Hur går det för er med skiten?? Fyfan vilken dynga!!! Fastlåsta hjul, navkapslar som lossnar, 15 varv runt buskar med fastkörning som följd när den ska in, vibrationer, missljud, kraftig spårbildning längs begränsningslinan och ändå skitdålig kantklippning......... ska man nu BETALA för att få byggt färdigt skiten!!?? Ja jag har en automower och köpte Imow till mina föräldrar. Som tur är dom pensionärer så dom kan pyssla om den dagarna i ända.
 
  • Gilla
alex_rille och 1 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med föregående talare. Det är en leksak som man säljer för dyra pengar. Min tomt är inte vågrät, vilket min ÅF var både upplyst om och själv sett i samband med att de installerade gränstråden.
Uppenbarligen känner Viking inte till hur man startar en elmotor under belastning utan när den skall stanna och vända vid begränsningstråden så försöker den rivstarta med följden att hjulen gräver upp gräsmattan och upptäcker efter en stund att den kommer ingen vart och stannar. Några gånger om dan. Hade jag velat få gräsmattan sargad hade jag sannolikt skaffat ett betydligt billigare verktyg.
Klantigheterna att det tar 20-30 sekunder innan den startar när man återställt och att den börjar klippa ytterligare ca 10 sekunder senare är svåra att förstå.
Varför begriper den inte hur den skall hitta kortaste vägen längs tråden för att komma till laddstationen? Den kan stå en meter från laddstationen när den bestämmer sig att den behöver laddas och går såklart fel riktning längs tråden - inte konstigt att det blir spår längs kanterna.
Att den själv bestämmer när gräsmattan är välklippt är också litet lurigt...
Jag vill helst återlämna skräpet, men det är inte ÅF intresserad av förvånande nog :screwy:
 
  • Gilla
Tocni
  • Laddar…
Det bygger på att sälja den största delen klippare till förstaköpare!! Ingen som har ägt en automower hade gått med på att behålla skiten!!! Håller med dig på alla punkter!! Ångrar nu att jag inte var mer påstridig när jag märkte vilken skit det var......
 
För mig så är iMow ett givet val, en Automower skulle aldrig klara av mina gräsmattor.

Har själv inte haft några större bekymmer med den efter att jag monterat ARS 028 och fått den senaste uppdateringen.

Jag har också märkt att navkapslarna börjat lossna från hjulen men ska ta det med min ÅF, måste de ordna på garantin.

Jag har en Automower också och det ända som jag gillar med den är att den har en guidekabel, som också ger spår på gräsmattan, men inget annat.

Om ni inte uppdaterat mjukvaran minst en gång så förstår jag att ni tycker den är lite knasig.
 
  • Gilla
Robot2015
  • Laddar…
Hej!

Hade inne min maskin på service i vintras å fick mjukvara 1.33 någon som har någon nyare version?

Jag fick korsslutning i laddstationen förra året som dom nu fixat till med ett riktigt lackat kort om jag förstod det rätt. Dom bytte en heldel i både maskin å laddningsstationen men bytte aldrig batteri i klipparen. Jag har förmig att jag hade en klipp tid på ca tre timmar innan men är väldigt osäker känns dock som att den går in snabbare för laddning nu än innan olyckan nu är den ute i ca 90 min.

Är lite rädd att batteriet skadats. Hur långa klipp tider har ni?
 
Berra2323 skrev:
Hej!

Hade inne min maskin på service i vintras å fick mjukvara 1.33 någon som har någon nyare version?

Jag fick korsslutning i laddstationen förra året som dom nu fixat till med ett riktigt lackat kort om jag förstod det rätt. Dom bytte en heldel i både maskin å laddningsstationen men bytte aldrig batteri i klipparen. Jag har förmig att jag hade en klipp tid på ca tre timmar innan men är väldigt osäker känns dock som att den går in snabbare för laddning nu än innan olyckan nu är den ute i ca 90 min.

Är lite rädd att batteriet skadats. Hur långa klipp tider har ni?
Har haft exakt samma resa med min nu under vintern. ÅF bytte kretskortet i laddstationen samt något kort i maskinen, vet dock inte vilket. När min Åf ringde och talade om att klipparen var klar berättade han att jag hade fått ett nytt batteri, för det var skrot. När han hade bytt batteriet så var tydligen displayen helt svart så jag fick en ny det också. Bara att tacka å ta emot :).

Vet inte vilken version jag har för tillfället men jag har märkt lite förbättringar, eller en iaf. Tidigare bromsade den in väldigt långt innan slingan, den bromsar nu in mycket närmare. Går som loket nu, saknar bara någon typ av guideslinga då det blir lätt spårbildning efter den.

Min klipptid ligger på ca 2-3h.
 
Ja, även jag har en klipp tid på ca 3 timmar. Jag har också stört mig litegrann på spårbildningen. Jag har lagt in fyra ingångar ganska långt ifrån stationen. Dessutom har jag kantklippning en gång i veckan. Jag tänker justera detta på något sätt för att få bort en del av trafiken ut med slingan.
 
Är det bara jag eller är det någon mer som fått gula toppar på gräset?
 
Menar du att det är jämnt fördelat över hela gräsmattan, eller? Jag har inget märkt.
 
mike hammer skrev:
Menar du att det är jämnt fördelat över hela gräsmattan, eller? Jag har inget märkt.
Ja, det kan man nog säga. Påminner om problemet som Honda hade med deras klippare ett tag innan de fick nya knivar av leverantören. Hade samma problem förra säsongen. Trist, gräset som såg riktigt bra ut ett tag....
 
Ta nu inte detta som gnäll och pekpinnefasoner, utan som information i ert eventuella val av klippare. Jag valde mellan iMov 632p & AM 330x förra våren. Hade bestämt mig för iMov pga min mycket komplexa "skogs"tomt (tot 2800m2) och var som så många andra, rädd för Husqvarnas knivar. Sen gillar jag ju Stihl :) Dock föll det i sista sekund pga min ÅF som helst inte ville installera en iMov på min tomt, den var för krånglig helt enkelt. Då fick det bli en AM och det är jag glad för idag. Full funktion sedan dag ett. Inga spår efter vare sig begränsnings eller guideslingor. Väldigt tyst, går fram som ett lok i branta lutningar. Monterade terrängkit (grövre hjul samt hjulborstar) förra året då jag har ett ställe där den går nedför en slänt och krockar med ett päronträd och fastnade då ibland när han skulle backa bort vid fuktig gräsmatta. Tallkottar, pinnar, frukt, leksaker (varav en fällstol i aluminium) mm mm har den kört på utan skador på klippare/knivarna. Knivarna håller men blir naturligtvis slöa fortare av detta, dock är de så billiga så vad gör det?
Hoppas ni får iordning på era klippare och ni som inte köpt än, tänk ett varv till :)
 
Hej!

Jag skaffade en iMow632P i mars 2015. Köpte samtidigt 11m3 gräsmattejord för att jämna ut gräsmattan lite. Jag anade från start att en gräsklipparrobot fungerar bättre utan allt för stora ojämnheter och egentligen inte alls klarar att klippa mattan som ”vanliga klippare” utan är avsedda att istället ”underhållsklippa”. Tomten är på 1500m2 varav cirka 1300m2 är gräsmatta.

Till en början körde jag klipparen 2,5 timmar om dagen, men det visade sig alldeles för lite. Resultatet med för lite klipptid är ”många öar av oklippt gräs” samt ränder av gräsklipp eftersom då ”Multi-clip-funktionen” inte klarar när grässtråna blir för långa och tunga. Då lägger sig klippet istället ovanpå, istället för att falla ner genom gräset. På vissa delar (fläckvis) blev gräset brunt och dog.

Mycket tid har spenderats i olika forum och på min gräsmatta sedan dess och jag tänkte dela upp mina erfarenheter i några olika inlägg här.
 
ATT LÄGGA UT SLINGAN
När jag la ut slingan första gången, cirka 500 meter kabel, så utgick jag i stort efter de tips och råd som ges i manualen. Det visade sig dock ganska snart att jag ändra slingan på några ställen då roboten annars hade en tendens att ”gå bort från de stora gräsytorna” och spendera mycket tid i ganska trånga passager. Dessa passager låg dessutom i skuggiga områden, mellan buskar där gräset i princip ändå knappt växer. Efter ändringen studsar istället roboten tillbaka till gräsytorna. Resultatet blir mycket bättre klippta ytor på kortare tid.

Så här i efterhand inser jag också att det inte var optimalt att lägga slingan så nära buskar och rabatter som möjligt. Detta då buskarna under tillväxtperioden skjuter nya grenar som roboten lätt fastnar i när den vänder mot slingan. Det hade varit smartare att lägga slingan generellt längre ut för att ge marginal åt växtligheten i rabatterna.
 
KLIPPSCHEMA
Efter ett antal olika försök med olika inställningar i klippschemat har jag till sist bestämt mig för att:
- Undvika klippscheman längre än estimerad batteritid.
- Vilodagar för gräsmattan att återhämta sig. Just nu onsdag, lördag och söndag.

För min gräsmatta betyder det att roboten först klipper 12.00 – 14.00. Batteritiden vid full laddning överstiger alltid 2 timmar (normalt 150 minuter vid normalhögt gräs). Därefter 2 timmars laddtid (Laddtiden överstiger aldrig 2 timmar ens vid helt urladdat batteri). Sedan klipper den igen mellan 16.00-18.00 och därmed är mattan lagom klar tills jag kommer hem från jobbet.

Jag läser att några upplever att gräset ser vitt ut, eller att det dör fläckvis. Min erfarenhet säger att gräset behöver vila efter klippning. Gräset blir ”stressat” av klippning. Robotar klipper samtidigt gärna gräset kortare än motsvarande motorklippare. Båda dessa beteenden gör att gräset mår dåligt. Alltså.. Låt gräset vila. Klipp inte varje dag, även om du nu har en robot som kan göra det.
 
GRÄSSORT efter ROBOT
Jag har sedan jag köpt robotklippare börjat fasa in annan grässort än jag tidigare hade. Detta då den ”gamla sorten” inte gillade att hållas kortklippt. Den växte också sjuukt mycket, speciellt under våren. Vissa dagar flera centimeter. Efter klippning torkade gräset ut och höll sig inte ordentligt grönt, trots gödsel och toppdress. Nu har jag istället en bredbladig grässort som växer långsammare, tål kortklippning bättre och är grönare. Mycket bättre!

Fil 2015-08-19 10 24 12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.