade effekter trots noggrann planering och undersökning innan sprängning.
Sprängningen kan ligga väl inom de normer som gäller för vibrationer, men berget spricker, eller förstörs inom ett mycket större område än vad som ansetts p g a sprickorna.
Sprängfirman bör ha erfarenhet av denna typ av olyckor tidigare och det borde finnas någon branschorganisation som kan bistå.
Jag tycker att du tillsammans med grannen och sprängaren ta en diskussion om ersättning när du funderar ut vad du tycker är lämplig ersättning. Berghällen går ju tyvärr inte att återskapa. Före och efter bilder hade varit bra, samt en bättre beskrivning av hur du tänkt din lounge och hur den var tänkt att placeras på eller intill berghällen.
 
Har inte tomten blivit lite bättre nu sedan TS slipper en bit av berget? Han kanske borde betala "sprängarn" en slant för att han slapp hyra in honom själv?
 
elmont skrev:
Har inte tomten blivit lite bättre nu sedan TS slipper en bit av berget? Han kanske borde betala "sprängarn" en slant för att han slapp hyra in honom själv?
Det är väl rätt uppenbart att TS inte tyckte det. Folk är olika, det är väl inte konstigare att någon vill ha en bergknalle på tomten än att någon annan vill ha tomten helt platt med bara golfbanegreengräs.
 
För att utveckla lite mer så ska byggherren ha sin försäkring och om han inte har de så blir de fortfarande han som blir ersättningsskyldig för skadorna som inte orsakats av för höga vibrationer MEN om byggherren inte skulle ha sin försäkring så är de nån paragraf som gör att sprängaren kan bli (solidarisk) nått sånt o då få dela på kostnaderna på kravet.

Sen går de läsa berg för att se hur de kommer spricka på ytan (IBLAND)! berg har sitt egna lilla liv och de finns en hel uppsjö med olika bergarter som blandat sig på olika sätt med stora och små sprickor som man inte alltid kan se.

Till sist är en tätsöm en sprickanvisning men berget har också sina egna så de är lite som ett lotteri!
 
Mikael_L
Undrar om trådskaparen redan har löst det hela med grannen/sprängaren ...?

Ty han har ju inte skrivit något sen första dagen.
 
Mikael_L skrev:
Undrar om trådskaparen redan har löst det hela med grannen/sprängaren ...?

Ty han har ju inte skrivit något sen första dagen.
Tror att jouråklagarna gärna tar ledigt över Pingsten.
Då kan det bli lite dröjsmål i uppdateringen på BH :confused:
 
lbgu skrev:
Det är väl rätt uppenbart att TS inte tyckte det. Folk är olika, det är väl inte konstigare att någon vill ha en bergknalle på tomten än att någon annan vill ha tomten helt platt med bara golfbanegreengräs.
Det finns (åtminstone) en av oss här på forumet som specifikt valt sin tomt för de vackra bergsknallarna i dager, som sedan omgärdats av altandäck som sluter intill. Vackert!
 
Men det lustiga är att det brukar (oftast) vara så att om man får nog mycket pengar i stället så kan man lätt "svälja" att bergknallen eller vad det är försvinner. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.