quick skrev:
Bra det löste sig.

Klipparen verkar inte så glad i å köra när det har eller när det regnar. Han gick enligt timern hela dagen igår och gick även ut cirka klockan 8:00 i morse som han ska. Sen klippte han bara 30 min innan han var nöjd. Men då var gräset blött och det regnade. Dock får jag aldrig upp dom meddelanden som ni pratar om. Vilotid och dagens klippning utförd.
Nä, våra "problem" är egentligen inte speciellt lika. Det finns åtminstone en del skillnader. Om det nu är så att den själv känner av klippmotstånd och därför ibland parkerar (vilket vi väl nästan kan säga "så är det"?) så är det för mig inget problem då gräset är jämnt och fint klippt. Däremot tycker jag att HQ kan utveckla sin tydlighet i manualen en hel del.

Å andra sidan så nämnde HQ inget om någon klippmotståndsfunktion till mig när jag undrade kring beteendet, vilket verkar lite märkligt.

Få se nu i veckan hur den beter sig när jag ändra 24:00 till 23:59.
 
Jag har bara några små tusar med högre gräs kvar nu på baksidan. Framsidan är väl klippt. Sen har jag mycket mossa och glest mellan grässtråna på sina ställen. Sen klippte jag gräset manuellt för ca en vecka sen. Så att den tycker att det går lätt förvånar mig inte. Har fått justera lite på yttäckningen för den hittar fram på framsidan av "misstag" lättare än vad jag trodde ifrån början. Spiralklippning ägnar den sig åt en hel del oxå. Har ni kollat eran mjukvara ännu? Hade varit kul å jämföra. Det som jag funderar på mest nu är när den tänker gå ut och klippa igen efter att den har känt sig nöjd och gått å parkerat. Troligtvis provar den väl imorgon igen vid klockan 8:00. Men jag vet ju inte. Efter som jag någon anledning inte får upp några meddelande om detta som ni verkar få.

Manualen lämnar ju definitivt mycket att önska. Hade varit lättare om dom hade förklarar hur den "tänker" istället för massa exempel. När jag mailade till Husqvarna via deras formulär på hemsidan så visste dom inget om klippmotstånd. Dom verkade inte vet mer än vad man kan läsa sig till i manualen. Där emot i tråden om 305 och 308 här på forumet skrev en om att han pratat direkt med teknikerna på Husqvarna och enligt dom skulle alla gen 3 automowers känna av klippmotståndet och justera gångtiden efter det. Sen om det är sant eller ej vet man ju inte men det verkar ju helt klart så. Speciellt eftersom fabriksinställningen är max tillåtna gångtid. Där emot känner man ju nu att vädertimern hade varit bra å ha nu för att lättare kunna justera så man får en jämt klippt gräsmatta. Och har man ett större parti där det växer dåligt kan man ju få problem känns det som.
 
Redigerat:
Jag har samma mjukvara som dig.
Min har gått ut och klippt vid nästa timerstart igen. Jag har aldrig behövt starta manuellt.

Jag är lite nyfiken på hur ni andra ställt in era klipptider? Hur mycket/ofta ska man klippa för att gräset ska bli så snyggt som möjligt? Hur har ni tänkt?
 
Ok konstigt att jag inte får dessa meddelanden då. Men det är ju skit i samma. Innan hade jag den inställd på att börja klippa klockan 05:00 så jag har ju säkert missat att den varit ute och provat. Nu kör den 8:00 till 20:00. Mest för att ha koll på den nu i början troligtviss får jag utöka tiden fram över. Men jag börjar här så länge. Men efter som den verkar reglerar själv hur mycket som den behöver vara ute så sätt dom tiderna som du tycker det är ok att den klipper. Så bör den ju sköta resten själv.
 
Inte ville den ut och klippa idag vid klockan 8:00. Börjar ledsna på eländet nu. Tror jag har lagt ner mer tid på robot på en vecka än vad jag lägger på gräsklippning i normala fall under ett år.
 
  • Gilla
KenMac
  • Laddar…
Otroligt tråkigt, man tänker ju att HQ är en kvalitétsmaskin...om jag varit i ditt läge hade jag:
1. Återställt allt till fabriksinställningar och sedan lagt in timertiderna på nytt.
2. Åkt/ringt till ÅF och pratat med dem så de löser problemet.

Jag gjorde misstaget några dagar i början att jag inte tryckte start utan bara stängde locket. Men du har säkert koll på att du måste trycka start och sedan se till att "huvudyta" är markerat innan du stänger locket. Klockan och datum är rätt inställd?
 
Pratat med åf idag. Dom visste inte så mycket mer än att det lät märklig. Han skulle kolla vidare med Husqvarna själva. Men tänkte jag skulle testa och göra en ny start via service menyn och börja om helt ifrån början och se om det hjälper. Japp väljer alltid huvudyta innan jag stänger. Det är ju ingen roligt fel att felsöka efter som den kan gå klockrent i en dag när den tycker det passar och nästa dag vill den inte alls. Men det löser sig tids nog. Synd man slängde på massa gödning förra veckan bara 😭

Edit: Att göra en total nystart var tydligen värre. Användarinställningar har jag redan testat att nolla utan fram gång. Hittade en service handbok till gen.2 automower där det stod Hur man kunde göra en ny start. Dessvärre var det inte lika dant i 310:ans service meny och hittade inget annat sätt att göra det på tyvärr. Provade iallafall att generera en ny slingsignal ifall det skulle vara så att grannens HQ 220 skulle störa på något vis. Men nu har den gått hela dagen sen jag körde igång den manuellt i morse. Konstigt som tusan. I lördags å söndags gick den max 2-3 gånger på raken av sig själv.
 
Redigerat:
Nu har jag installerat min 310, verkar funka fint!
Det jag funderar på är om det finns något sätt att testa utfartsvinkleln? Har ställt in den men tråkigt att vänta på att klipparen ska ladda klart innan den går ut...
 
Gjorde ett test ikväll och vred upp klipphöjden på max. Gick och väntade på att den skulle starta men tröttnade till slut och öppnade luckan. PARKERAD.... Suck. Startade den igen och den tågade på som vanligt i 30 min tills jag tröttnade å stoppade den och vred ner till 5:ans klipphöjd igen. Verkar alltså inte ha med klippmotståndet att göra. Något i klipparen triggar den till att ställa sig i parkeringsläget och vill då sonika inte gå ut igen förens jag startar den. Kan med andra ord vara vad fan som helst. Jaja får se om ÅF får nått bra svar ifrån Husqvarna annars får dom väl ge mig en ny.

Hittade även en skillnad på hårdvaran mellan 310 och 315. Enligt reservdelskatalogen så är displayen större på 315 än 310. Ifall det intresserar någon 😜
 
Redigerat:
Köpte en automower 310 för en vecka sen. Har en tomt på ca 900kvm och gräsyta på ca 650. Fungerar klockrent!
 
quick skrev:
Gjorde ett test ikväll och vred upp klipphöjden på max. Gick och väntade på att den skulle starta men tröttnade till slut och öppnade luckan. PARKERAD.... Suck. Startade den igen och den tågade på som vanligt i 30 min tills jag tröttnade å stoppade den och vred ner till 5:ans klipphöjd igen. Verkar alltså inte ha med klippmotståndet att göra. Något i klipparen triggar den till att ställa sig i parkeringsläget och vill då sonika inte gå ut igen förens jag startar den. Kan med andra ord vara vad fan som helst. Jaja får se om ÅF får nått bra svar ifrån Husqvarna annars får dom väl ge mig en ny.

Hittade även en skillnad på hårdvaran mellan 310 och 315. Enligt reservdelskatalogen så är displayen större på 315 än 310. Ifall det intresserar någon 😜
Jag har själv en 310 som klipper på varje dag 11-19 (har bara 350 kvm gräs) oavsett vilken klipphöjd jag väljer. Har kört en månad och började på max första veckan. Har sänkt successivt ner till 3:an. Tycker det definitivt verkar vara något fel på din klippare och att HQ/ÅF bör reparera den eller ge dig en ny!
 
Ja den är defentivt inte som den ska. ÅF ska prata med Husqvarna om problemet och få förslag på åtgärd. Idag är den riktigt hopplös. Har varit ute och kört igång den väldigt många gånger. Ibland går den en hel laddning nästa gång 3 minuter.
 
Jag och grannen har köpt oss en varsin 310. Vi installerade båda i helgen och dom har gått fint sedan dess! Grannen haren ganska kraftig lutning på sin tomt som den inte verkar kunna hantera med original hjul, så han ska nog köpa "terräng" hjulen. Jag har lite trånga passager, gungställning och en studsmatta där jag satt bräder på benen så att 310'an kan studsa mot. Jag ändrade min inställning till komplex trädgård och det tycker jag fungerar bättre för mig. I det stora hela är både grannen och jag väldigt nöjda!
 
Nu har jag med köpt en :) eller det gjorde jag då när dom låg på 13800kr i början på april. Ska testa den till helgen! Har en tomt på 1000kvm med ca 700kvm gräs. Känns som att det var lite snålt med 150m kabel.... Det kommer nog inte räcka :(
 
Det finns ingen chans att någon klarar sig med 150 meter kabel, då har man köpt en kraftigt överdimensionerad maskin. 150 meter räcker inte till en kvadrat på 1000 meter om man ska ha guidekabel till. Jag ser det som gränsande till lurendrejeri då HQ mycket väl vet att alla kommer att behöva köpa mer kabel.

Hur som helst så tror jag att jag har hittat en väldigt enkel lösning på problematiken med studsmatta + gräsklippare. Den fastnade väldigt ofta på medarnai början, men nu är det flera veckor sedan den gjorde det, och jag har inte gjort några som helst modifikationer. Det enda jag gjort är att jag flyttat studsmattan några meter fram och tillbaka med några dagars mellanrum, så att gräsklipparen ska komma åt överallt. Det som händer då är att medarna inte hinner sjunka ner i marken, utan mer ligger ovanpå. Detta verkar räcka för att gräsklipparen ska stöta emot och vända i stället för att köra upp på medarna och fastna som den gjorde nästan varje dag i början av sin karriär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.