Vill bara försöka klargöra det här med att täcka fönstren/dörrar.

Har läst det jag kan hitta på google och försökt tala med folk som järnvitriolat ang detta.
Ifall man behandlar panelen när den är uppspikad så är det ett måste att täcka fönster. Men om man behandlar panelen innan och låter den torka några veckor, måste man även då täcka med plast?

Vi ska som tidigare nämt byta alla fönster, ytterdörr och garageport. Känns väldigt omständigt att ha dessa täckta med plast i 4-5mån..
 
Hej
Vi behandlade panelen som innan vi satte upp den och täckte inte fönstren först. På en vecka så började plastkarmarna bli rostfärgade. Det gick att få bort med ett milt skurande medel typ Vim fast det hette något annat. Så det blev att skura alla karmar och efter det plastade vi in fönster och dörrar. Plasten satt uppe ca 2-3 månader innan den blåste bort på ett av glaspartierna och efter det har det inte färgat av sig. Eftersom vi inte är färdiga med huset låter jag plasten sitta uppe tillsvidare.
Så... om det krävs månader eller veckor för att det ska sluta färga av sig ska jag låta vara osagt. Personligen tror jag det har att göra med hur mycket det regnar på fasaden och inte tiden i sig. Kanske kan man vattna med slang ett par gånger och sedan är det klart, vad vet jag?

Det kan kanske vara bra att låta det torka ett par veckor innan. Och t.o.m spola av ett par gånger efter en vecka eller så men... tänk på att virket slår sig om det inte ligger paketerat så då kan det bli ganska jobbigt att spika upp det och skapa mer spill.
 
Redigerat:
Laxekongen skrev:
Hej
Vi behandlade panelen som innan vi satte upp den och täckte inte fönstren först. På en vecka så började plastkarmarna bli rostfärgade. Det gick att få bort med ett milt skurande medel typ Vim fast det hette något annat. Så det blev att skura alla karmar och efter det plastade vi in fönster och dörrar. Plasten satt uppe ca 2-3 månader innan den blåste bort på ett av glaspartierna och efter det har det inte färgat av sig. Eftersom vi inte är färdiga med huset låter jag plasten sitta uppe tillsvidare.
Så... om det krävs månader eller veckor för att det ska sluta färga av sig ska jag låta vara osagt. Personligen tror jag det har att göra med hur mycket det regnar på fasaden och inte tiden i sig. Kanske kan man vattna med slang ett par gånger och sedan är det klart, vad vet jag?

Det kan kanske vara bra att låta det torka ett par veckor innan. Och t.o.m spola av ett par gånger efter en vecka eller så men... tänk på att virket slår sig om det inte ligger paketerat så då kan det bli ganska jobbigt att spika upp det och skapa mer spill.


Okej.. Ja då är det bara att bita i det sura äpplet och täcka... Kommer annars kännas hyffsat surt att se fönster dörrar och garageport bli missfärgad som man betalat nästan 50-70k för.
 
Tomteontheloft: Hur blev resultatet när du sprutade på järnvitriolen? Blev det lika jämnt som om du hade målat?
 
Jodå det blev bra. Provade tidigare att måla med pensel och tyckte att det blev både sämre och var jobbigare. Blev jämt och fint med spruta. Man kommer ju åt överallt. Grannen behandlade sin normalstora villa på samma sätt, bra grejor.
 
Spruta fingerar bra, gå över snabbt med pensel efteråt för att jämna till, det blir perfekt.
Men jag förstår inte varför skydda fönster, järnvitriol reagerar med järn och kalk, det är inte silverbetsen som färgar?
Hoppa silverbetsen om man vill, den är mest till för att få det lite "snyggt" i början.
Tänk att resultatet kan skifta mycket beroende på söder/norr fasader, även nedsmutsningar i området påverkar mycket.
Min söderfasad är väldigt mörk, medas den i väst är mer silvergrå.
 
Men var är bilderna på era fasader?
 
Tänkte slänga ut en fråga här.

Efter helgen ska vi behandla vår panel och behöver jag strö mellan lagren?

Idag kom våra buntar med panelen vi beställt och de va en del må jag säga. 360kvm är rejält mycket.

Det kom i två stora buntar utan strö mellan alla lagren. Panelen vi ska ha är sk. Timmerpanel/vildmarkspanel
http://www.stigsjotra.se/wordpress/wp-content/uploads/2013/04/IMG_1863.jpg

Den har en del struktur så det ligger inte platt mot platt.

När vi ska bada panelen och paketera om det, måste jag ströa mellan alla lagren och vad händer om jag skulle skippa det?

Tacksam för snabba svar.
 
Hej
Svårt att säga men vill du ha min spekulation i ämnet så är den så här:
Ströning eller ej tror jag inte har med järnvitriolbehandlingen att göra utan ströar gör man för att virket inte skall slå sig när det ligger samt att det ska nå luft runt omkring. Får det inte tryck på sig eller ligger fuktigt blir virket dåligt. eller vridet Så kommer paketen ej ströade så borde det ju räcka med den luft som den ojämna strukturen skapar. Men jag skulle kolla med virkesleverantören vad de säger om hur just timmerpanel skall förvaras för att inte slå sig eller bli dålig. Kanske räcker det utan strö eller så kanske strö t.o.m gör att det ligger ej lika plant som utan tack vare att det bara bär på 4-5 ställen per bräda.
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
För järnviriolens skull behöver du inte ströa. Att virket slår sig är heller inget problem. Virke slår sig om det inte är torkat på rätt sätt från sågen, inte mycket man själv kan påverka. Strö är bra om du skall hålla fuktiga brädor borta från mögel och röta, och då pratar vi månader av lagring.

Tänk på att det är svårt att göra fel med denna behandling, det är ett sätt att snygga till obehandlat trä direkt som det annars tagit lång tid att få samma effekt med genom att låta det stå obehandlat.
Lycka till!
 
pbengtsson: Intressant uppslag. Detta har jag aldrig hört. Menar du att om virket är "rätt torkat" från sågen och sedan blir blött (t ex regn eller järnvitriolbadning) och torkar utan att vara under press/travade så förblir de ändå raka?
Det har jag svårt att tro mtp att trä är ett så levande material. Och i så fall har jag och nog många med mig mest byggt med "feltorkat" virke genom åren...
Och hur ser man skillnad på en rätt torkad och fel torkad bräda i förväg så man vet om man behöver låta dem ligga utan press eller ej?
Min erfarenhet är i alla fall ha alltid press på virket om det blir blött och torkar (dvs ligger ute) fram till du ska använda det => det ger minimalt med spill.

Sen angående det där med att skydda plastfönstren eller ej. Jag gjorde som sagt inte det från början och de blev roströda av järnvitriolen. Om du tror det är silverbetsen som färgar så ok med mig. Jag tror det är järnvitriolen pss som den färgar betong och sten. Den kemiska reaktionen vill jag inte spekulera i. Så kontenten enl mig är.... täck över fönstren i början så slipper man problem. Det är utifrån erfarenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Du behöver inte täcka hela fönstret, se till att tejpa karmarna ordentligt så slipper ni ha plast över glasrutorna i veckor :)
 
Hej
Vi ska precis bygga hus och ska ha vitriol på fasaden så den här tråden är suverän med alla bra tips 😃
pbengtsson: vi ska precis som du ha velfac-fönster utan foder men jag fattar inte riktigt hur vi ska få tätt runt om. Du skrev att du har plåtar som fyller den funktionen. Du råkar inte ha en bild som visar hur du menar?
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Lessen för sent svar.
Ang torkningen av virke så görs detta på sågen, i princip så tas all fukt ut ur träcellerna och återfuktas sedan jämt. Detta gör att virket inte slår sig. Har massor av virke i högar som fortfarande är lika raka som då jag köpte det. Nu handlar inte tråden om dåligt virke, vilket jag antar att de om vill järnvitriola sin fasad undviker.

Hur man sätter foder/salning/tätar kring velfac-fönster har Velfac bra beskrivet på deras hemsida. Tyvärr kan många svenska montörer inte läsa detta och det blir fel. Föreslår att vi startar ny tråd för hu man monterar Velfac, för det är ganska enkelt.

Sedan saknar jag bilder på era fasader :D
 
Redigerat:
Först av allt, imponerande att hålla igång en tråd i snart sju år! :)
Jag ska byta panel, fönster och dörrar på vårt enplans Anebyhus från sjuttiotalet. Just nu är det 170 mm panel både som botten och lock, men jag byter till 170 botten med 45 mm lockpanel. Ska bli intressant att se hur det ändrar upplevelsen av huset. Jag kommer att sätta PVC-fönster men lutar lite åt att vänta med fönstren tills nästa år så undviker jag risk för att järnvitriolen färgar fönstren.
Vad tror ni om att spruta på lösningen med tryckspruta och sedan en mjuk sopborste med skaft för att efterstryka? Eller ska man bara spruta ner bottenplanken och låta det vara? Lockpanelen får jag nog stryka eller doppa innan jag spikar upp den, annars så lär det väl bli ojämnt och fult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.