davidgp skrev:
Smärgelduk på gräsklipparblecken (ytterkant) gjorde susen för mig.
"Smärgelduk", aldrig hört talas om. Alltid lär man sig något nytt. Ska testa, tack för svar!
 
stoff75 skrev:
Är det någon annan som har problem att få sin 308 att parkera i dockan?
I slute av förra säsongen så strulade den ibland, den åkte ut och in och tyckte sen "charging station blocked". Tog jag upp och och stoppade in den gick det bra. Men det finns verkligen ingenting som blockerar den. Kontakt med Husqvarna support sade att "det låter som kontakterna på klipparen inte får kontakt med anslutningen på dockan, gör rent allt och om du är modig och riskera att förlora garantin så bänd ut kontakterna på dockan, eller lämna in allt till ett serviceställe".

Och efter att ha plockat ur den ur vinterförvaring så fortsätter den med det här strulet. Har ingen idé vad som är fel, det är inget som blockar vad jag kan se och dom får kontakt om jag ställer dit den själv utan andra åtgärder?
Ska testa att lämna in den för att få firmware uppgraderad då den ska innehålla "Förbättrad dockning".

Men undrar om det är någon annan som haft problem med det?
När kom den nya programvaran för "Förbättrad dockning"?

Här har ni en film, hur snett min dockar:

https://www.youtube.com/watch?v=_OIe...FLvUWznnnUndFA
 
Redigerat:
brainstorm skrev:
När kom den nya programvaran för "Förbättrad dockning"?

Här har ni en film, hur snett min dockar:

[länk]
Kom tidigare i år.
 
brainstorm skrev:
När kom den nya programvaran för "Förbättrad dockning"?

Här har ni en film, hur snett min dockar:
Här är "patch notes", släpptes februari i år:
SB, Programvara MSW 5.01 har släppts, Automower® 305/308, 2015-02
Berörda modeller
Automower® 305/308
Berörda serienummer
Alla Automower® 305/308
Beskrivning (allmänt)
Denna SB ersätter den tidigare SB B1400050.
Ny programvara har släppts för Automower® 305 och 308. Den nya programvaran innehåller följande förändringar:
• Förbättrad dockning
• Nya ikoner för Installation, Inställningar, Verktyg och ECO-drift
• Minskad risk för problem med Fjärrstart
• Minskad risk för problem med ECO-drift
• Minskad risk för problem med DEMO-läge
• Minskad risk för oväntat meddelande Guide 2/3 saknas
• Flera mindre förbättringar i programvaran (beskrivs ej i detalj i detta SB)
Den nya programvaran introducerades i produktion från start av årsmodell 2015, (fr o m serienummer 144500001).
Använd Automatisk Programmering i Autocheck EXP för att uppdatera äldre Automower® 305/308-modeller.
 
OpiMaza
stoff75 skrev:
Här är "patch notes", släpptes februari i år:
SB, Programvara MSW 5.01 har släppts, Automower® 305/308, 2015-02
Berörda modeller
Automower® 305/308
Berörda serienummer
Alla Automower® 305/308
Beskrivning (allmänt)
Denna SB ersätter den tidigare SB B1400050.
Ny programvara har släppts för Automower® 305 och 308. Den nya programvaran innehåller följande förändringar:
• Förbättrad dockning
• Nya ikoner för Installation, Inställningar, Verktyg och ECO-drift
• Minskad risk för problem med Fjärrstart
• Minskad risk för problem med ECO-drift
• Minskad risk för problem med DEMO-läge
• Minskad risk för oväntat meddelande Guide 2/3 saknas
• Flera mindre förbättringar i programvaran (beskrivs ej i detalj i detta SB)
Den nya programvaran introducerades i produktion från start av årsmodell 2015, (fr o m serienummer 144500001).
Använd Automatisk Programmering i Autocheck EXP för att uppdatera äldre Automower® 305/308-modeller.
Jag har fått den nya mjukvaran i min husse men inte provat den ännu, hade lite problem med dockning emellanåt så nu får vi se om det går bättre.
 
Skriv gärna sen om det funkat. Går din snett in som min?
 
Fick i veckan reda på att bägge hjulmotorerna på min 305a är slut och behöver bytas. Dyrt. Visst har den gått mycket under fyra år men borde de inte hålla längre, någon som har liknande erfarenheter?
 
Det låter helt sjukt!
Har en verkstad konstaterat att båda motorerna är kass menar du?
Jag skulle kontakta Husqvarna och reklamera/ifrågasätta om det är så pass dålig kvalitet att de inte håller mer än 4 säsonger.
 
Har en 230. I slutet av den 5:e säsongen förrförra året gick ena hjulmotorn sönder - och moderkortet, kanske brände motorn kortet, vem vet... = 8000 kr. När säsongen var slut förra året kände jag att andra hjulet trögade - den drivmotorn behövde också bytas! PLUS klippmotorn visade det sig dessutom vid servicen... = 7000 (bytte även blankslitna hjul)

Ändå är jag bra sugen på att skaffa en 220 till hemmamattan...
 
Redigerat:
Hej

Har lite problem att få igång min Automover 308 med programvara 3.02 (inte senaste)

Klippmotorn går igång men så stannar den av av någon anledning och så håller den på en stund innan displayen visar följande:

FEL (25)
Klippsystem Blockerat.

Då den fungerade innan jag satte in den för vinterförvarning så undrar jag vad som är fel på den? Har underhållsladdat den 2 gånger under vinterhalvåret.
 
fredrikru skrev:
Hej

Har lite problem att få igång min Automover 308 med programvara 3.02 (inte senaste)

Klippmotorn går igång men så stannar den av av någon anledning och så håller den på en stund innan displayen visar följande:

FEL (25)
Klippsystem Blockerat.

Då den fungerade innan jag satte in den för vinterförvarning så undrar jag vad som är fel på den? Har underhållsladdat den 2 gånger under vinterhalvåret.
Du bör definitivt lämna in den för service. Om inte annat så firmwareuppgradering, dom är ju uppe i version 5.01 nu. Och när dom ändå håller på bör dom ju kunna titta på det!

Efter att ha uppgraderat firmware, gjort ren laddkontakterna på sidan på enheten (se tidigare post) och fyllt upp med täckbark så det inte är några kanter den kan fastna i så har min klippare gått en hel vecka utan att jag behövt lyfta ett finger, precis som det ska vara!
 
Redigerat:
Hej, köpte en AM 308 i lördags, installerade igår. Första dockningen gick inget bra då den hamnade snett men annars har den klarat sig de få gånger jag hittills sett den docka. Mjukvaran som ligger i den är: MSW 4.02.00. Jag ringde inköpsstället och frågade om de kan uppdatera till senaste och det var inga problem. Så i morgon tisdag ska jag göra det. Eftersom jag har så lite erfarenhet av den tidigare så kommer det bli svårt att jämföra. Men jag är sjukt nöjd med inköpet!
 
stoff75 skrev:
Du bör definitivt lämna in den för service. Om inte annat så firmwareuppgradering, dom är ju uppe i version 5.01 nu. Och när dom ändå håller på bör dom ju kunna titta på det!

Efter att ha uppgraderat firmware, gjort ren laddkontakterna på sidan på enheten (se tidigare post) och fyllt upp med täckbark så det inte är några kanter den kan fastna i så har min klippare gått en hel vecka utan att jag behövt lyfta ett finger, precis som det ska vara!
Hej

Den har nu varit inne på service och dom bytte klipparmotorn och lite andra saker + rengörning och programuppgradering. Den känns nästan som ny. Tror jag bara fick 5.00 men den fungerar fint ändå. Service lappen som jag fick känns som en som man får från bilverkstaden.

// Fredrik
 
Har en tidig variant av 305 och jag har inte haft strul med själva klipparen så någon uppdatering har jag inte gjort.

Men jag såg nyss en video där "husse" svänger samtidigt som den backar.

Min är mer att den vänder som en pansarvagn på stället. Vilket i ett hörn gjort gräset lite väl slitet.

En senare FW gör alltså att den vänder mjukare eller har jag missförstått något?

Edit: Var ut och kollade MSW som var 2.02.
 
Redigerat:
SimonZ skrev:
Såhär ser det ut. Plan B är att ta bort massa planterat tjafs till vänster om passagen. Höger om passagen är grannens tomt. För dom är det helt ok att bredda ditåt, men vi tänker ett litet staket där nästa år så det är ingen bra permanent lösning.

På den stora södra delen sluttar det en hel del och där finns inget naturligt ställe för boet tycker jag. Ur stöldrisksynpunkt är det bättre där den står idag också...

[bild]
Någon som vet om detta kan vara åtgärdat i senaste mjukvaran?

Dvs att den inte kan fjärrstarta guiden ut på "smal", men det funkar med Testa ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.