Något tyg framför knapparna oxå? Om de är belysta borde det funka.
Sen får du göra om kronkopplaren ovanför i trä med :D
 
Kanske en tunn mässing eller kopparplåt framför knapparna. Borde funka på den stora också. Är du riktigt ambitiös kunde du präglat symbolerna i plåten. Finns ju folietunn plåt för shimsning du kunde använda.
 
Mikael_L
Highflower skrev:
Jag hade gärna gjort nånting åt knapparna också men det funkar inte så bra med trä då knapparna är upplysta.. Har ni några idéer på vad som kan göras åt dem? Alla idéer uppskattas mycket!

MVH Olle
Spänn en liten bit av brunfärgad damstrumbyxa över knapparna. (Limma fast i ramen?).

Men det är kanske lite tveksamt hur hållbart det blir ...
 
Hej igen och tack för idéer!
Hehe, skulle jag göra om alla strömbrytarna i lägenheten skulle det vara väldigt mycket jobb, visst har tanken funnits där men känns inte som det mest högprioriterade projektet just för tillfället.. :)

blackadder Med en metallfolie skulle jag väl inte kunna se ljuset från knapparna eller?

Tyg är ingen dum idé, skulle nog kunna bli riktigt bra!

Jag försöker hålla mig till två typer av trä i lägenheten, ek och detta mörkbetsade, "antika" trä. Jag funderar på att använda ekfanér och limma på knapparna, det borde kunna lysa igenom det om det är väldigt tunnt va? Ev får jag byta ut dioderna till några mer ljusstarka varianter för att få tillräckligt med ljus?
Någon som vet vart man kan få tag i småbitar av fanér? Borde gå att få några varuprover billigt (eller gratis?) då jag behöver ytterst lite...

Det är nu dags för ytterligare en liten bilduppdatering. När badrummet var klart hade jag inte gjort någonting åt tröskeln och det tog ett antal månader innan jag faktiskt gjorde slag i saken och tillverkade en tröskel som passade in... Givetvis fanns det ingenting färdigt att köpa så detta blev ytterligare ett tidskrävande projekt. Det var länge sen jag gjorde detta och många bilder försvann när telefonen krachades men hittade ett par från installationen av tröskeln:

20140127 852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

innan tröskeln monterades

En ekplanka införskaffades och figursågades för att passa mot dörrfodren. Den byggdes i två delar som hamnade på olika höjd, en som dörren går mot och en som ligger under dörren när den är stängd.

IMG_1372.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på plats

Tröskeln fick även ett överhäng inuti badrummet för att gå ner över fuktspärren som går upp på dörrkarmens underdel..

IMG_1369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

överhänget får tröskeln att se betydligt tjockare ut än den är..

Nu till ett annat litet projekt som som jag färdigställde i helgen.
Badrumsskåpet var klart men jag kände inte riktigt att förvaringsutrymmet räckte till för hela badrummet. Dessutom var jag less på att ha schampoflaskor etc. stående på golvet i duschen så några hyllor vore väldigt praktiskt.. Det blev lite småbitar över från tröskeltillverkningen och visst vore det synd att låta dessa ligga och samla damm..?

Golvbrunnen var som ni kanske minns en hörnmodell med parallella spår i 45 graders vinkel.

IMG_1057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

golvbrunn

Jag tänkte först fräsa ut likadana hörnhyllor i rostfritt men då mina fräskunskaper inte är de bästa tänkte jag att varför inte bygga dem av eken som blev kvar istället?

image (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

med golvbrunnslocket som mall...

image (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...tillverkades nåt liknande av ek

image (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kanter under tillverkning

image (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

allt limmades..

image (7).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...med vattenfast trälim

image (6).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart!

image (8).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osmo hårdvaxolja fick det bli som finish

Jag hoppas att denna ytbehandling funkar bra även i hög fuktighet, om det visar sig mindre bra får det bli nån epoxylack i framtiden...

image (11).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vaxat och monterat


image (12).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart för användning!

Det var allt för denna gång, återkommer snart med fler små projekt... :)
 
  • Gilla
Snigla och 11 till
  • Laddar…
Vad är det för bets du använt till dörrarna och möblerna? :)
 
Jag använder mig av herdins oljebets, 907 brun, är väldigt nöjd med resultatet.

Ingen som vet var jag kan få tag på några småbitar ekfaner? Såklart kan jag försöka skiva upp ek själv men vore så mkt enklare att få tag på färdig. Känns som det kan bli lite lurigt att göra så tunna skivor att det lyser genom dem... :)
 
Redigerat:
Highflower skrev:
Jag hade gärna gjort nånting åt knapparna också men det funkar inte så bra med trä då knapparna är upplysta.. Har ni några idéer på vad som kan göras åt dem? Alla idéer uppskattas mycket!

MVH Olle
Juteväv över och bränna in symbolerna i träet?
 
Dags för en kort uppdatering på porttelefonen:

Jag bestämde mig för att försöka göra några småbitar ekfaner själv. Började med att kapa en så tunn skiva jag kunde på bandsågen och sen var det bara att ta fram en slipkloss och försöka få ner tjockleken på den tills ljus går igenom..

image(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det var lite material som skulle bort men det blev ändå mycket slipande då ek är hårt...

image(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det går att göra det tunnt men det ser ändå ut att hålla ihop bra :)

image(3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och visst lyser det igenom

Med en vanlig kökssax går det fint att klippa dessa tunna ark och när det var gjort limmades de på knapparna med ett transparent lim.

image(4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på plats

image(5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och med lite osmo hårdvaxolja blir de likadana som all annan ek i lägenheten

detta ser lovande ut men det går inte att få det 100% tätt mellan ekfaneren och träramen och då ser man den vita plasten igenom i springorna, inte snyggt!

image(6).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vitt i springorna

Blandar man trälim och slipspån av ek blir det ganska mörkt när det torkar. Detta lärde jag mig när jag försökte använda den blandningen som spackel och istället för att bli osynligt blev det en bra bit mörkare än träet i sig. Jag tänkte att denna blandning borde gå att smeta ut runt knapparna för att slippa se det vita genom springorna.. Jag hade mycket slipdamm kvar från slipningen... :)

image(7).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

utkladdat

image(9).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

torrt och mörkt

Detta blev bättre, nu syns inte plasten alls genom springorna. :D

image(8).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

klart!

träramen limmades fast i porttelefonen med små klickar smältlim, detta för att den skulle vara lätt att demontera senare ifall jag av nån anledning skulle vilja det.
Sen var det dags för sanningens ögonblick, kommer det att funka som tänkt?

[video=vimeo;130299646]https://vimeo.com/130299646[/video]
Funktionstest, skruvar ni upp högtalarna hörs fågelkvitter utifrån genom juteväven

Vad som nu återstår är att få dit symbolerna på nåt snyggt sätt. Jag funderar på att bränna in dem som ni tipsar om men troligtvis vågar jag inte bränna i själva ekfaneren då den nog skulle brännas sönder väldigt lätt.. kanske sätter jag symbolerna ovanför i trälocket, har inte bestämt mig än men det får vara så här ett tag till, nu ska jag fokusera på bänkskivan ett tag... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Jag har nog vänt på ådringen då den går tvärs locket nu.
 
Noseone skrev:
Jag har nog vänt på ådringen då den går tvärs locket nu.
Och jag tycker det blir en snygg kontrast som tydliggör knappen!
 
Ballt som fan! :)
Ska bli kul att se bänkskivan sen (y)
 
Jag har jobbat vidare en del i lägenheten och den (förhoppningsvis) sista prototypen av bänkskivekonceptet ligger nu på härdning, mer om det senare.

För att hålla liv i tråden så länge tänkte jag bjuda på en liten uppdatering på hallinredningen.

Det trekantiga skåpet har försetts med neodyniummagneter för att hålla dörrarna stängda, fungerar ypperligt. :)
Skåpet är som ni kanske minns städskåp, vinställ, hatthylla och lite övrig förvaring. Det finns mao ingen plats att hänga ifrån sig ytterkläder.. Givetvis glömdes inte detta bort i den ursprungliga planeringen, planen fanns men det har tagit tid att verkställa den. Har hängt ytterkläder på stolar och i viss mån på golvet under ganska lång tid nu så det var verkligen dags att göra nåt åt det...

Tänkte återigen börja inlägget med en bild på sketchupmodellen så ni får en uppfattning om vad jag tänkt:

krokar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

planen...

Då utrymmet under/vid sidan av skåpet är snett är det omöjligt att hänga upp vanliga klädhängare och få det snyggt. Min lösning är alltså att ha trästavar vinkelrätt ut från väggen med krokar längst ut. Krokarna och väggfästena skulle vara smidda för att passa ihop med de andra smidda detaljerna i lägenheten (gatlampan och alla handtag).

Jag skickade iväg en förfrågan till ett par olika smidesfirmor med mina skisser och det visade sig vara ganska dyrt att specialbeställa smide efter egna idéer, en tusenlapp per krokpar ville den billigaste firman ha. Det kändes som mycket pengar för nåt man inte alls vet hur det blir..
Skulle jag lägga de pengarna på att skaffa lite verktyg istället borde jag kunna smida dem själv och dessutom ha kvar verktygen för det kommer garanterat bli fler smidesgrejer jag vill ha innan jag är klar med all inredning.

Sagt och gjort, jag höll utkik på blocket under några månader för att få tag på städ och en ässja, det gick trögt men till slut hittade jag en nätauktion på vilken jag lyckades ropa in ett kohlswa städ.

IMG_1372.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bättre begagnat och fick lite material på köpet... :)

Någon ässja fick jag inte tag på till rimligt pris och på lagom avstånd men en sån borde inte vara så svår att bygga själv. Jag och en polare åkte och köpte en liten rostfri grill, eldfast bruk samt lite ventilationsslang. Ett gammalt bordsunderrede byggt av fyrkantrör hittade vi i ett grovsoprum, en stor kanalfläkt har jag haft liggande på vinden i många år i väntan på nåt lämpligt projekt, äntligen kom den till användning... Vi drack stora mängder öl en kväll i vintras och snickrade samtidigt ihop vår version av en ässja. Av någon anledning så togs inte så många bilder denna kväll, vad nu det kan bero på låter jag vara osagt... :surprised:

Här är iaf ässjan första gången den togs i bruk för några veckor sedan:

bild(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ässja under test

Ässjan står ute hos min polare på landet då det är lite svårt att ha den i en lägenhet... Jag kan ta mer bilder på den nästa gång jag är där om ni är intresserade av konstruktionen?

Vi ställde också upp städet på några lecablock:
image(12).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett gammalt skruvstäd och rörskruvstycke fick jag av farsan, dessa passade väldigt bra till den nya "smedjan"..

image(13).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvstycken

Kanske vore det smart att börja smida nånting enkelt för att lära sig men jag var så sugen på att få till de här klädhängarna att jag började direkt med dem. Jag tänkte att det är väl en lika bra övning som någon och blir det lyckat kan jag ju använda dem, om inte är det bara att börja om... :)

Jag började med väggfästena, slittade upp ett 1" stålrör i tre delar med vinkelslipen vilka jag bankade ut vinkelrätt från röret.

image(15).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bökigt att få plats med dem i eldhärden då de pekar åt alla håll

Sen var det bara att värma och banka, värma, banka, värma, banka tills jag var hyfsat nöjd med formen på dem...

image(17).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

polarn blev nästan lite rädd att jag smitt nåt vapen och skulle gå bärsärk med det... :p

Det var inte alls svårt att smida men det som skiljer mig som total nybörjare från nån mer erfaren är nog antalet värmningar jag tvingades göra innan jag var nöjd...

image(21).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trevlig sommaraktivitet, rekommenderas starkt! :)

image(16).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter några timmar vid ässjan blev jag minst sagt förvånad när jag kollade mig i spegeln... Hur kan man få sot i hela ansiktet utan att vara medveten om det... :p

Sen var det dags att börja med krokarna, ässjan laddades med några bitar rundstål:
bild(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blivande krokar under uppvärmning

sen fortsatte processen värma, banka ytterligare ett tag..
Efter ett tag fick jag in snitsen och lyckades till och med göra små krullar i ändarna.

image(18).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

första kroken klar

Att sen göra tre till identiska var lättare sagt än gjort, men efter många värmningar och mycket bankande var jag nöjd:

image(19).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

alla krokar hyfsat lika

Sen svetsade jag ihop krokarna två och två och svetsade dem slutligen på rörstumpar.

image(23).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsat och klart

Då jag hade gjort små krullar (eller vad det nu heter) i ändarna på alla krokar behövde väggfästena också få sig nåt liknande så att de matchar.. De behövde också få några hål för uppsättning.

image(22).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrade hål.. Jag vet, en riktig smed stansar ut hål i varmt järn... :surprised:

Hålen borrade jag när jag var hemma igen och hade ingen möjlighet att stansa ut dem utan ässjan nära till hands.. Sen var det dags att linoljebränna dem så de får sin slutliga finish, detta gjorde jag också hemma och utan ässjan fick det duga med en enkel propanbrännare..

Jag ville ha några snygga gammaldags skruvar som passade till smidet, hur mycket jag än älskar torx så är de inte speciellt snygga.. Jag hittade inga gamla men kom på att det gick att behandla nya så de ser gamla ut..

image(25).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skruvar

Dessa skruvar brände jag bort ytskiktet på och doppade dem i linolja så den brändes in, på det sättet ser de gamla och äkta ut...

bild(3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartbrända skruvskallar, svartskallar skulle man kunna säga utan att vara politiskt inkorrekt.. :p

Alltsammans monterades upp på väggen vid sidan av skåpet, på exakt de platser jag mätt ut som de optimala i sketchup. Det var mycket att ta med i beräkningen här, de får varken hänga ner på skorna eller placeras så jackorna hänger mot varandra. Jag ville heller inte att jackorna skulle hänga ut över hörnet, vill ju inte se ytterkläder från vardagsrummet...

Jag började att provmontera dem med en färdig rundstav som passade i rören:
bild(4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

provmonterat

Det kändes inte så snyggt att ha olika diameter på trästaven och rörstumparna så jag friskade upp mina svarvkunskaper som legat i dvala sen träslöjden på mellanstadiet och svarvade till en trästav med ytterdiametern samma som röret. Den togs in något för att passa i rören och sen betsades den med samma bruna som skåpet:

image(30).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart!

image(31).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

två klara

image(32).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och de funkar! :D

Jag känner mig mycket nöjd med dessa hängare med tanke på att det är mitt allra första smidesverk. Visst, det är inte helt perfekt men det är ju charmen med handtillverkade grejer.. Det kommer att bli mer smide i denna tråden, det lovar jag... :)

Kom gärna med frågor tips och ev även tillrättavisningar från nån erfaren smed! :)

MVH Olle
 
  • Gilla
Wallin och 17 till
  • Laddar…
Härligt jobbat! Du har bra idéer. Skulle vara kul testa på smide någon ggn. Lägg gärna upp mer info om ässjan, verkar ju funka bra! Hur har du kopplat ventilationen m.m?
Dina inlägg är inspirerande!
 
Riktigt kul projekt med smidet! Jag tycker det ser bra ut och passar in i resten av inredningen :)
 
Så jävla inponerande ;). Ser fram emot mer uppdateringar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.