HasseTeknik skrev:
Om jag förstått informationen rätt, så är det bara STARTPUNKTEN (väg motsols från laddaren) som bestämmer zon. Det finns inget, som säger att inte klipparen sedan direkt hittar vägen till en annan zon och fortsätter där (och aldrig kommer tillbaka till den tilltänkta zonen).
Jo så är det.
Det jag blev förvånad över var att den var så envis när den klippte längs tråden och inte bara avbröt kantklippningen och klippte vanligt direkt.
 
peternicklas
Elkludde skrev:
HQ knivar är tunna och knäcks lätt vad jag fått info om (kanske inte alla modeller)
Jag refererade till Landroid(y) Kan nog stämma att HQ har sämre knivar.
 
Hej
Efter lite tveksamheter föll valet på Worx 796E, jag räknade med lite problem men den klipper fint dock inte problemfritt. Första starten så gick den på hemslingan och sökte hela varvet runt till den kom mot grannens tomt, då gick den höger och snurrade och försökte stånga sig igenom häcken.

Till saken hör att min tomt gränsar mot två grannar som har HQ 220 och just där strular det med slingan, trodde efter vad jag läst att detta inte skulle vara ett problem. Det är ca 1,5-2 meter mellan slingorna.

Flytta tråden lite till är ett steg, men man vill ju inte ha hur mycket oklippt yta som helst. Någon som har erfarenheten och tips på åtgärd. Detta är det enda jag upptäck som ett problem i nuläget.

Tack på förhand.
 
peternicklas
nikbei skrev:
Hej
Efter lite tveksamheter föll valet på Worx 796E, jag räknade med lite problem men den klipper fint dock inte problemfritt. Första starten så gick den på hemslingan och sökte hela varvet runt till den kom mot grannens tomt, då gick den höger och snurrade och försökte stånga sig igenom häcken.

Till saken hör att min tomt gränsar mot två grannar som har HQ 220 och just där strular det med slingan, trodde efter vad jag läst att detta inte skulle vara ett problem. Det är ca 1,5-2 meter mellan slingorna.

Flytta tråden lite till är ett steg, men man vill ju inte ha hur mycket oklippt yta som helst. Någon som har erfarenheten och tips på åtgärd. Detta är det enda jag upptäck som ett problem i nuläget.

Tack på förhand.
Du har nog fel på laddstationen. Störning av grannslinga brukar inte göra så att klipparen uppför sig så. Ring supporten. Ett antal laddstationer har levererats med defekt laddstation.
 
Nicke Nyfiken
johank skrev:
Fråga, hur är kvalitén på knivarna? Har en del ekar som fäller div grenar och ekollon samt fallfrukt. Är trasiga rakblad i gräsmattan mer av en myt?
Trasiga rakblad i gräsmattan är inte någon myt. Det förekommer hos HQ och Gardena användare i alla fall. Det har flera vänner och arbetskamrater vittnat om. Det är inget stort problem, men det händer någon gång då och då att ett blad går av. Och det är möjligt att det finns ytterligare robottillverkare som också drabbas av detta.

Men som påtalats tidigare så är det skillnad på HQ/Gardena och Landroid-bladen. Och bland Landroidägarna är det nog ett okänt problem. Själv har jag bara varit med om bladbrott en enda gång, och då hade Landy hittat en liten hög med bärlager (0-35) som "någon" ogenomtänkt lagt på gräsmattan. Denna hög bestämde sig Landy för att försöka göra stenmjöl av. Det gick sådär. Lite under medel, skulle man kunna säga. :surprised:

När "någon" sedan svurit färdigt över sin egen klantighet, fick vederbörande själv byta knivarna på gräsklipparen och sedan var det bara att starta upp arbetsmyran igen. Landroiden är en robust rackare som ändå klipper väldigt fint.(y)
 
  • Gilla
Trilenium
  • Laddar…
Jag har två zoner med en smal passage mellan. Jag har provat att lägga kablen där men då hamnar kablarna ca 45-55cm från varandra vilket verkar bli för litet avstånd. Den kommer ca halvvägs sedan backar den in i häcken.
Det verkar som jag får ge upp att få den att klippa denna passage.

Frågan är om jag kan lägga kablarna på något sätt så att den klipper automatiskt båda zonerna men att den låter bli passagen?
 
Har modellen 796 om det har betydelse.
 
Komplettering: Efter att plöjt inlägg här så kan man fundera över om min växttunnel (växthus) som har en ställning i galvaniserade rör och ligger 35 cm från slingan kan störa?
 
Köpt en 796e och undrar om någon testat större lutning än 20 grader som står som Max i manualen? 24 grader hade varit super...
 
peternicklas
Mathias Carlzon skrev:
Köpt en 796e och undrar om någon testat större lutning än 20 grader som står som Max i manualen? 24 grader hade varit super...
Är bara att prova. Lite barlast i hjulen kan hjälpa till.
 
Mathias Carlzon skrev:
Köpt en 796e och undrar om någon testat större lutning än 20 grader som står som Max i manualen? 24 grader hade varit super...
Minklarar bara kanske 15grader max. Har dock inte prövat tipset med "bly" i hjulen ännu.
 
Mitt senaste "problem" med min 796E är att den inte hittar hem till om den råkar hitta på en slingkabel som är en del av en ö. Jag har en friggebod som jag ringat in i en ö och om klipparen finner denna tråd då den ska söka sig hemåt, åker den bara runt friggeboden. Detta är väl kanske rätt, eftersom närliggande trådar ska passeras, men det skapar frustation. Igår träffade den på "öns" tråd 2 gånger med stopp som följd. Någon som har någon lösning/eller liknade problem?
 
Mathias Carlzon skrev:
Köpt en 796e och undrar om någon testat större lutning än 20 grader som står som Max i manualen? 24 grader hade varit super...
Vi var oroliga för vår slänt med 35-40% lutning (beroende på hur man räknar - vilket det verkar finnas skilda meningar om). Nu har vi inte hunnit mer än provköra, men den verkar klara slänten både "head on" och sidledes, i alla fall vid torrt gräs. :)
 
mattiasj78 skrev:
Vi var oroliga för vår slänt med 35-40% lutning (beroende på hur man räknar - vilket det verkar finnas skilda meningar om). Nu har vi inte hunnit mer än provköra, men den verkar klara slänten både "head on" och sidledes, i alla fall vid torrt gräs. :)
Min klarar detta lätt så länge den inte vänder. Dvs om gränstråden inte ligger i själva lutningen. Då är det kört för min del. Då kanar den ned och stannar utanför gränstråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.