Jag hade nog lagt den på gräset. Blir bökigt om du behöver ändra något i efter hand. Där emot så ligger den mer skyddad under gräset.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Lägg den efteråt. Men du har ju nu ett gyllene läge att planera gräsmattan så att roboten kan klippa den perfekt.

Hur stor kommer gräsmattan att bli? Jag är lite skeptisk mot just AM 315 då det är samma maskin som 310 fast man kan få den att gå fler timmar per dygn. Så om du har en gräsmatta som är så stor att det inte räcker med en 310 så kommer du i princip att få klippa dygnet runt, alla dagar i veckan med en 315.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Håller med, lägg slingan efteråt. Du kommer nästan garanterat behöva ändra slingan.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Lägg den efteråt. Men du har ju nu ett gyllene läge att planera gräsmattan så att roboten kan klippa den perfekt.

Hur stor kommer gräsmattan att bli? Jag är lite skeptisk mot just AM 315 då det är samma maskin som 310 fast man kan få den att gå fler timmar per dygn. Så om du har en gräsmatta som är så stor att det inte räcker med en 310 så kommer du i princip att få klippa dygnet runt, alla dagar i veckan med en 315.
Tror det blir runt 800 kvm gräsmatta. Funkar det med en 310/315 eller blir det dumt?
 
legion skrev:
Håller med, lägg slingan efteråt. Du kommer nästan garanterat behöva ändra slingan.
Ok! Det var som jag trodde då. Speciellt nu när trådgården är ny så lär det ju behöva ändras.
 
310 bör räcka utmärkt, låter onödigt att lägga extra pengar på en 315.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
quick skrev:
Du går in i menyn. Sen trycker du 7 och 9 i 2 sekunder. Då kommer det komma upp en ikon till i nedre högra hörnet.
Nu funkade det bättre. Jag kan konstatera att signalstyrkan är 100%, så det är något annat problem.

Ställer jag klipparen rakt över guiden så visar den lika stark signal på sensorer på båda sidor, om jag fattar rätt. Det borde vara korrekt.

Jag kollade mjukvaruversionen, kan det verkligen stämma att den senaste versionen är från slutet av 2014? Jag har som sagt bara haft klipparen i några veckor, köpte den i april.

Så här står det i servicemenyn:

Mjukvara - 310
MSW - 5.02.00
MSW. dat.. - 2014-10-23
MMI - 5.10.00
MMI dat.. - 2014-11-26
SSW - 5.00.00
 
Det är exakt samma versioner och datum som jag har i min. Vet inte om det finns någon nyare. Vad hade du för värden under G1 då? Signalstyrkan ska vara 100% annars funkar det inte.
 
quick skrev:
Det är exakt samma versioner och datum som jag har i min. Vet inte om det finns någon nyare. Vad hade du för värden under G1 då? Signalstyrkan ska vara 100% annars funkar det inte.
Signalstyrkan är som sagt 100%.

På G1-raden står det följande när klipparen står på guiden: 100, 114, -111, 115
 
Ladda hem manualen i länken och kolla in sidan 38 och 113. Där står det om värden som man ska ha när maskinen står över guiden. Nu är den förvisso till äldre maskiner och jag vet inte om som ändrat nått på det. Men jag kan kolla mina värden så fort jag får hem min igen. Men enligt boken bör du ha värden på 250 till 320 sen sjunker det ju längre ifrån du kommer. Jag hade nog börjat med att kolla kontakterna i båda ändar på guiden och kanske ohm mätt kablarna för att se om guiden skiljer sig ifrån begränsningen. Det går ju även kalibrerar guiden. Men det har du redan gjort vid första uppstarten.

https://mobil.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196765-technical-manual-husqvarna-automower.html
 
Redigerat:
Nu är min 310 hemma igen. Går för fullt så här långt. Får se hur den rullar på dom närmsta dagar. Det ligger en nyare version av msw mjukvaran i alla fall. Datum 2015-04-28 och version 5.07 om jag minns rätt. Dom andra verkar vara samma som innan. Ska kolla mer exakt senare.
 
Redigerat:
Blockerad hjulmotor vänster på min klippare också nu. Så imorgon blir det besök hos återförsäljaren för min klippare. Hoppas att det går snabbt att fixa...

61 timmar gick den innan problemet uppstod.
 
Ännu en vänster alltså. 61 timmar inte dåligt, dubbelt så många som min klarade 😜 Har dom bara en motor hemma så går det snabbt. Be dom uppdatera mjukvaran när du ändå lämnar in den.
 
quick skrev:
Ännu en vänster alltså. 61 timmar inte dåligt, dubbelt så många som min klarade 😜 Har dom bara en motor hemma så går det snabbt. Be dom uppdatera mjukvaran när du ändå lämnar in den.
Tyvärr hade de ingen hemma så de skulle beställa. Han verkade lite förvånad när jag sade att det var en 310. Verkade som att de mest hade haft 315 inne tidigare med fel på höger hjulmotor. Men han bekräftade att hårdvara och mjukvara inte passade ihop och att det var därför de gick sönder. Han var dock bussig och bjöd på en dunk Aspen så nu får jag väl köra Klippo några dagar.
 
Då var det dags igen!!
Jag fick min vänstra motor utbytt på min aw 315 för två veckor sedan efter 20 timmars driftstid.
Nu har jag fått samma problem med den högra motorn efter 96 driftstimmar :(
Och jag kan se fram mot en ny resa till min återförsäljare på måndag.
Det kanske ändå inte är ett vänsterorienterat motorfel.
Det kanske bara är så att felet visade sig först på vänster sida........ (Men varför?)

Det vore ju fint om HQ kunde gå ut och säga att de har koll på felet och att de vet att motorbyte (på båda hjulen?) är lösningen för att bli av med problemet en gång för alla. Sedan kan man ju tycka att HQ borde ha så pass bra spårning så att de vet vilka serienummer på motorerna som har problemet så att de kan förekomma och byta motor innan det pajar. Man borde åtminstone inte behöva åka till serviceverkstaden två gånger för samma fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.