BennyA skrev:
Oavsett vilken du väljer av 310 eller 315 måste båda gå lika länge för att hinna med klippningen på din tomt. 310 har en begränsning på max 18 timmar/dygn i programmet medans 315 kan köra dygnet runt. Men på din yta har du ingen nytta av det.
Vill du gå ner i timmar/dygn som du vill klippa, så är det en 320 som gäller.

Så man behöver en 315 först om man vill köra mer än 18 timmar/dygn eller har en större tomt än 1000m2?
Har själv en tomt med max 900m2 gräs och funderar på vilken som är bäst...
 
Japp, enligt HQ är det så. Om en 310 får gå 18h/dag 7 dagar i veckan så klarar den 1000m2. Såvida inte tomten är alltför komplicerad. Å andra sidan så får du med en 315 mer möjligheter att anpassa när du vill att den ska vila/arbeta. Du behöver köra den färre timmar, vilket leder till mindre slitage på maskinen och gräs som får vila lite mer och blir snyggare.

Fast de månader då gräset växer lite långsammare klarar säkert 310 av att vila en del också och ändå klara 1000m2.

Jag har ca 400m2 gräs och valde en 310 enbart tack vare fyra hjul. Hade annars inte tvekat att köpa en 308.
 
Även om hårdvaran är samma i 310/315 så är det en del funktioner som skiljer, förutom tidsbegränsningen på 310. Det går t.ex att spara olika inställningsprofiler i 315 men inte i 310. Det finns fler skillnader, men man får leta ganska noga i manualen för att hitta dem. Det skulle även kunna vara så att 315 går något snabbare än 310 (?). Annars verkar det ju konstigt att 315 ska klara 50% mer yta trots att den bara går 33% längre tid än 310. Dessutom har jag fattat det som att 308 rör sig lite snabbare än 305, och de maskinerna verkar också vara "likadana" på samma sätt som 310/315 är likadana. Hastigheten skulle ju kunna styras av mjukvaran, dvs. det kanske också är en begränsning man lagt in i 310 för att kunna ta mer betalt för 315?

Jag passar på att slänga in en fråga. Jag installerade en 310 i min trädgård förra veckan, och den funkar fint förutom en punkt, som dock är ganska viktig för mig. Jag har programmerat ett område som den ska hitta genom att följa begränsningskabeln 50 meter åt höger, men när jag trycker "Test" i menyn för att säkerställa att den hittar området beter den sig väldigt märkligt. Maskinen backar då rakt bakåt 2-3 meter (backlängden är inställd till 40 cm), sedan går den åt höger en bit men inte rakt utan i en båge, tills den hittar begränsningsslingan, fast då är det inte den delen av slingan den ska följa utan en del längre bort som går åt fel håll. Men då vänder den och går i en båge åt ett annat håll. Så här håller den på i några minuter tills den slutligen ger upp och börjar klippa området vid laddstationen.

Jag har ett annat område som den följer guideslingan till, och det verkar funka. Men att följa begränsningskabeln verkar inte fungera över huvud taget. Detta resulterar i att en del av gräsmattan förblir oklippt, medan ytan närmast laddaren klipps väldigt ofta.

Någon annan som haft problem med detta? Eller kanske någon som fått det att fungera och som kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag vet inte om detta är unikt för 310 egentligen, alla nya maskiner har väl den här funktionen.
 
Är helt ny när det gäller robotgräsklippare. Men har beställt en 310 så tänkte kolla hur svårt det är att installera både slinga och roboten lönar det sig att vara sjukt noggrann när man installerar slingan ? Några andra tips som jag kan ha med mig när jag kryper runt gräsmattan ?
 
OpiMaza
Exxi skrev:
Är helt ny när det gäller robotgräsklippare. Men har beställt en 310 så tänkte kolla hur svårt det är att installera både slinga och roboten lönar det sig att vara sjukt noggrann när man installerar slingan ? Några andra tips som jag kan ha med mig när jag kryper runt gräsmattan ?

Jag gjorde det själv och det ska inte vara några problem.
Som du sa vara sjukt noggrann är bra, tänk både en och två gånger innan du eventuellt gräver ner kabeln.
 
OpiMaza skrev:
Jag gjorde det själv och det ska inte vara några problem.
Som du sa vara sjukt noggrann är bra, tänk både en och två gånger innan du eventuellt gräver ner kabeln.
Ok rekommenderar ni att gräva ner tråden eller ska man spika ner mälorna som följer med ? Eller klipper den av den då ?
 
Gör det själv och följ anvisningarna till punkt och pricka så är det inga problem. Läs manualen flera gånger så sitter snart installation och funktioner hos klipparen.
Själv har jag använt märlorna vilket är smidigt om man vill göra ändringar i trädgården (vilket man gör ofta har jag märkt).Gräver du ner slingan blir det svårare.
 
  • Gilla
Erikki
  • Laddar…
Exxi skrev:
Ok rekommenderar ni att gräva ner tråden eller ska man spika ner mälorna som följer med ? Eller klipper den av den då ?
Både och. Jag grävde ner den intill plattor och asfalten. Guidekabeln grävde jag också ner. Mot häckar ock planteringar flyttade jag alltefter som den körde runt och jag så resultatet. Men, detta gjorde jag med min 305:a, nu satte jag bara dit 310 och minskade hur mycket den skulle köra över.
 
Fredrik Levin skrev:
Så man behöver en 315 först om man vill köra mer än 18 timmar/dygn eller har en större tomt än 1000m2?
Har själv en tomt med max 900m2 gräs och funderar på vilken som är bäst...
På 900m2 hade jag köpt en 320. För att den inte ska gå hela tiden. Själv har jag bara 235 m2 gräs och har en 310 :) Jag hade ju en 305, men hatar bakhjulet.
 
Om jag hoppar att gräva ner kabeln och kör med mälorna växer kabeln in i gräsmattan då eller kommer man se den hela sommaren ?
 
Har nu haft min 310a i drift i en vecka. Hittills fungerar allt perfekt. Men jag har några funderingar till er rutinerade Husqvarna ägare:

Vår tomt är som ett U med knappt 400m2 gräs. På ca 40m2 är det väldigt komplicerat med växthus och buskar som ligger tätt. I övrigt är mattan i princip helt öppen.

Trädgårdsform: jag ställde in vår på "komplicerad". Och som skrivet innan, allt fungerar. Men jag undrar ändå vad som är den egentligen skillnaden i klipparens beteende mellan de olika alternativen, öppen, normal, komplicerad?

Timer1: för att få snyggast möjliga matta, hur ska man tänka? Jag tänker att den ska gå max må, tis, tors och fre och vila ons, lör och sön. Hinner gräset klippas av men ändå få tillräcklig vila? Är det bättre att vila tre dagar i sträck? Någon som har input i frågan, jag kanske tänker helt fel?

Yttäckning: om jag ställer in de tre alternativ så de inte tillsammans blir 100%, hur gör den med differensen upp till 100%? Min förhoppning är den startar direkt vid laddaren då!

Timer2: Om jag har ställt in timern på att börja klippa 07.30 går den alltid ut prick 07.30 eller kan det diffa något? Min går nämligen inte alltid ut 07.30 utan ibland 07.34 ibland 07.38 osv.
 
Redigerat:
Exxi skrev:
Om jag hoppar att gräva ner kabeln och kör med mälorna växer kabeln in i gräsmattan då eller kommer man se den hela sommaren ?
I min installation som är en vecka gammal har redan 40% av slingan blivit osynlig (den har ju dock inte växt in i mattan ännu utan bara blivit osynlig tack vare att gräset växt över). Grannen installerade sin i mitten av förra sommaren, i hans mattan syns kabeln ingenstans. Grannen på andra sidan köpte en för 2-3 år sedan och nu skulle de av någon anledning flytta sin kabel och de fick gräva 2-3cm ner för att få upp den. Alla ovan har alltså använt märlor och inte grävt ner kabeln.
 
Efter att ha läst runt lite så är jag nu ganska säker på att 310 är rätt modell för oss om jag bara lyckas övertyga finansiär nummer två. Men jag har en liten fundering. Hur gör man bäst vid en studsmatta? Funderar på att ställa studsmattan i ett hörn av trädgården och sedan sätta en häck runt för att dölja den lite iaf. Finns det något fulare än just studsmattor? Men frågan är ju om klipparen ändå kan vandra in under studsmattan och klippa eller om man ska ta bort gräsmattan där och ersätta med typ grus?
 
iSnobben skrev:
Efter att ha läst runt lite så är jag nu ganska säker på att 310 är rätt modell för oss om jag bara lyckas övertyga finansiär nummer två. Men jag har en liten fundering. Hur gör man bäst vid en studsmatta? Funderar på att ställa studsmattan i ett hörn av trädgården och sedan sätta en häck runt för att dölja den lite iaf. Finns det något fulare än just studsmattor? Men frågan är ju om klipparen ändå kan vandra in under studsmattan och klippa eller om man ska ta bort gräsmattan där och ersätta med typ grus?
Den fastnar lätt under studsmattan då den kommer i fel vinkel mot bågarna, men i övrigt funkar det bra. Jag tänkte täcka för de ställen där den kan fastna med något snöre eller någon träkonstruktion, sedan får man flytta studsmattan någon meter då och då så att alla ytor blir klippta.
 
MartinP666 skrev:
Den fastnar lätt under studsmattan då den kommer i fel vinkel mot bågarna, men i övrigt funkar det bra. Jag tänkte täcka för de ställen där den kan fastna med något snöre eller någon träkonstruktion, sedan får man flytta studsmattan någon meter då och då så att alla ytor blir klippta.
Jag grävde ner vår studsmatta 2-3 dm så att "bågarna/medarna" hamnade under gräset och bara själva stolparna syns. Gräsklipparen får helt enkelt krocka med dom. Det fungerar jättebra! Gräset är jämt och fint klippt under studsmattan och roboten (en 310) har inte fastnat en enda gång.
 
  • Gilla
MastrUsr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.