Tror jag har hittat vad det beror på. Kan det vara så att du har aktiverat visa tillkopplingsstatus?
Klicka i så fall bort denna ruta i "Konfiguration av manöverpanel".
 
Redigerat:
VikHe skrev:
I SPC Pro:

Centralinställningar > Exp. enheter & Manöverpaneler > välj fliken Manöverpaneler.

Gå in på aktuell MAP, välj flik Visuell indikering, bocka ur "Blinka med röd LED när tillkopplat"

Kan lösa problemet :)
Hej, det släcker lampan, men det släcker även den gröna lampan för "systemstatus allt ok", så det löser egentligen inte problemet. :(
 
gol skrev:
Tror jag har hittat vad det beror på. Kan det vara så att du har aktiverat visa tillkopplingsstatus?
Klicka i så fall bort denna ruta i "Konfiguration av manöverpanel".
Hej! Hade samma problem med blinkande röd lampa på MAP. Med förslaget att kryssa bort " visa tillkopplingsstatus" försvann problemet... Dock försvann grön strömförsörjningslampa i tillkopplat/deltikopplat läge också, men det kan jag leva med... Många tack för engamanget och supporten!!!
 
Fiat 500 skrev:
Hej forumet!
Efter att en utbyggnad av spc 4320-systemet till att även integrera garaget tänkte jag det vore bra att uppdatera firmware. Tappade vid utbyggnaden (vid behov av systemåterställning) kontakten med spc anywhere och då kan jag lika gärna övergå till spc connect. Jag har några frågor kring det här med uppdatering av firmware:

1. Jag uppgraderar ifrån 3.2.5 till det senaste (3.6.5). finns det några problem med att göra en sådan "stor" uppdatering av systemet? Ska man uppdatera stegvis?

2. Har försökt läsa på lite men som jag förstår så är det att ladda ner firmware-fil, packa upp och lägga på dator, ladda in i webbgränssnittet ( under flik fil mjukvara) och uppgradera, stämmer detta förfarande? Vid sådan stora uppdateringar verkar lite lösenord, språk och användardata förändras men det går väl att ta reda på i instruktionn för gällande firmware? Eller har någon koll på vad som exakt som förändras i systemet?

3. Räcker det att uppgradera firmware i spc-CA eller måste man göra något med MAP och expansionskort också?

Tyvärr finns ingen instruktion på hur uppdatering av firmware ska gå till i den version av manual till spc 4320-3.2.5 jag har, därför lite frågor kring detta...

Det dyker nog upp mer frågor särskilt när det blir dags att ansluta till spc connect osv.

Mång tack på förhand ifrån en vilsen SPC användare;-)
Ingen som har några goda råd/svar till ovanstående frågeställningar?
 
Fiat 500 skrev:
Hej! Hade samma problem med blinkande röd lampa på MAP. Med förslaget att kryssa bort " visa tillkopplingsstatus" försvann problemet... Dock försvann grön strömförsörjningslampa i tillkopplat/deltikopplat läge också, men det kan jag leva med... Många tack för engamanget och supporten!!!
Jag testade detta också, men var inte nöjd med det så jag fick svar från Siemens tekniska support idag som någon skrev här ovan. I SPC Pro under manöverpaneler fanns det något som hette "Blinka med röd LED när tillkopplat", Den var svår att hitta men det löste problemet. Kan inte säga om man ser den i webbgränssnittet?

Tack allihopa för hjälpen på vägen! :)
 
Fiat 500 skrev:
Ingen som har några goda råd/svar till ovanstående frågeställningar?
Jag var lite skeptisk till uppdatering först också, man vill inte förstöra någonting. Mitt SPC Connect slutade fungera för en månad sedan och enda utvägen var att uppgradera till den nya mjukvaran och det fungerade bra. Jag laddade upp filen igenom SPC Pro genom datorn, men finns funktionen i webbgränssnittet borde det ju fungera där också. Allt fungerade direkt efter uppdatering så jag behövde inte läsa in någon konfigureringsfil, men det kan ju vara klokt att göra en backup av den innan ifall något oförutsett skulle inträffa så slipper du konfigurera om hela larmet.

Efter uppdateringen så hade jag problem med att min röda lampa blinkade på panelen det var då jag upptäckte att man kunde ladda upp en firmware fil till som var för alla expansionsenheter så jag fick något steg nyare mjukvara på min mobiltelefonenhet också.

Allt skötte sig väldigt själv tyckte jag så det gick bra, och i efterhand så gick det ganska smidigt.

Jag är ganska vilsen också, men man får prova sig fram lite! :)

Lycka till! =)
 
Hej Gol och alla ni andra.

Jag är i tagen att installera mitt nyinförskaffade SPC 4320-larm och gillar det mesta så här långt. Tycker SPC Web Gateway verkar vara en spännande och häftig produkt, men känner att jag inte är tillräckligt intresserad för att orka få till en komplett sådan lösning.

Erbjuder Lundix eller någon annan en liknande funktion som tjänst? Dvs som en enkel larmcentral som kanske vidarebefordrar larm per SMS, mailar lite kamerabilder etc. Men inte hela stora (läs: dyra) kitet med väktare etc.

MVH
/Jon
 
Hej Jon och välkommen till forumet.
För min del har jag inga planer att erbjuda SPC Web Gateway som en molntjänst. Största vitsen med SPC Web Gateway är ju att vara oberoende av molntjänster (typ SPC Connect) och att erbjuda möjligheten till lokal integration av Siemens SPC med t.ex ett hemautomationssystem typ Fibaro HC2 eller liknande.

//Göran
 
Redigerat:
RilleRock skrev:
Varför har du inte svenska som systemspråk?

Har du uppdaterat så alla enheter har senaste version?
Prova isåfall göra en mjukstart, Tryck på den gula resetknappen upp till höger på centralkortet.
Hur gick det med ditt problem? Jag har fått liknande bekymmer på min spc. Får mail från trådbundna enheter vid larm men från trådlösa kommer det bara mail vid återställning.
 
En liten fråga kring kontrollmätning av magnetkontakter utan att ha något larm installerat.

Elektrikern har installerat Siemens MK 2400 till dörrarna i huset och dragit kablarna till tänkt position av larmet. Jag vet att installationen inte var så smidig, 20m kablar... och är lite bekymrad över att någon kabel blivit skadad

Hur mäter jag att MagnetKontakterna är OK? Det är ju 4 trådar till varje MK som är helt omärkta..
Behövs det 4 trådar?
 
Redigerat:
B
Ja, två trådar går bara ner och vänder, de andra över magneten. Sen ska du ha två motstånd. Men mät så det är två av trådarna som är ledning på oavsett öppen/stängd. Och det andra paret växlar beroende på magneten.
 
  • Gilla
doohan99
  • Laddar…
Två ledningar för öppen/stängd är ju solklart, men vad används de andra två till?

I början på tråden finns det ett kopplingschema för MK där endast 2 ledningar används till larmet och jag tolkar det som att genom att använda motstånd så klarar larmet att känna vilken MK som ev. har slutat att fungera... eller har jag missuppfattat något?
 
B
magnet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jo, två går bara till larmet, ritar en bild och lägger upp...

nedre är SPC, övre delen är din MK2400

det horistontella strecket är bara för att symbolisera var du har de olika grejorna.. :)

finns säkert bilder på detta som är betydligt bättre :)
 
Redigerat:
  • Gilla
doohan99
  • Laddar…
B
detta är för att du ska skilja på om kabeln klipps av eller om kontakter öppnar.
 
Tack, nu hänger jag med :)
För att få sabotage skyddet på MK så måste samtliga 4 ledare på kabeln användas... blev förvirrad när jag tittade på "MK Installations pdfen" bifogad i inlägg #34 på sida 3 i tråden.
Så som det är ritat där är används bara brytfunktionen och sabotage skyddet i kabeln används inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.