henrik_aldermo skrev:
Jag grävde ner vår studsmatta 2-3 dm så att "bågarna/medarna" hamnade under gräset och bara själva stolparna syns. Gräsklipparen får helt enkelt krocka med dom. Det fungerar jättebra! Gräset är jämt och fint klippt under studsmattan och roboten (en 310) har inte fastnat en enda gång.
Kul att den taktiken fungerar för jag tänkte faktiskt på just en sådan lösning.
 
  • Gilla
henrik_aldermo
  • Laddar…
Nu är vi också ägare till en 310 så nu ska det bara planeras lite hur den ska placeras på bästa sätt. Lite kanter ska jämnas ut och några gropar fyllas ut.
 
  • Gilla
henrik_aldermo
  • Laddar…
Hur har ni gjort med installation av kabeln. Har ni grävt ner den direkt eller har ni kört med märlorna först för att kunna göra eventuella justeringar?
 
Jag körde med märlor, det har blivit en del småjusteringar. Nu, efter två veckor, syns kabeln i princip inte längre.
 
Hur nära en häck kan man gå med kabeln? Menar alltså om man kan gå närmare än vad instruktionsboken säger?
 
Redigerat:
iSnobben skrev:
Hur nära en häck kan man gå med kabeln? Menar alltså om man kan gå närmare än vad instruktionsboken säger?
Jag tror det bästa är att prova sig fram. Så länge du inte riskerar att köra in i något ömtåligt så är det bara att tänja gränserna, största risken är väl att den kör så långt in att den fastnar i häcken på något sätt men det märker du nog ganska snart. Avstånden i instruktionsboken ser jag som riktlinjer som man kan utgå från men det finns inga egentliga regler.
 
MartinP666 skrev:
Jag tror det bästa är att prova sig fram. Så länge du inte riskerar att köra in i något ömtåligt så är det bara att tänja gränserna, största risken är väl att den kör så långt in att den fastnar i häcken på något sätt men det märker du nog ganska snart. Avstånden i instruktionsboken ser jag som riktlinjer som man kan utgå från men det finns inga egentliga regler.
Nej det var lite så jag tänkte också att det mer var riktlinjer än hårda fakta. Därför tänkte jag ifall ni hade kommit fram till något som funkar för er så kanske jag kunde få ett bättre mått att börja med :)
 
35 cm mot fasta hinder är att betrakta som en regel, annars krockar klipparen. Mot rabatter och häckar kan man förstås testa sig fram som nämnts tidigare.
 
Redigerat:
legion skrev:
35 cm mot fasta hinder är att betrakta son en regel, annars krockar klipparen. Mot rabatter och häckar kan man förstås testa sig fram son nämnts tidigare.
Tack då vet man ju att det inte är någon idé att gå närmare trädäcket än detta iaf. Kör ni öar runt träd eller låter ni den krocka? Vi har två äppelträd som jag funderar på om det är lönt att rama in eller inte...?

Har även en passage mellan baksidan och framsidan som är 120cm bred. Skulle vilja lägga guiden i mitten och sedan begränsningsslingan längskanterna men blir detta för trångt?
 
iSnobben skrev:
Tack då vet man ju att det inte är någon idé att gå närmare trädäcket än detta iaf. Kör ni öar runt träd eller låter ni den krocka? Vi har två äppelträd som jag funderar på om det är lönt att rama in eller inte...?

Har även en passage mellan baksidan och framsidan som är 120cm bred. Skulle vilja lägga guiden i mitten och sedan begränsningsslingan längskanterna men blir detta för trångt?
Vi har en 310 sedan tre veckor tillbaka. Gjorde öar runt de träd som har rotben där klipparen skulle kunna fastna.
Den smalaste passagen längs med vår guide är nog ungeför 120-130 cm och klipparen följer guiden utan problem.
 
MG1979 skrev:
Vi har en 310 sedan tre veckor tillbaka. Gjorde öar runt de träd som har rotben där klipparen skulle kunna fastna.
Den smalaste passagen längs med vår guide är nog ungeför 120-130 cm och klipparen följer guiden utan problem.
Tack, jag körde på utan öar runt våra träd då dessa inte har några synliga rötter ovan mark. Den fungerar även förvånansvärt bra under studsmattan som jag inte har grävt ner något än. Kör även klipparen utan guideslinga än så länge då jag tänkte dra den i samband med att jag ska låta klipparen börja klippa på framsidan. Framsidan krävde nämligen lite utjämning mellan stenläggningen och gräsmattan. Fixade detta igår så nu väntar jag bara på att gräset ska börja gro lite där också innan jag släpper loss "Svarta cutten".

Den har varit ute och klippt tre dagar nu och jag är supernöjd. Får väl se till att bygga ett litet hus till den också så att man skonar den lite från solen.
 
Nu har jag haft min 310 i några veckor. Den rullar på i sin ensamhet på tomten och har hittills inte krävt någon uppmärksamhet, gott så! Dock har jag några gånger kommit på den med att ha vilotid mitt under ett arbetspass. Jag har ställt timern på 00.00-10.30 och 17.00-24.00 mån, tis, tors och fre. Ett par gånger, kanske tre, så har jag kommit på den med att stå väldigt länge i laddare på kvällen. De gångerna har jag gå ut och kollat varför, den har då sagt vilotid och "dagens klippning slutförd" (ungefär). Detta alltså inom ett arbetspass. Den ska ju vila minst sex timmar per dygn vilken den får göra på dagen 10.30-17.00 men ändå väljer den att göra det inom arbetespasset 17-24. Vad är det jag missar?
 
björn82 skrev:
Nu har jag haft min 310 i några veckor. Den rullar på i sin ensamhet på tomten och har hittills inte krävt någon uppmärksamhet, gott så! Dock har jag några gånger kommit på den med att ha vilotid mitt under ett arbetspass. Jag har ställt timern på 00.00-10.30 och 17.00-24.00 mån, tis, tors och fre. Ett par gånger, kanske tre, så har jag kommit på den med att stå väldigt länge i laddare på kvällen. De gångerna har jag gå ut och kollat varför, den har då sagt vilotid och "dagens klippning slutförd" (ungefär). Detta alltså inom ett arbetspass. Den ska ju vila minst sex timmar per dygn vilken den får göra på dagen 10.30-17.00 men ändå väljer den att göra det inom arbetespasset 17-24. Vad är det jag missar?
Ingen aning. Jag hade provat 00:01 och 23:59 i stället för de tider som du skriver. Den kanske får fnatt på dagarna annars?
 
Hur tycker ni att klippningen fungerar nattetid? Samma resultat som på dagen? Ska hämta min 310 imorgon och installation till helgen förhoppningsvis. Flyttar in i nytt hus på fredag :)
 
thomas_7 skrev:
Hur tycker ni att klippningen fungerar nattetid? Samma resultat som på dagen? Ska hämta min 310 imorgon och installation till helgen förhoppningsvis. Flyttar in i nytt hus på fredag :)
Grattis till nytt hus!
Funkar kanon att köra på natten. Är ju möjligtvis fukten som är negativt, men sista veckorna har det ju varit fuktigt dygnet runt varje dag☔️ Jag har barn som är på tomten på dagtid och då är det skönt om klipparen kan stå i laddaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.