Syrenen14 skrev:
Min tanke vara bara att komma med ett förslag på lösning då jag upplevde att du hade ett problem som du inte hade en lösning på. Sen om det inte funkar eller ni inte vill ha det så är det en helt annan fråga. :)

Även om man är kreativ finns det alltid små finurliga lösningar på det mesta och inte sällan läser man dem på forumet. :)
Ja, jag har såklart tänkt på problemet med vasken innan, men det är alltid bra när fler påpekar det. Som det ser ut nu reglar vi nog ut litegrann och sågar lite spår i tegelväggen också så jag får bakom ett 70 rör.
 
Huddingebo skrev:
Vilka årtionden är planerade att ingå rent stilmässigt? 20-tal och 2000, mer?
Syftar du på möbler nu eller?

Som jag varit inne på tidigare kommer det som går att bevara och använda såklart att bevaras såsom lister, stuckaturer, dörrar, radiatorer o.s.v. Det finns även ett gammalt platsbyggt skåp i hallen som kommer bevaras och jag har hittat en marmorskiva, på vinden som antagligen legat i köket tidigare, som jag tänkt fälla in i denna som bänkskiva. Nytt golv kommer läggas för att likna det gamla. Elen kommer till stora delar att dras om och då blir kontakter och uttag i porslin och detta stämmer ganska bra överens med husets ålder.

All inredning kommer sen att bli av nyare snitt, även om de möbler jag själv gillar till stor del härstammar designmässigt med 20-talets stora arkitekter såsom Le Corbusier o.s.v. Sen kan man ju fråga sig om en stol som är gjord igår fast som är inspirerad från en 20-talsstol är 20-tal eller 2010-tal? I de flesta lägenheter på 20-talet stod troligtvis inte möbler ritade på 20-talet heller.

Det här är inget byggnadsvårdsprojekt på något sätt, vi vill bara ha en lägenhet som ser trevlig och stilren ut där detaljerna är noggrant genomgångna.
 
Jag har soffgruppen "Kuben" eller vad den heter från Le Corbusier. Den är tidlös. Passar perfekt i vårt -80 tals hus :)
 
Ramnemark skrev:
Jag har soffgruppen "Kuben" eller vad den heter från Le Corbusier. Den är tidlös. Passar perfekt i vårt -80 tals hus :)
Precis vad jag menar. Den typen av möbler passar i en mängd olika tidsepoker och är därför enligt mig tidlös.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi har nu varit och detaljmätt lite ytterligare i köket samt mängdat upp parketten. Som jag nämnde innan kommer avloppsröret ut lite snett in mot köksinredningen, men genom att öka passbiten på den sidan från 50-70 mm och minska andra sidan från 50-30 mm så kommer det att lösa sig, det blir dock en del bilning/sågning i teglet.

Parketten är nu beställd och det rör sig om totalt ca 45 kvadratmeter ekstav i sortering natur och tjocklek på 16 mm.
 
Tyvärr händer det inte så mycket då det fortfarande är knappa 3 veckor till tillträde, men vi har i alla fall bestämt vitvaror och beställt vissa av dem. Om någon har erfarenheter av någon av produkterna får ni gärna flika in. Det blir följande:

Tvätt och tork (integrerad) - Siemens WK14D320DEU
1098076.jpg

Häll - Siemens EH875MC21E
1221656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ugn - Siemens HB33G1641S
2047134.jpg

Mikro - Siemens HF25M6L2
422518.jpg

Övriga vitvaror såsom kyl, frys, fläkt och diskmaskin blir från IKEA.
 
Har du aktiv frånluft? om det är återcirkulation skulle jag nog inte våga satsa på IKEAS fläkt. Vi tänkte ta en siemens med extra kolfilter av exakt denna anledning
 
AndersMalmgren skrev:
Har du aktiv frånluft? om det är återcirkulation skulle jag nog inte våga satsa på IKEAS fläkt. Vi tänkte ta en siemens med extra kolfilter av exakt denna anledning
Nej, det har vi inte. Vi har haft en kolfilterfläkt från IKEA i flera år nu och jag tycker det fungerar mycket bra, inget att anmärka på. Har du negativ erfarenhet av deras fläktar?

Den enda fläkten från Siemens som jag hittar är Siemens LB78574, men den verkar inte säljas i någon butik eller näthandel. Flödet är dock liknande IKEA:s, men ljudnivån på Siemensen är såklart lägre, dock specar de inte om ljudnivån är vid återcirkulation eller ej, så troligtvis får man addera en hel del på den siffran. Ska undersöka var man kan köpa in denna fläkt och till vilket pris.
 
Vi valde en annan lite mer slimmad men med extra kolfilter. Har inte länken just nu.

Nej det ingick en IKEA fläkt i köket som vid köp, men han aldrig prova den :) Men Siemens ska ju ha bra kolfilter :)
 
AndersMalmgren skrev:
Vi valde en annan lite mer slimmad men med extra kolfilter. Har inte länken just nu.

Nej det ingick en IKEA fläkt i köket som vid köp, men han aldrig prova den :) Men Siemens ska ju ha bra kolfilter :)
Ska inte ni ha fläktkåpa? Jag ska ju inte ha kåpa, så min måste ju ha en snygg underdel. Det finns bara 3 modeller på Siemens hemsida varav de andra två är för små.
 
Precis, fanns mycket mindre såg jag
 
AndersMalmgren skrev:
Precis, fanns mycket mindre såg jag
Ja, där är inte mycket att välja på. Fick pris nu från KVIK som var återförsäljare av denna serien på 5990 kronor inkl. kolfiltersatsen som kostar sjuka 990 kronor. Det innebär att det diffar ca 1500 kronor mot IKEA:s alternativ, det kan det ju ev. vara värt för att få ner ljudnivån 10 dB d.v.s. en halvering av uppfattad ljudnivå.
 
T
AndersMalmgren skrev:
Det var ju billigt till min modell kostar det 2500 :D

[länk]
Fan, det blir dyrt att lag mat med den fläkte då man ska byta kolfilter var tredje månad typ, i alla fall med ett vanligt kolfilter. Nu är kanske din modell någon specialtjofräs som inte behöver bytas så ofta?
 
Fast bara filtret kostar ju lite mindre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.