Idag gick det lättar att komma åt supporten. Väldigt servicemined.. De har problem med vissa med vissa 2015 års laddstationers kretskort, nytt är på väg.

Har naturligtvis inget med "att man kopplat in tråden baklänges". Då skulle du även få andra typer av fel ink en blinkade LED lampa etc
 
Jag har en WG791E, köpt för ett par veckor sedan. Hade också problem med avstängning i laddstationen men efter uppdateringen har det fungerat bra.
Dock så har den efter uppdateringen börjat "trilla" över en kant och fastnar där. Det ligger begränsningstråd hela vägen och när jag testar och "tvingar" den dit så kan det fungera 10-15 ggr men sen helt plötsligt kör den över och hänger sig på kanten. Har de rekommenderade 35 cm mellan tråd och kant. Och det är en raksträcka helt utan svängar. En liten lutning neråt men inte särskilt brant.
Något som kan bero på kretskortet i laddstationen eller vad tror ni?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Köpte mig en WG792E idag. När ni gräver ner kabel till en ö, -spikar ni den i "diket" då, så att dom inte korsar varandra? Hur brett kan det var mellan trådarna fram till Ön?
Behöver gräva ner den på just det stället, då ungarna springer mycket där.
Tackar på förhand. David
 
Då är det dags för en annan att skaffa sig en klippare, är inne på en WG791E eller WG796E men funderar på om de räcker till, gräsmattan är ca 950kvm högt räknat runt om huset. någon som har liknande storlek med dessa maskiner? eller bör man gå upp på en L modell?
Har även en smalare del på mattan, som ett L med bredden 2 - 2.5 meter i hela L formen och längd ca 9 meter, kan det bli problem där?
 
peternicklas
Uppdatering till 796E samt till appen är på gång, troligen innan månaden är slut.
 
peternicklas
johank skrev:
Då är det dags för en annan att skaffa sig en klippare, är inne på en WG791E eller WG796E men funderar på om de räcker till, gräsmattan är ca 950kvm högt räknat runt om huset. någon som har liknande storlek med dessa maskiner? eller bör man gå upp på en L modell?
Har även en smalare del på mattan, som ett L med bredden 2 - 2.5 meter i hela L formen och längd ca 9 meter, kan det bli problem där?
Jag har runt 750kvm med en 794E och det räcker bra. M är mycket smidigare än L.
 
Jo den verkar smidigare, står i valet o kvalet om det blir en av worx modellerna eller gardenas R160 eller den nyare robomow rc312. Blir lätt mörkrädd när man läser i denna tråd :) dock positivt att supporten verkar aktiv med nya uppdateringar etc. Robomowen vill dock ha minst 3 meters bredd på den smalaste ytan vad jag läst i manualen.
 
david gustafsson skrev:
Köpte mig en WG792E idag. När ni gräver ner kabel till en ö, -spikar ni den i "diket" då, så att dom inte korsar varandra? Hur brett kan det var mellan trådarna fram till Ön?
Behöver gräva ner den på just det stället, då ungarna springer mycket där.
Tackar på förhand. David
En cm säger supporten ,men det är inte lätt att hålla det avståndet en längre sträcka jag har både haft dom åtskilda o spikat och haft dom spikade lite o fårat ner dom i samma spik,ock jag kan inte se någon skillnad på maskinen,men har man 15 till 20 mm så blir den vimsig
 
  • Gilla
david gustafsson
  • Laddar…
johank skrev:
Jo den verkar smidigare, står i valet o kvalet om det blir en av worx modellerna eller gardenas R160 eller den nyare robomow rc312. Blir lätt mörkrädd när man läser i denna tråd :) dock positivt att supporten verkar aktiv med nya uppdateringar etc. Robomowen vill dock ha minst 3 meters bredd på den smalaste ytan vad jag läst i manualen.
Betänk dock att de flesta som söker sig hit är de som har problem med sina klippare.
Är rätt säker på att det finns en uppsjö av klippare som funkar utan problem (inklusive min egen).
För priset Worxen kostar kan jag inget annat än rekommendera ett köp.
Finns nog ingen enligt mig mer prisvärd robotklippare.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
johank skrev:
Har även en smalare del på mattan, som ett L med bredden 2 - 2.5 meter i hela L formen och längd ca 9 meter, kan det bli problem där?
Inga som helst problem för Landroiden. Just långa och smala partier är Landroidens styrka. Den kommer att jobba sig hela vägen in till änden av L:et innan den vänder och börjar jobba sig ut igen.

Däremot om du väljer Gardenan så måste du programmera in ett fjärrsläpp och dra en guidtråd hela vägen in till änden av L:et om den ska ha en chans att klara av att hålla gräset på jämn nivå även i den L - formade delen. För den "hittar" inte själv in i så långa och smala ytor.
 
johank skrev:
Då är det dags för en annan att skaffa sig en klippare, är inne på en WG791E eller WG796E men funderar på om de räcker till, gräsmattan är ca 950kvm högt räknat runt om huset. någon som har liknande storlek med dessa maskiner? eller bör man gå upp på en L modell?
Har även en smalare del på mattan, som ett L med bredden 2 - 2.5 meter i hela L formen och längd ca 9 meter, kan det bli problem där?
Jag har en 791:a till ca 900 kvm och det klipper den utan problem.
 
Jockejo skrev:
Jag har en 791:a till ca 900 kvm och det klipper den utan problem.
Ok, är kvalitén på resultatet i klass med "dyrare" klippare eller får man räkna med mer trimning? Mitt mål är så klart att det bara ska fungera, även när vi är på semester etc. Är det värt 1000:- för 796:an?
 
peternicklas
johank skrev:
Ok, är kvalitén på resultatet i klass med "dyrare" klippare eller får man räkna med mer trimning? Mitt mål är så klart att det bara ska fungera, även när vi är på semester etc. Är det värt 1000:- för 796:an?
Det klagas lite på appen att den inte är bra. Det kommer dock en uppdatering till den snart. Jag hade nog köpt en WiFi idag om jag skulle köpa ny. Landroid är en bra klippare. Kräver kanske lite mer anpassning av slingan men när slingan och klipparen är kompisar så bara går den. Var själv borta en vecka och kommer hem till en finklippt gräsmatta. Att dessutom klipptiden kan programmeras om med ett tryck på piltangenten är extra bra.
 
Har precis installerat en WG791E med den nu senaste updaterade mjukvaran v0.92. Begränsningskabeln har jag lagt 25 cm från fasta hinder vilket verkar ge optimal täckning.
Men..
Igår följde den slingan hela vägen perfekt efter några mindre justeringar.
Idag såg jag den fastna på en liten förhöjning som skiljer min och grannens tomt, den hade alltså passerat slingan och fastnat på den lilla förhöjningen. Detta utan att indikera att den kommit utanför arbetsområdet.

Min teori som när jag läst runt på forumet inte verkar vara helt osannolik:
Grannen har en HQ som inte var ute igår men nu vid den lilla "incidenten" klippte den för fullt. Antar att den snappar upp grannens signal istället.
Vi har mellan våra tomter ett nätstaket så att den skulle rymma är det nog inga problem med.
Men min slinga hittade den inte överhuvudtaget på den 30 m långa tomtgränsen.
Antar att den kan få problem att hitta hem om man inte korrigerar slingan.

Ska gå och höra med grannen hur långt från staketet han har sin kabel.
Han har en äldre ,HQ grön med röd knapp.

Förstår att jag inte kan vara ensam med problemet. Hur långt har ni mellan er slinga och grannens?
 
peternicklas
Följa grannens slinga kan den inte göra. Om den blir störd så rör den sig som en full anka längs med eller en bit från slingan. Finns test på Uoytube mellan en HQ och en Landroid. 20 cm. är det mellan slingorna. Jag har en sträcka på 15 m. och c:a 70 cm. till grannens HQ, inga som helst problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.