Min 310 har jobbat på hur bra som helst. Inga konstigheter alls sen jag grävde ner studsmattan 2dm. Är så himla skönt och veta att det bara fungerar hemma när man är borta. Grannen har köpt en 315 då 310 verkar vara slut hos många ÅF som han ska installera nu i helgen.
 
Någon som vet om man måste använda guidekabeln eller om det funkar utan?
 
Kom på en sak till, är det någon som har en uppfattning om hur känslig 310:an är för hur laddstationen är placerad? Skulle vilja dölja den lite i en rabatt och göra typ e V-kil som klipparen kan hitta ut på gräsmattan på. Det blir alltså ganska snäva utfartsvinklar...


Tror ni det funkar?
 
Inga problem om man låter den gå in och ut ur laddstationen på guidslingan.
 
Det känns som HQ gjort strömkablens kontaktdon onödigt stora...antingen får man ju ta upp 30mm hål eller skarva själv (om man sätter transformatorn inne). Dom kunde valt en kontakt som var möjlig att passera genom ett 16mm vp-rör....
 
Har problem med att min 315 inte alltid hittar laddstationen när det är dax. Söker o söker, kan va precis utanför laddaren men håller ändå på att leta. Går ibland bara rätt över guiden. Har provat kalibrera men fortsatt problem. Kan det va nåt med söktiderna man kan ställa in? Har ej ändrat från fabriksinst. Någon som har nån ide.
 
Det låter som en inställningssak, det finns en fördröjning innan den börjar leta efter guiden, tror den brukar vara ställd på 3 min. Ställ ner den till 0 så börjar den leta efter guiden direkt.
 
legion skrev:
Det låter som en inställningssak, det finns en fördröjning innan den börjar leta efter guiden, tror den brukar vara ställd på 3 min. Ställ ner den till 0 så börjar den leta efter guiden direkt.
Tack för tipset! Ska testa det....
 
Seflora skrev:
Någon som vet om man måste använda guidekabeln eller om det funkar utan?
Jag kör utan guide än så länge. Ska koppla in den när jag drar fram begränsningskabeln till framsidan av huset.
 
Nu när det varit blött i trädgården en tid, så kan jag bar njuta av hur bra 310 är mot min gamla 305. Tittade hos en granne med en 305 och där var det söligt där den snurrat runt ofta. Mitt gräs är nu grönt där det tidigare var jordigt när det var blött. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu har min klippare varit ute ett tag och kört. Jag har en fråga till er hur eran klippare beter sig när den söker laddstation efter avslutat pass. Min hittar alltid ladddstationen men det tar ofta ganska lång tid. Den åker några meter, stannar vänder, kör lite till,vänder, några meter till osv. Men till slut hittar den guiden och följer den hem. Hade varit bättre den åkte rakt hela vägen till begränsningsslingan innan den vände. Funderar på om den kanske är min grannes bosch som stör den eller hur gör era då den söker stationen?
 
Det du beskriver är ett normalt beteende. Fabriksinställningen är att den börjar att oregelbundet leta efter laddstationen i 3min efter det början den söka efter guidekablen i ytterliggare 7min till den totalt har letat i 11min. Alltså 3+7min. Har den inte hittat guiden då så kommer den söka efter begränsningskablen. Dessa tider kan du justera i meny "installation" under "hitta laddstation" Sätter du laddstation och guide på 0min kommer den direkt att gå och leta efter begränsningskablen. Men fabriksinställningarna är ju en ganska bra kompromiss beroende på hur din trädgård ser ut.
 
Men den åker bara någon eller några meter och vänder mitt i. Sedan någon meter tillbaka och sedan vänder och så håller den på så. Rör sig kanske på 10 kvm. Ska ta en film på det hur det ser ut.
 
Låter ju lite märkligt. Lite längre kan den ju köra kan man tycka. Har inte själv kollat så mycket hur min klippare beteer sig. Dessutom blir nog svårt dom närmsta dagarna. För i morse stod den ute på gräset med fel meddelandet "blockerad hjulmotor vänster". Hjulet går att vrida lite fram å tillbaka men verkar helt bom annars. Plockad av hjulet men det satt inget skräp bakom. Har jag fått ett måndags ex eller ett måndags ex. 33timmar på räknaren och den har strulat sen dag ett.
 
Någon som haft problem med att bakhjulet låst sig? Står att det är gräs som kommit emellan men efter att ha tagit bort detta kvarstår problemet med själva drivningen som går mycket lättare på det andra hjulet. Har också plockat av hjulet för att verkligen få bort allt gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.