Du menar att det alltså inte hjälper att bara byta motorn? För då kan man få samma fel igen? När jag har varit i kontakt med min åf angående att den här parkerat sig själv så ska det enligt dom inte finnas någon nyare mjukvara iallafall. Men om det är en mjukvarubugg så bör det finnas? Är det spiralklippningen som ställer till det kanske? Min motor höll ju åtminstone i 33 drifttimmar medans min bekants klarade bara 2 timmar.
 
Redigerat:
Nej, mjukvaruproblem i samverkan med första batchen motorer. Har ingen aning om hur stor en batch är, men säg att den är 250 st är då 125 maskiner i riskzonen, och alla drabbas givetvis inte. Vet inte exakt vad felet var, troligen något med motorstyrningen, men det identifierades och fixades omgående. Inget vi har hetsat upp oss över i alla fall, det finns tillräckligt annat att göra det över i högsäsong..
 
Verkar ju inte så svårt att lösa men varför ser dom då inte till att maskinerna åtgärdas innan dom levereras till kund? Är ju ganska tråkigt att betala 17000 för en maskin och den haverera redan efter 2 timmar. Förtroendet för produkten försvinner ju direkt. Får hoppas om jag nu får en ny att man får en som inte är drabbad av detta problem. Men efter som min ÅF har två som havererat med samma fel inom loppet av två dagar så är nog risken ganska stor att det kommer hända igen. På något vis så känns det mer å mer lockande att slita upp slingan å lägga pengarna på något roligare i stället.
 
Sista veckan har det hänt ett par gånger att jag hittat min 310 i laddaren med meddelandet "Svårt att hitta till laddaren" (eller något i den stilen, minns inte exakt formulering). Är inte det väldigt märkligt? Den har ju trots allt hittat laddaren. Det verkar inte som att den går ut igen självmant efter detta, jag måste trycka OK och sedan trycka Start för att den ska börja jobba igen. Batteriet har varit laddat varje gång så den får kontakt med laddstationen.
 
Har du några smala passager på tomten? Har du någon Guide kabel ansluten? Hur mycket begränsningskabel har du? Enligt instruktionsboken så betyder ditt meddelande att den har följt begränsningsslingan flera varv utan att hitta laddstationen. Skulle ju kunna vara om den fastnar i en zon och inte hittar ut genom en smal passage. Men då borde den ju inte stå i laddaren ju. Alternativ att du har väldigt lång slinga och börjar den i fel ändå och går hela varvet så kanske har blir lite sur?

Förhoppningsvis får jag hem min 310 i eftermiddag med ny mjukvara och utbytt hjulmotor. Enligt Husqvarna skulle det tydligen monteras en starkare hjulmotor tydligen samma som sitter på 320 istället. Men det var bara den vänstra som skulle bytas. Så det ska bli spännande att se hur den kommer funka nu.
 
quick skrev:
Har du några smala passager på tomten? Har du någon Guide kabel ansluten? Hur mycket begränsningskabel har du? Enligt instruktionsboken så betyder ditt meddelande att den har följt begränsningsslingan flera varv utan att hitta laddstationen. Skulle ju kunna vara om den fastnar i en zon och inte hittar ut genom en smal passage. Men då borde den ju inte stå i laddaren ju. Alternativ att du har väldigt lång slinga och börjar den i fel ändå och går hela varvet så kanske har blir lite sur?
Ja, jag har några smala passager på tomten. Jag har en guidekabel ansluten, men den går inte igenom alla smala passager då det inte är praktiskt möjligt.

Jag har ca 350m begränsningskabel. Jag förstår inte hur den skulle kunna gå flera varv utan att hitta laddstationen? Då passerar den ju laddstationen menar jag. Och som du själv säger, den hittade ju faktiskt tillbaka. Jag förstår heller inte varför den anser att den ska invänta instruktioner innan den sätter igång att jobba igen. Mycket märkligt.
 
Vilka tider har du inställda på under hitta laddstation? Du bör kanske justera där så den börjar leta efter begränsningsslingan tidigare. För är din klippare i någon av dom områdena utan guide så kommer den irra runt i 11 minuter innan den börjar leta efter begränsninsslingan. Ställ den på samma tid som guide och testa om det blir bättre.
 
Så tänkte jag också, så jag har ställt guide på 0 och kantslinga på 2 minuter, just för att den inte ska hålla på och irra omkring i onödan!
 
Det är inte inte så att han fastnar i något av områdena. Så när han är på väg ut så får han tag i slingan på andra sidan och åker ett varv till. Prova och ställ ner korridorbredden på begränsningsslingan. Det fick jag göra när jag skulle leda klipparen in i ett smaltparti brevid garaget. Den sniffade nämligen upp slingan på andra sidan och körde rätt över. Kan ju vara värt att testa ett par dagar.
 
Förut hade jag problem med att den inte hittade ut från de avlägsna små-områdena. Då satte jag ner korridorbredden, och nu verkar den hitta ut. Men jag kanske får sätta ner den lite till och även försöka bredda korridorerna maximalt så kanske det funkar bättre.

Tycker dock fortfarande att det är märkligt att den visar felmeddelande när den trots allt hittat laddstationen, och irriterande att den inte ger sig ut och jobbar igen förrän man bekräftat.

Idag hade den dock klippt i 7 timmar medan jag var på jobbet så den får ju saker gjorda, gräsmattan ser jättefin ut förutom lite vid kanterna där slingan behöver justeras.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej

Ni som är duktiga på detta, vad tror ni om min installationstanke?

Mvh

Markus
 
Jag tycker det ser bra ut!
 
"Hjulmotor blockerad vänster" på min också. :mad:

Det är aldrig bra och vara först med nya produkter..
 
MartinP666 skrev:
Förut hade jag problem med att den inte hittade ut från de avlägsna små-områdena. Då satte jag ner korridorbredden, och nu verkar den hitta ut. Men jag kanske får sätta ner den lite till och även försöka bredda korridorerna maximalt så kanske det funkar bättre
Den har ju automatisk passagehantering, har du testat den funktionen istället för att ange manuella korridorbredder.
Det är ju en fördel om man kan ha den i auto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.