Min gräsplätt är 2000 kvm + (mestadels plant men även lutning) & detta klarar min älskade 330x utmärkt..... så, 3k kvm är nog inga problem....
 
Jag har nästan 2000 kvm på en ganska vidsträckt och lite uppdelad tomt med mycke träd, buskar andra hinder och några trånga passager. Och det fungerar mycket bra. Funderar på att utöka gräsmattan en del för att slippa trimma så mycket med röjsågen.
Hör gärna av dig hur de går med dina 3000 kvm.
Har haft samma funderingar som du. Ni som jobbar som återförsäljare, hur stora installationer har ni sålt?
 
Micleg skrev:
20 cm sten verkar vara tillräckligt. Allt över det blir bra marginal, om stenen är i markhöjd vill säga.
Hur långt ifrån lägger man kablen då ? Om man har en rabatt på andra sidan. Vill ju inte att roboten ska gå ner i rabatten.
 
Draven skrev:
Många här verkar använda 330x till en 1000kvm gräsmatta eller mindre ��. Man blir ju lite orolig att den ej räcker till min är 3000kvm. Någon som har den till dessa ytor ?
Min går typ 10 timmar var tredje dag på 1000kvm. Inga problem alls att hinna med dvs.
 
Draven skrev:
Hur långt ifrån lägger man kablen då ? Om man har en rabatt på andra sidan. Vill ju inte att roboten ska gå ner i rabatten.
Ok en gång till, slingan ska läggas 35 cm från fasta hinder ex. väggar och murar och 30 cm från rabatter och häckar.
Allt det här finns bra beskrivet i manualen.
 
vilden skrev:
Kan man lägga guide kabel över grusgång?
Ja det går bra, men jag rekommenderar att du gräver ner den. Den kan grävas ner upp till 15 cm tror jag.
 
  • Gilla
vilden
  • Laddar…
legion skrev:
Ok en gång till, slingan ska läggas 35 cm från fasta hinder ex. väggar och murar och 30 cm från rabatter och häckar.
Allt det här finns bra beskrivet i manualen.
Ja visst jag noterade vad du sa första gången. Men på mitt andra inlägg på denna tråd är just att jag lägger ned marksten för att slippa trimma efter roboten. Lägger jag ned kabeln 30cm från rabatten så löser ju inte det mitt problem.
I manualen står det 10cm om man har en markstensgång som är bred. Och jag tolkar att man nog vill vara på den säkra sidan så inte roboten går ned i rabatten när man sätter 30cm. Vad jag kan läsa mig till så är det ca 20cm marksten och sen att man lägger begränsnings kabeln 10cm utan för detta då är man ju på 30cm. Men jag vill gärna ha lite input från dom som just gjort detta.
Eller kort sagt hur har ni gjort för att slippa springa med trimmern runt rabatter när ni har en robot som gör det mesta ?
 
Redigerat:
Är rabatten i samma höjd som stenen? Lägre? Kan klipparen köra ner och fastna? Köra in i något hårt? Sedan ska man inte glömma att den är gjord för att krocka och känner av slingan när den närmar sig och sänker farten. Den vet även om den är på fel sida om slingan och stannar då.
 
En kompis drog tråden 32cm från kanten på sin altan, som han har utanför sovrummet, och där vänder klipparen på tråden med ~1cm kvar till altankanten.
Det står väl nåt om att klipparen går över 32 innan den vänder i manualen, funkar bra för polarn, ska göra detsamma, idag ev. :)
 
FredrikR skrev:
En kompis drog tråden 32cm från kanten på sin altan, som han har utanför sovrummet, och där vänder klipparen på tråden med ~1cm kvar till altankanten.
Det står väl nåt om att klipparen går över 32 innan den vänder i manualen, funkar bra för polarn, ska göra detsamma, idag ev. :)
Ja fast behöver väl din polare gå där med trimmern. Min tanke är att lägga en mursten vid rabatten (i nivå med gräset) som är 19cm bred och lägga slingan ca 15 com från denna. Och sen där jag har mur som är över gräset (eller altan) tänkte jag då lägga 26cm marksten och slingan 15cm från denna också.
 
Såg just i menyn att man kan ställa in den till att köra över slingan upp till 50 cm. I alla fall i den version av programvara min klippare har.
 
Draven skrev:
Ja fast behöver väl din polare gå där med trimmern. Min tanke är att lägga en mursten vid rabatten (i nivå med gräset) som är 19cm bred och lägga slingan ca 15 com från denna. Och sen där jag har mur som är över gräset (eller altan) tänkte jag då lägga 26cm marksten och slingan 15cm från denna också.
I all välmening tror jag inte du förstått principen alls, varför lägga tråden 15 cm från stenen? det kommer ju då bara bli klippt precis fram till kanten på stenen. Då frångår du ju HQ:s instruktion om att lägga slingan 30cm från rabatter och 35 cm från fasta hinder och det finns ingen anledning till att inte följa den.

Mot rabatter och liknande läggs slingan 30 cm från, det blir då 15 cm oklippt. För att slippa trimma kanter måste alltså kantstenen vara minst 15 cm.

Mot fasta hinder läggs slingan 35 cm från, det blir då 20 cm oklippt. För att slippa trimma kanter måste alltså kantstenen vara minst 20cm.
 
Micleg skrev:
Såg just i menyn att man kan ställa in den till att köra över slingan upp till 50 cm. I alla fall i den version av programvara min klippare har.
Så är det, men jag tror att det är bra att man håller sig till HQ manual, dvs 35 fast /30 mjukt eller rabatt /10 cm stengång i nivå och sen när man ser att det går bra, kanske ökar överkörningen några cm. Så gjorde jag.

10 cm är det från stengång i samma höjd och denna kommer den köra över med upp till 25 cm (35-10=25)
 
legion skrev:
I all välmening tror jag inte du förstått principen alls, varför lägga tråden 15 cm från stenen? det kommer ju då bara bli klippt precis fram till kanten på stenen. Då frångår du ju HQ:s instruktion om att lägga slingan 30cm från rabatter och 35 cm från fasta hinder och det finns ingen anledning till att inte följa den.

Mot rabatter och liknande läggs slingan 30 cm från, det blir då 15 cm oklippt. För att slippa trimma kanter måste alltså kantstenen vara minst 15 cm.

Mot fasta hinder läggs slingan 35 cm från, det blir då 20 cm oklippt. För att slippa trimma kanter måste alltså kantstenen vara minst 20cm.
Mycket möjligt att jag ej förstått detta .
 
Stingray468 skrev:
Så är det, men jag tror att det är bra att man håller sig till HQ manual, dvs 35 fast /30 mjukt eller rabatt /10 cm stengång i nivå och sen när man ser att det går bra, kanske ökar överkörningen några cm. Så gjorde jag.

10 cm är det från stengång i samma höjd och denna kommer den köra över med upp till 25 cm (35-10=25)
Ok bra man får nog justera lite på denna parametern. Bra input.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.