peternicklas
mattiasj78 skrev:
Fråga: Kan 2015 års modeller i allmänhet - och WG796E i synnerhet - programmeras att klippa längs med kanten på schema, eller är det bara manuellt startad kantklippning som stöds?
Hej
2013 års 794E gör det automatiskt första klippningen/vecka.
Borde vara samma flr 2015 års.
 
  • Gilla
mattiasj78
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Hej
2013 års 794E gör det automatiskt första klippningen/vecka.
Borde vara samma flr 2015 års.
Verkar vara Onsdagar om den annars är på hummör
 
peternicklas
Elkludde skrev:
Verkar vara Onsdagar om den annars är på hummör
Det förutsätter att den funktionen är till i programmet.
Min startar schemat på måndagar.
 
B
Hur duktig är klippare på att hantera fasta hinder som man inte gör öar runt? Tänker på ex studsmatta, träd och byggnader som typ friggebod...
Har en 791:a.
 
peternicklas
breakman skrev:
Hur duktig är klippare på att hantera fasta hinder som man inte gör öar runt? Tänker på ex studsmatta, träd och byggnader som typ friggebod...
Har en 791:a.
Det bästa är att lägga slinga men jag har haft både studsmatta och gungställning som den kör emot utan problem.
 
peternicklas skrev:
Hej
2013 års 794E gör det automatiskt första klippningen/vecka.
Borde vara samma flr 2015 års.
Hur gör den det exakt, samma som zonerna att det kör runt laddstationen och följer tråden? I så fall funkar det inte på min setup där laddstationen är ändstation så att säga.
 
breakman skrev:
Hur duktig är klippare på att hantera fasta hinder som man inte gör öar runt? Tänker på ex studsmatta, träd och byggnader som typ friggebod...
Har en 791:a.
Jag har kört min WG791E i drygt en månad, inte gjort öar runt gungställning och studamatta.

Vid ett tillfälle har den lyckats kört mot gungställningen i en vinkel som gjort att den körde upp på bakhjulen och stängde av sig då den trodde den lyftes upp.

På studsmattan har jag spikat fast plankor över benen, så att inte roboten ska köra över dessa och förstöra knivarna. Satte inte plankor runt om så att den ska kunna klippa under studsmattan.

Problemet är att när den åker in under studsmattan så hittar den inte ut pga av att den alltid gör en högersväng med samma vinkel när den krockar, och studsar runt därinne och blir sedan fångad. Jag placerade några tegelstenar precis i mitten så att mönstret ska brytas, då fungerar det bra.

Träd, buskar och friggebod etc har aldrig varit något problem.
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Hur gör den det exakt, samma som zonerna att det kör runt laddstationen och följer tråden? I så fall funkar det inte på min setup där laddstationen är ändstation så att säga.
Ja, det är därför som det ska vara 2 m fritt bakom laddstationen.
 
peternicklas
Om det är fler som har fått filer från CO, INSTALLERA inte dessa filer.
Uppdateringarna är styrd av vilket serienummer som klipparen har.
Jag ska få den informationen från Italien under dagen.
Uppdateringarna rullas just nu ut men de vet inte hur långt de hinner i dag.
Misstanke finns att uppdatering har installerats på fel maskin.
 
mg765 skrev:
Jag har kört min WG791E i drygt en månad, inte gjort öar runt gungställning och studamatta.

Vid ett tillfälle har den lyckats kört mot gungställningen i en vinkel som gjort att den körde upp på bakhjulen och stängde av sig då den trodde den lyftes upp.

På studsmattan har jag spikat fast plankor över benen, så att inte roboten ska köra över dessa och förstöra knivarna. Satte inte plankor runt om så att den ska kunna klippa under studsmattan.

Problemet är att när den åker in under studsmattan så hittar den inte ut pga av att den alltid gör en högersväng med samma vinkel när den krockar, och studsar runt därinne och blir sedan fångad. Jag placerade några tegelstenar precis i mitten så att mönstret ska brytas, då fungerar det bra.

Träd, buskar och friggebod etc har aldrig varit något problem.
Jag har också satt läckt på benen till studsmattan men så att säga inte runt om och min WG 794E har alltid hittat ut igen, för min del kunde den stannat kvar lite längre inne i studsmattan.
 
Elkludde skrev:
Det blir inga skarvar ,fel av mig,men det förutsätter att det blir rätt från början
Hej!
Nej, skarva ska man väl inte behöva göra förrän det är nödvändigt (tråden tar slut). Behöver ca 235 m om jag räknat rätt så det blir att köpa mer än vad som ingår.
Avvakter ett tag för att se hur det går med uppdateringarna som verkar vara på väg ut idag.

Tack för snabba svar f.ö.
 
peternicklas skrev:
Om det är fler som har fått filer från CO, INSTALLERA inte dessa filer.
Uppdateringarna är styrd av vilket serienummer som klipparen har.
Jag ska få den informationen från Italien under dagen.
Uppdateringarna rullas just nu ut men de vet inte hur långt de hinner i dag.
Misstanke finns att uppdatering har installerats på fel maskin.
Vem är CO?
Kommer uppdateringarna via mail?
 
Redigerat:
peternicklas
evesve skrev:
Kommer uppdateringarna via mail?
Ja tydligen till de sm har köpt hos CO.
 
evesve skrev:
Vem är CO?
Kommer uppdateringarna via mail?
peternicklas skrev:
Ja tydligen till de sm har köpt hos CO.
CO är tydligen Clas Olsson
Jag har köpt min på ICA Maxi.
Vem/vad är sm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.