Vi har gjort två saker nyligen - bytt fönster och flyttat på braskaminen.

Först var det fönsterbytet. Det var tre stora fönster på nedervåningen som satt tillsammans. Två mindre källarfönster i samma rum. I förrådet var det ännu ett källarfönster. En våning upp, ytterligare ett litet fönster, och slutligen ett dubbelfönster som krävde upptagning av väggen för att passa in.
Det mesta gick smidigt, lite pyssel tillkom med byte av några träreglar och lite murning.
Hantverkarna anlitades genom ett lokalt företag som finns nära hemmet. De kommer till Sverige ett antal veckor i stöten, jobbar långa dagar och åker tillbaka till Polen igen. Väldigt trevliga killar, noggranna och professionella. Våra fönster beställde vi genom dem, och de hade dem med sig i bilen när de kom.
De skulle vara här tre-fyra dagar och jobba, men det blev klart på två och en halv. Avtalet var att de skulle fixa utsidan, och jag fixar insidan med smyg och foder och allt vad det heter. Dels för att hålla nere kostnaderna, men även för att jag skall lära mig mer om hur man gör.
Dag två pratade jag med en av killarna och kom överens om att de kunde fixa fönstersmyg till det stora fönstret, och jag tar resten. Då kunde jag se hur de gjort, och få något att gå efter.
När vi kommer hem dag tre, visade det sig att de satt smyg på det stora fönstret som avtalat, men även på de två fönsterna på ovanvåningen.

Igår kom så fakturan. Vi hade fått ett ungefärligt pris på runt 35 000 kronor för allting, och slutsumman blev 38 271 kronor.
I detta kan utläsas att det är lagt 62 arbetstimmar á 350 kr inkl moms. Efter ROT-avdrag blir det alltså 175 kr/h för mig som privatperson.

.

Händelse två var flytt av braskamin.
Kaminen sattes in på nedervåningen 2011, när det rummet var ett vardagsrum/gillestuga. För att fixa detta togs ett hål i betongväggen upp. Skorstenen leddes ut på utsidan av huset, löpte längs med husväggen och gick genom det utskjutande partiet av taket.
Nu hade vi alltså gjort om hemma, så det som en gång var vardagsrum/gillestuga skulle nu fungera som sovrum, och kaminen stod i vägen. Efter lite efterforskning beslut vi oss för att anlita samma firma som en gång satt in kaminen. Den monterades ned, skorstenen likaså. Hålet i väggen murades igen och hålet i taket lappades ihop. De två killarna tittade ut ett lämpligt ställe att göra hål i taket på ovanvåningen, på den nya platsen. Operationen gick smidigt, de fick komplettera med en ny skorstensdel till insidan av huset så att det skulle bli så snyggt som möjligt.
De kom hit strax efter klockan åtta på morgonen, och åkte klockan fyra på eftermiddagen. En av killarna fick åka iväg och byta bil, eftersom hans bil skulle in på service. Man kan hävda att det borde ha dragits bort från timdebiteringen, men å andra sidan hämtade han den sista skorstensdelen samtidigt så det känns ändå relevant för dagens jobb, så att säga. De fäste även takskydd och glidskydd, samt att vi fick lite rabatt på vissa av skorstensdelarna.

Vi fick fakturan snabbt och bra, den landade på 17 786 kronor. Av den kan man utläsa att arbetskostnaden var 17 600 kronor. Två killar, åtta timmars jobb (inräknat en snabblunch) ger timkostnad på 1100 kronor i timmen innan ROT-avdrag. Efter avdrag är timkostnaden 550 kr i timmen.

Varför skriver jag om detta? Jo, för att höra andras tankar. Jag har fått uppfattningen att det bland vissa inte ses som så positivt att anlita polska hantverkare, eftersom det jobbet borde gå till svenska hantverkare istället. Men för mig som privatperson är varje tusenlapp viktig. Hade jag gått på svenska hantverkare i fönsterbytet så hade jag inte ens hittat någon som velat ta sig an fönsterbytet med PVC-fönster - de första tre som var och tittade ville inte befatta sig på det. De jobbade bara med trä, och ville helst köpa in fönster åt oss. En aktör kunde tänka sig att jobba med PVC-fönster, men arbetskostnaden för att byta tre stora fönster och två små blev nästan 20 000 kronor, så vi tackade nej.

Alla inblandade har varit proffsiga, trevliga och väldigt noggranna. Jag är rätt obevandrad i det här med offertanskaffning och anlitande av hantverkare, vi har inte varit husägare i mer än några år. Men när skillnaden blir så stor (1100 kr/h kontra 350 kr/h, innan ROT-avdrag) så får jag svårt att motivera för min plånbok att inte välja polska hantverkare.

Hur är era andra tankar i ämnet? Vore kul att se hur andra resonerar.
 
1100kr innan rot är ingen normal timkostnad för hantverkare, advokatarvode kanske.

Min erfarenhet är att polska hantverkare hämtar upp den låga timkostnaden med att det tar längre tid än det borde.
 
  • Gilla
Madmaxzz och 2 till
  • Laddar…
Det är självklart inte fel på hantverkarna bara för att de är polska. Det som kan hända är att du får ett gäng killar som inte är utbildade hantverkare och då inte vet vad dem gör. Du kan få lika oseriösa svenska eller typ irländska hantverkare. Har du hittat bra hantverkare som du trivs med så håll hårt i dem. Gör du om våtrum så se till att de regler/standarder som gäller efterföljs.

Och 1100kr i timmen låter som du blev lurad. Jag har betalt 600kr/t för en rörläggare och tyckte det var dyrt.
Han la även på lite extra timmar som han inte var här på.
 
Redigerat:
  • Gilla
lenaa
  • Laddar…
Nu kan det ju vara så (fast det är synnerligen olagligt och oseriöst) att den svenska firman låtit en del av materialet gå som "arbetskostnad" och därmed har du fått ett högre rot-avdrag än du borde.
När du då tittar enbart på arbetskostnaden ser det högt ut per timme,, men har "glömt" att en del av detta de facto är material.

Detta är ju naturligtvis svårt att avgöra här på forat, men detta kan ju vara en faktor som gör att jämförelsen mellan de olika bolagen inte blir rättvis. :x
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Tänkte på en sak avseende arbetskostnaden. Vi accepterade offerten på ca 14 000 kronor (skulle tillkomma lite extra vilket vi visste), och de sade att de satte av två dagar för detta. Då blir arbetskostnaden hälften, om vi säger att det är 16 arbetstimmar för två killar, och inte 8 arbetstimmar för två killar.

Nu blev de klara på en dag istället för två. Är det standard att ta ut offertens pris i alla fall? Jag kan ju tänka mig det, eftersom man "låst upp" två hantverkare på en extra dag. På samma vis fungerar det ju på en bilverkstad, bromsbytet på 3500 kronor är beräknat enligt en tabell med standardtider, sen jobbar de flesta lite snabbare än så, vilket gör det möjligt att överboka.
 
T
Givetvis är det så, du har ju skrivit på en offert för ett fastpris och då blir det priset även om hantverkarna skulle vara snabbare så därför tycker jag att det är bättre att ta det på löpande och då hade du ju inte fått ett timpris på 1100/h så din jämförelse med polackerna haltar ju. Som sagt polacker brukar vara billigare men eftersom dom brukar vara flera stycken samt att det tar längre tid så blir det i slutändan lika dyrt som en svensk hantverkare om inte dyrare.

Kan ju personligen tycka att 62 timmar (en och en halv vecka) var väldigt mycket tid för att sätta in dina fönster med tilläggsarbeten:wow:
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
tank77 skrev:
Givetvis är det så, du har ju skrivit på en offert för ett fastpris och då blir det priset även om hantverkarna skulle vara snabbare så därför tycker jag att det är bättre att ta det på löpande och då hade du ju inte fått ett timpris på 1100/h så din jämförelse med polackerna haltar ju. Som sagt polacker brukar vara billigare men eftersom dom brukar vara flera stycken samt att det tar längre tid så blir det i slutändan lika dyrt som en svensk hantverkare om inte dyrare.

Kan ju personligen tycka att 62 timmar (en och en halv vecka) var väldigt mycket tid för att sätta in dina fönster med tilläggsarbeten:wow:
Då så, då tänkte jag rätt angående priset! :)

Och timmarna, jag vet inte om det är så farligt. Det var två killar som bytte åtta fönster. Tog upp ett parti i en vägg, fick mura en del och byta två bjälkar i ett större fönsterparti. De fixade allt utomhus med fönsterbleck, foder och dropplister. Invändigt jobb på ett stort parti, ett stort och ett litet fönster. Jag var hemma de två första dagarna, då jobbade de 11-12 timmar om dagen med korta raster. Tyckte att de slet på rätt rejält, att ha gjort allt på 2½ dag är då jag nöjd med i alla fall, särskilt slutfakturan. :)
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Om tiden för "kaminjobbet" dragit iväg till dubbla offertpriset av någon orsak skulle du då inte hävdat (med rätta) att det var offertpriset som skulle gälla. Då måste det ju helt naturligt vara lika åt andra hållet.
Jag tycker att det är rent oförskämt att ifrågasätta ett pris som ni varit överens om.
 
Korvgubbe
Om man har fått en offert på ett fastpris och accepterat den gäller naturligtvis det priset. Men, det betyder väl ändå inte att man under inga omständigheter får reflektera, ifrågasätta och även kritisera vilken felmarginal som är acceptabel i offerträknandet?
 
  • Gilla
kulturprofilen och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Om tiden för "kaminjobbet" dragit iväg till dubbla offertpriset av någon orsak skulle du då inte hävdat (med rätta) att det var offertpriset som skulle gälla. Då måste det ju helt naturligt vara lika åt andra hållet.
Jag tycker att det är rent oförskämt att ifrågasätta ett pris som ni varit överens om.
Som jag skrev i mitt första inlägg är jag helt nollställd på detta. Det finns en anledning att jag skriver om det på ett forum, det är för att reflektera och få andra mer erfarna personers synpunkter på det. Det har jag fått, och är tacksam över att ha lärt mig något på kuppen. Jag fick mina tankar bekräftade och allt är bra.

Men det är inte helt roligt att få höra från en forumveteran att jag är "rent oförskämd". Det är väl inte rätt sätt att främja ett trevligt diskussionsklimat, ej heller kan jag påstå att det är särskilt inbjudande till andra som undrar till synes dumma saker. "Det finns inga dumma frågor" brukar det ju heta..?
 
  • Gilla
Gissemisse och 13 till
  • Laddar…
S
ConnyN skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg är jag helt nollställd på detta. Det finns en anledning att jag skriver om det på ett forum, det är för att reflektera och få andra mer erfarna personers synpunkter på det. Det har jag fått, och är tacksam över att ha lärt mig något på kuppen. Jag fick mina tankar bekräftade och allt är bra.

Men det är inte helt roligt att få höra från en forumveteran att jag är "rent oförskämd". Det är väl inte rätt sätt att främja ett trevligt diskussionsklimat, ej heller kan jag påstå att det är särskilt inbjudande till andra som undrar till synes dumma saker. "Det finns inga dumma frågor" brukar det ju heta..?
skulle varit bättre om dom givit dig dessa priser jobbade på samma villkor som svenska.
men 1100kr i timmen? jobbar dom i guldbyxor?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Varför jag blir lite upprörd är att när folk får ett ca pris och det överskrids "skriker" ( med räta) folk i högan sky, och när någon fått ett pris som hålls (men går snabbare pga duktiga hantverkare ?) så tycker man att det är fel.
Tar man in ett pris ska det gälla åt BÄGGE håll, utan gnäll, det tycker i alla fall jag är en självklarhet.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Självklart är det så, men samtidigt sitter ju oftast hantverkarna på mest kunskap. Även om det inte är fel, så kan jag tycka att det är lite fult om felmarginalen är så stor att de gör jobbet på halva tiden. Var de verkligen ärliga när de uppskattade tiden vid offertskrivandet då?
 
  • Gilla
Mällgärde och 4 till
  • Laddar…
Jo men det är därför man skall ta in offerter från mer än en firma.

Överhuvudtaget så är det oftast bättre att låta hantverkare jobba på löpande räkning, tar du in ett fastpris så måste firman räkna med worst case, och lägga på en ytterligare riskpremie. Så fastpris innebär att du får betala för i princip allt strul som kan inträffa, även om det inte inträffar.

En förutsättning för löpande räkning är att du tar in hantverkare med väldigt bra rekommendationer. Det har två fördelar, dels så kan du lita på deras tidrapporter, dels har de med stor säkerhet en så lång kö av uppdrag att de inte behöver frestas att jobba lite långsammare på ditt projekt för att fylla ut gapet till nästa uppdrag.

Jag är övertygad om att du kan hitta bra hantverkare från polen/baltikum osv. problemet är att väldigt många lycksökare kommer också. Det finns iofs mängder med väldigt Svenska lycksökare också.
 
  • Gilla
etxgmg och 5 till
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Självklart är det så, men samtidigt sitter ju oftast hantverkarna på mest kunskap. Även om det inte är fel, så kan jag tycka att det är lite fult om felmarginalen är så stor att de gör jobbet på halva tiden. Var de verkligen ärliga när de uppskattade tiden vid offertskrivandet då?
Jag tror absolut att de kan ha varit ärliga. Alla ingrepp i bef. byggnader har oändliga strulmöjligheter. Allt från att det dyker upp en bärande balk, till att man råkar kapa el eller vattenledningar vid håltagning.

Tar du det på ett fastpris så får du betala för diverse olyckor oavsett om de inträffar eller ej.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.