Mattias-W skrev:
Jag har sett filmer och bilder där laddstationen placerats utanför gräsmattan så jag är ganska säker på att det ska fungera. Skulle någon kunna verifiera att det fungerar samt beskriva hur man ska dra avgränsningskabeln i detta fallet.
Det funkar. Jag har min i trädgårdsförrådet med marksten under. Kablarna går ca 45 grader från basen ut mot gräset. Guide rakt in under plattorna till basen, där går den upp och under plattan på basen.
 
Har problem med att min r70 inte dockar ordentligt. Får för hand trycka in den sista centimetern för att den ska börja ladda. Står "laddstation blockerad" i displayen... Tips?
 
Mattias-W skrev:
Jag har sett filmer och bilder där laddstationen placerats utanför gräsmattan så jag är ganska säker på att det ska fungera. Skulle någon kunna verifiera att det fungerar samt beskriva hur man ska dra avgränsningskabeln i detta fallet.
Låter lurigt att R40:an skulle acceptera något annat än att begränsningskabeln skulle kunna dras på något annat sätt än spikrakt, minst 1,5 meter till höger och vänster om laddstationen. I alla fall är min robot görkinkig om begränsningskabeln inte går spikrakt 1,5 m åt vardera håll och guidekabeln inte går spikrakt mot (och t.o.m. spikrakt under) laddstationen. (Min programvara är från 2011).

Rent teoretiskt skulle du ju kunna lägga begränsningskabeln enligt ovanstående på markstenen och antingen alltid låta roboten följa guideslingan ut eller låta den "klippa" på markstenen.

Det kan ju dock ha hänt saker med programvaran sedan 2011 som gör att det finns ett naturligt sätt, eller så kanske jag har missat något. En sak är dock säker och det är att min R40:a blir skitsur om dragningen av kablarna inte följer manualen. Exempel: den lilla kanalen under laddstationen, där guidekabeln skall löpa har "lossnat" på min laddstation (sitter med några flimsiga clips). När jag körde igång roboten häromdagen kunde den inte parkera för laddning, utan klättrade upp på laddstationen (som om den försökte para sig med laddstationen). Kände igen detta från förra året och sträckte då på guidekabeln som antagligen "korvade" sig lite utanför kanalen (och det kan inte ha varit mer än 2-3 cm i sidled som den stack ut i sidled) och då fungerade det.

Alltså: Följ bara teckningarna/texten i manualen så fungerar det. Sedan kan ju saker ha hänt mjukvarumässigt sedan 2011. Något måste ju ha hänt i de olika versionsuppdateringarna. Kanske är start utanför gräsmatta en sådan sak.
 
kiM
Bänd ut laddblecken lite grand i laddstationen och kolla om kopparen har ärgat på klipparens anslutningsbleck.
Putsa med lite smärgelduk, det gör susen.
 
Tack, ska pröva detta!
 
Mattias-W skrev:
Jag har sett filmer och bilder där laddstationen placerats utanför gräsmattan så jag är ganska säker på att det ska fungera. Skulle någon kunna verifiera att det fungerar samt beskriva hur man ska dra avgränsningskabeln i detta fallet.
Letade lite och det finns en tråd om hus till robotarna. Där står även mycket om hur guide-kabeln dragits med både HQ och Gardena.

https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196360-hus-tak-till-robotgrasklippare-bilder.html

Inlägg #92 har jag beskrivit hur jag drog kablarna.
 
_kiM__ skrev:
Har problem med att min r70 inte dockar ordentligt. Får för hand trycka in den sista centimetern för att den ska börja ladda. Står "laddstation blockerad" i displayen... Tips?
Har liknande problem med min helt nya R40. Jag tror dock att klipparen går hela vägen in men man hör inte "pip" "pip" som den säger när man manuellt trycker in den och startar laddning. Upplever att det är precis som att den inte "förstår" att den får laddning.

Jag har provat att böja ut blecken lite på laddstationen så att de ska bli bättre kontakt men det hjälper inte. Är väldigt fundersam då den får kontakt direkt varje gång man sätter in den manuellt men när den ska backa in själv så stannar den aldrig kvar utan kör ut efter någon sekund och försöker igen och igen och igen tills den ger upp och säger "laddstation blockerad"

Återkommer med två youtubefilmer så att ni kan se vad jag menar.
 
fivarsson skrev:
[länk]

[länk]

Min erfarenhet är att roboten är oerhört känslig avseende guidekabelns och begränsningskabelns dragning. Hade själv stora problem med dockningen av min R40Li i början, men det ordnade upp sig när jag sträckte upp kablarna - exakt enligt manual.

På din första film ser man att guidekabeln "fladdrar". Se till att den är ordentligt sträckt (även under laddstationen*) och förankra den med märlor så att den går spikrakt (och sträckt) till laddstationen.

Det framgår inte av filmerna, men begränsningskabeln måste gå exakt vinkelrätt ut från laddstationen, 1,5 meter i var riktning (har jag för mig att det var). Se till att den är ordentligt sträckt och att det inte ligger något överflöd av kabel i eller kring laddstationen.

* Skenan under laddstationen, som leder guidekabeln, har lossnat på min laddstation. Senast i år, när jag skulle köra igång roboten, så hade den dockningsproblem. Det visade sig vara guidekabeln som inte låg perfekt i springan under laddstationen (eftersom skenan har lossnat).


Sätter 10 spänn på att dockningen löser sig för dig om du bara går igenom kabeldragningarna ordentligt. De skall var sträckta och spikraka.
 
Gudahov skrev:
Min erfarenhet är att roboten är oerhört känslig avseende guidekabelns och begränsningskabelns dragning. Hade själv stora problem med dockningen av min R40Li i början, men det ordnade upp sig när jag sträckte upp kablarna - exakt enligt manual.

På din första film ser man att guidekabeln "fladdrar". Se till att den är ordentligt sträckt (även under laddstationen*) och förankra den med märlor så att den går spikrakt (och sträckt) till laddstationen.

Det framgår inte av filmerna, men begränsningskabeln måste gå exakt vinkelrätt ut från laddstationen, 1,5 meter i var riktning (har jag för mig att det var). Se till att den är ordentligt sträckt och att det inte ligger något överflöd av kabel i eller kring laddstationen.

* Skenan under laddstationen, som leder guidekabeln, har lossnat på min laddstation. Senast i år, när jag skulle köra igång roboten, så hade den dockningsproblem. Det visade sig vara guidekabeln som inte låg perfekt i springan under laddstationen (eftersom skenan har lossnat).


Sätter 10 spänn på att dockningen löser sig för dig om du bara går igenom kabeldragningarna ordentligt. De skall var sträckta och spikraka.
Tack! Ska testa detta, har lagt märke till att skenan för guidekabeln är placerad till vänster om mitten sett ifrån gräsmattan är det samma på din?

Har nu placerat bakkanten på laddstationen ca 15cm bakom begränsningskabeln. Dvs att begränsningskabeln går i en vinkel ut från bakkanten av laddstationen ut till den vanliga linjen för kortsidan av gräsmattan.

EDIT:
Har nu även stämt av programvaran som är version 5.01
 
Redigerat:
fivarsson skrev:
Har nu placerat bakkanten på laddstationen ca 15cm bakom begränsningskabeln. Dvs att begränsningskabeln går i en vinkel ut från bakkanten av laddstationen ut till den vanliga linjen för kortsidan av gräsmattan.
Inga dekadarier. Gör exakt så som beskrivs i text och bild i manualen. Roboten känner efter var kablarna går och drar sina slutsatser om var laddstationen finns. Det finns ingen laserstråle som guidar in roboten.

Om jag förstår citatet ovan korrekt, så ligger alltså begränsningskabeln 15 cm framför, där den borde ligga. När roboten har backat bakåt i laddstationen, så känner den: "Ooops, nu har jag tydligen hamnat 15 cm bakom begränsningskabeln! Hur gick det nu till? Bäst att jag kör fram 15 cm, så skall det nog bli bra."
 
Gudahov skrev:
Inga dekadarier. Gör exakt så som beskrivs i text och bild i manualen. Roboten känner efter var kablarna går och drar sina slutsatser om var laddstationen finns. Det finns ingen laserstråle som guidar in roboten.

Om jag förstår citatet ovan korrekt, så ligger alltså begränsningskabeln 15 cm framför, där den borde ligga. När roboten har backat bakåt i laddstationen, så känner den: "Ooops, nu har jag tydligen hamnat 15 cm bakom begränsningskabeln! Hur gick det nu till? Bäst att jag kör fram 15 cm, så skall det nog bli bra."
Det Löste sig bara jag flyttade laddstationen lite längre ut på gräsmattan och spände upp guidekabeln.
 
Någon som känner till skillnaden på R40 R45 R50 och R70? Är det någon hårdvaruskillnad och isåfall vad?
 
Vad jag förstår så är skillnaden mellan R40 & R70, mjukvaran och transformatorn, allt annat lika. Skillnaden i mjukvaran är bla att hjulhastigheten är högre på R70, transformatorn är kraftigare på R70 det gör att den laddar snabbare.
 
R70 har hasplåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.