Idag var det en byggare som sa att han inte ville lämna offert till mig för att han hade hört att jag var en besvärlig kund. Han hade några referenser där jag hade hävdat och krävt min rätt som till slut blev bra. Ett exempel var över 20 år gammal!
Tydligen kan hantverkaren välja och vraka! Hoppas igen att det blir kris snarast!!
 
Men jobbar bara med fastpris, fattar du inte?
 
Freddy_kruger skrev:
Men jobbar bara med fastpris, fattar du inte?
Jag kanske är otydlig men jag kommenterar inte hur du jobbar utan svarar på de inlägg du skriver.
Freddy_kruger skrev:
Nä, den skulle jag inte installera... litar inte kunden på mig, så litar inte jag på kunden. Då kan det jobbet kvitta....
Vad har för övrigt fastpris att göra med med din ovanstående kommentar?
 
mr_bygg skrev:
Kunden har väl all rätt att veta när du jobbar för kunden, det är ju kunden som betalar den löpande räkningen... Tycker du att kunden är knepig om du skulle få ett krav på dig att redovisa dina fakturerade timmar om du skulle köra löpande? Jag skulle snarare tycka det är konstigt om kunden inte bryr sig om att följa upp förbrukade timmar när man kör löpande.
Jobbar inte för löpande räkning... Då spelar inte mina timmar någon roll...
 
Freddy_kruger skrev:
Jobbar inte för löpande räkning... Då spelar inte mina timmar någon roll...
Jag når tydligen inte fram:x Men för sista gången, jag kommenterar inte din prismodell mot kund utan dina kommentarer i tråden.
 
Om jag kommer till kunden 07.15 och åker därifrån 09.00 så behöver inte kunden veta det exakt... Han vet att det kostar xxx antal kronor att få jobbet utfört...
Oavsett antal arbetade timmar... Då slipper man problem med kunder som undrar varför man kom 07.15 och inte 07.00.
Blir inga problem när man hämtar material, hanterar avfall, eller kaffe för den delen...
 
Helt rätt när det gäller fast pris, men diskussionen som du kommenterat gällde löpande och tidsrapportering och där är det helt självklart och inget konstigt att hantverkaren redovisar sin tid. Självklart finns det ingen poäng för en tidsbok oavsett om den är analog eller digital om det rör sig om ett fastprisuppdrag.
 
Timrapporteringssystem kan säkert vara bra på vissa arbetsplatser, större byggen och så...
Men jag föredrar frihet under ansvar och tillit... Skulle ju gå att övervaka alla via gps om vi vill det...
Kommer nån då och tvingar mig att installera en app för att veta på minuten när jag jobbar hos honom, då Väljer jag att inte ta det jobbet...
 
H
Det finns arbetsplatser som har GPS i sina bilar så att arbestgivaren skall veta var alla befinner sig. Bra för kund och företag om det skulle bli några diskussioner. Ingen tyckte att det var konstigt. Har man rent mjöl i påsen så ser inte jag det som något konstigt. Handlar inte om misstro, utan mer ordning och reda och man slipper onödig diskussion. Är fastpris jobb då är det väl inte lika viktigt.
 
  • Gilla
Bokurt
  • Laddar…
Freddy_kruger skrev:
Timrapporteringssystem kan säkert vara bra på vissa arbetsplatser, större byggen och så...
Men jag föredrar frihet under ansvar och tillit... Skulle ju gå att övervaka alla via gps om vi vill det...
Kommer nån då och tvingar mig att installera en app för att veta på minuten när jag jobbar hos honom, då Väljer jag att inte ta det jobbet...
I det här fallet handlade det inte om övervakning via gps utan en enkel möjlighet att registrera tid som alla som jobbar med löpande rimligtvis gör ändå. Jag personligen har ingen åsikt om kvaliteten på den appen som diskuteras här men att rapportera sin tid när man jobbar löpande är väl närmast en självklarhet. Kan man då hitta en enkel digital lösning så borde både hantverkare och kund tjäna på det. Det handlar inte om tillit att rapportera sin tid utan en självklarhet om man inte har ett fast pris.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Har raderat lite reklam med följdinlägg.
/moderator
 
Har precis blivit klar med badrumsrenoveringen.

Funderade länge på om jag skulle ta fast eller löpande.

Tog in några fasta offertrar och där låg arbetskostnaden på 199 900:- vilket fick mig att misstänka att en del material hade konterats om.

Fick uppskattad tid från hantverkarna på 300h totalt innan byggstart.

Nu när allt är klart är hantverkarna uppe i 435h

Materialkostnaden är i linje med offertarna.

Det känns ju riktigt surt att det skilde sig så pass mycket mellan uppskattad och verklig tid.

Med facit i hand skulle jag ha tagit fast pris på ett så pass stort projekt.
 
johan ivarsson skrev:
Med så mycket jobb som finns idag så har alla kunniga och seriösa byggare fullt upp och kör ingen reklam eller annat.
Att tro att man kan ställa krav med böter, app och massa andra saker funkar inte då dom som har mycket att göra bekymra sej inte med all det utan det blir dom som inte har jobb dom oseriösa som säger att dom kan gå med på alla möjliga saker men håller troligen inte dom dom sagt i slutändan.
Har faktiskt en kund nu som köpt ny bil som han valt att inte stripa pga att det är så fruktansvärt mycket att göra så han har varken tid eller ork att prata i telefon hela dagarna...
 
oobum skrev:
Har faktiskt en kund nu som köpt ny bil som han valt att inte stripa pga att det är så fruktansvärt mycket att göra så han har varken tid eller ork att prata i telefon hela dagarna...
Jo det är vanligare än folk tror att folk inte vill göra reklam då dom har så mycket att göra vi har seriöst pratat om att ta bort stripig på alla våra bilar då vi jämt har så mycket att göra. Men blir nog inte så då dom är stripade och kostar runt 10000 kr per bil att stripa.
 
Redigerat:
micter17 skrev:
Har precis blivit klar med badrumsrenoveringen.

Funderade länge på om jag skulle ta fast eller löpande.

Tog in några fasta offertrar och där låg arbetskostnaden på 199 900:- vilket fick mig att misstänka att en del material hade konterats om.

Fick uppskattad tid från hantverkarna på 300h totalt innan byggstart.

Nu när allt är klart är hantverkarna uppe i 435h

Materialkostnaden är i linje med offertarna.

Det känns ju riktigt surt att det skilde sig så pass mycket mellan uppskattad och verklig tid.

Med facit i hand skulle jag ha tagit fast pris på ett så pass stort projekt.
En renovering på drygt 400h?
Måste va ett badhus :)

Om nu jobbet va så stort hade du gottat dej åt att hantverkarna hade backat 100+h på jobbet om du valt fast pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.