anoc skrev:
Har precis installerat en WG791E med den nu senaste updaterade mjukvaran v0.92. Begränsningskabeln har jag lagt 25 cm från fasta hinder vilket verkar ge optimal täckning.
Men..
Igår följde den slingan hela vägen perfekt efter några mindre justeringar.
Idag såg jag den fastna på en liten förhöjning som skiljer min och grannens tomt, den hade alltså passerat slingan och fastnat på den lilla förhöjningen. Detta utan att indikera att den kommit utanför arbetsområdet.

Min teori som när jag läst runt på forumet inte verkar vara helt osannolik:
Grannen har en HQ som inte var ute igår men nu vid den lilla "incidenten" klippte den för fullt. Antar att den snappar upp grannens signal istället.
Vi har mellan våra tomter ett nätstaket så att den skulle rymma är det nog inga problem med.
Men min slinga hittade den inte överhuvudtaget på den 30 m långa tomtgränsen.
Antar att den kan få problem att hitta hem om man inte korrigerar slingan.

Ska gå och höra med grannen hur långt från staketet han har sin kabel.
Han har en äldre ,HQ grön med röd knapp.

Förstår att jag inte kan vara ensam med problemet. Hur långt har ni mellan er slinga och grannens?
Mer troligt är att du behöver byta kretskort i laddstationen eller nätdelen
 
Ok, den följer slingan perfekt på alla andra sidor än den sida som gränsarmot grannen. Den kör alltså över slingan mot grannen och in i brädan som jag nu slog upp längst ner på staketstolparna. Dock verkar det som att den på vissa ställen kan känna den egna slingan och vänder... Emellanåt ställer den sig mot brädan och maler varefter den säger trapped..
 
peternicklas
anoc skrev:
Ok, den följer slingan perfekt på alla andra sidor än den sida som gränsarmot grannen. Den kör alltså över slingan mot grannen och in i brädan som jag nu slog upp längst ner på staketstolparna. Dock verkar det som att den på vissa ställen kan känna den egna slingan och vänder... Emellanåt ställer den sig mot brädan och maler varefter den säger trapped..
Är grannens klippare ny eller gammal?
 
Den ser äldre ut och heter 220AC.
 
peternicklas
anoc skrev:
Den ser äldre ut och heter 220AC.
Om den är 4 år något eller äldre så kanske den kan skapa problem. Inget som är testat. Min granne har en från 2013.
 
Lustigt.. Normal klippning funkar ju nu, den nockar sargen och vänder, men när den ska hem och vill följa slingan så börjar den bete sig underligt ca 1 m från staketet för att till sist fastna mot staketet.. Hur fasen löser jag detta? Några fler tips,
Ger min slinga för svag signal kanske?
Tack för snabba svar, verkar vara mycket vettigt folk i tråden med erfarenhet!
 
peternicklas
anoc skrev:
Lustigt.. Normal klippning funkar ju nu, den nockar sargen och vänder, men när den ska hem och vill följa slingan så börjar den bete sig underligt ca 1 m från staketet för att till sist fastna mot staketet.. Hur fasen löser jag detta? Några fler tips,
Ger min slinga för svag signal kanske?
Tack för snabba svar, verkar vara mycket vettigt folk i tråden med erfarenhet!
1. Den störs av din grannes HQ, flytta slingan längre från grannens slinga.
2. Kan vara fel på din laddstation eller laddaren.
 
Installerade min WG792E och problem direkt.
Placerar den bakom laddaren som instruktionen visar. Den letar upp slingan och försöker gå på den, men gör några småryck åt vänster, men kommer över slingan och går strax utanför.
CA 195meter kabel. Kablarna ej korsade ,eller växlade. Grannen har gammal Husqarna 6-7 meter bort.
Kan det vara laddstationen. Kan man testa den på Grannens Grannes W790 slinga? eller funkar bara min med min laddare? Har även en jobbarkompis med en WG792E som jag har, om det måste vara samma typ utav laddare.
 
peternicklas
david gustafsson skrev:
Installerade min WG792E och problem direkt.
Placerar den bakom laddaren som instruktionen visar. Den letar upp slingan och försöker gå på den, men gör några småryck åt vänster, men kommer över slingan och går strax utanför.
CA 195meter kabel. Kablarna ej korsade ,eller växlade. Grannen har gammal Husqarna 6-7 meter bort.
Kan det vara laddstationen. Kan man testa den på Grannens Grannes W790 slinga? eller funkar bara min med min laddare? Har även en jobbarkompis med en WG792E som jag har, om det måste vara samma typ utav laddare.
Du ska kunna testa den med en laddstation som är från 2015 oavsett vilken landroid M det är. 796 vet jag inget om.
 
  • Gilla
david gustafsson
  • Laddar…
peternicklas skrev:
1. Den störs av din grannes HQ, flytta slingan längre från grannens slinga.
2. Kan vara fel på din laddstation eller laddaren.
Jo, känns bara som att den inte riktigt fyller sin funktion om man ska behöva klippa 1-1,5 m x 30m för hand..
Testade nu att lägga min kabel precis under sargen, men nu är klipparen helt slut och laddar upp sig efter allt trixande så det återstår att se hur resultatet från den åtgärden blir.. Hoppas verkligen att det finns en bra lösning på detta 😞
 
peternicklas skrev:
1. Den störs av din grannes HQ, flytta slingan längre från grannens slinga.
2. Kan vara fel på din laddstation eller laddaren.
Dessutom upplever jag att den fastnar mellan min slinga och staketet då slingan är ca 1 m från staketet. Den säger inget om att den är utanför arbetsområdet där.. Det ser ut som att den tror att den går i en passage. Hamnar nog snarare på 1,5 m från staketet om den ska gå helt opåverkad..
 
anoc skrev:
Dessutom upplever jag att den fastnar mellan min slinga och staketet då slingan är ca 1 m från staketet. Den säger inget om att den är utanför arbetsområdet där.. Det ser ut som att den tror att den går i en passage. Hamnar nog snarare på 1,5 m från staketet om den ska gå helt opåverkad..
Innan jag hade fittat för mycket med det så skulle jag ha tagit kontakt med supporten om kretskortet till laddstationen! Skulle det inte vara det kan du göra en fin stenläggning eller en rabatt på den sträckan. Trädgård är ett ständigt skapande!
 
Nu har min 796E gått i en vecka och dax för en liten utvärdering. Tro det eller ej, schema, laddning och app fungerar klockrent! Nöjd med klippningen och den klarar lätt av min tomt på 900m2.

Vad har inte varit så bra? Regnsensorn fungerar när den vill känns det som. Ibland, ibland inte. Precis som för många andra verkar detta vara en opålitlig funktion. Sedan var det det här med lutningar. Jag har 50m mur som min gräsmatta gränsar till. Det sluttar lite ned mot muren. Tidigare har jag berättat att klipparen farit ned från muren och ned i en rabatt genom att utföra en bakåtvolt. Nu har den även gjort det rakt ned i asfalten! Pang sa det men den höll även om den fick några skråmor i karossen. Det verkar som om den i vändningsfasen får något slags tuppjuck och lägger i full back. Nu har jag flyttat gränstråden >1m ifrån muren. Detta av anledningen ovan samt att den har mycket svårt för att vända i lutning. Den kanar alltför ofta ned utanför gränstråden vid vändning i lutning. Tycker han åker ok i lutningen, problemet inträffar bara när han ska vända.

Så sammanfattningsvis skulle jag inte tveka att rekommendera denna produkt för någon med "platt tomt". För priset 7500kr(med 20% rabatt) på CO är det inget annat en ett fynd.

Nu ska jag ut att påbörja nedgrävning av kabel!
 
peternicklas
mulfen skrev:
Nu har min 796E gått i en vecka och dax för en liten utvärdering. Tro det eller ej, schema, laddning och app fungerar klockrent! Nöjd med klippningen och den klarar lätt av min tomt på 900m2.

Vad har inte varit så bra? Regnsensorn fungerar när den vill känns det som. Ibland, ibland inte. Precis som för många andra verkar detta vara en opålitlig funktion. Sedan var det det här med lutningar. Jag har 50m mur som min gräsmatta gränsar till. Det sluttar lite ned mot muren. Tidigare har jag berättat att klipparen farit ned från muren och ned i en rabatt genom att utföra en bakåtvolt. Nu har den även gjort det rakt ned i asfalten! Pang sa det men den höll även om den fick några skråmor i karossen. Det verkar som om den i vändningsfasen får något slags tuppjuck och lägger i full back. Nu har jag flyttat gränstråden >1m ifrån muren. Detta av anledningen ovan samt att den har mycket svårt för att vända i lutning. Den kanar alltför ofta ned utanför gränstråden vid vändning i lutning. Tycker han åker ok i lutningen, problemet inträffar bara när han ska vända.

Så sammanfattningsvis skulle jag inte tveka att rekommendera denna produkt för någon med "platt tomt". För priset 7500kr(med 20% rabatt) på CO är det inget annat en ett fynd.

Nu ska jag ut att påbörja nedgrävning av kabel!
Vid muren, du kan lägga vikter i hjulen för att bättra greppet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Innan jag hade fittat för mycket med det så skulle jag ha tagit kontakt med supporten om kretskortet till laddstationen! Skulle det inte vara det kan du göra en fin stenläggning eller en rabatt på den sträckan. Trädgård är ett ständigt skapande!
Låter vettigt! Kommer flytta ut tråden till ca 1,5 m från staketet så att den kan fortsätta klippa i väntan på lösning. Får hoppas det är kortet, annars får det bli häck/rabatter..
Ser ogräsrensningen i 35-40 m2 som ett smärre projekt 😄.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.