Jag har läst tråden med stort intresse nu. Har tänkt att sätta in Yale Doorman på ett par av husets dörrar, jag vill kunna fjärrstyra låsen men är inte intresserad av att koppla det till några larm hos Verisure.

Vad behöver jag då förutom själva låsen? En enda gateway till alla låsen, eller en gateway per lås? Behövs det en sändare per lås?

Och är jag för all framtid beroende av Verisure/Yale för att kunna använda appen? Eller kan jag öppna port 80 i min egen router och komma till en "hemsida" på min egen yale-gateway för att göra saker?

Någon som vet eller har provat ovanstående?
 
martinradbo skrev:
Jag har läst tråden med stort intresse nu. Har tänkt att sätta in Yale Doorman på ett par av husets dörrar, jag vill kunna fjärrstyra låsen men är inte intresserad av att koppla det till några larm hos Verisure.

Vad behöver jag då förutom själva låsen? En enda gateway till alla låsen, eller en gateway per lås? Behövs det en sändare per lås?

Och är jag för all framtid beroende av Verisure/Yale för att kunna använda appen? Eller kan jag öppna port 80 i min egen router och komma till en "hemsida" på min egen yale-gateway för att göra saker?

Någon som vet eller har provat ovanstående?
Du behöver inte ha något larm ifrån Verisure utan precis som du skriver kan du koppla alla dina lås till en och samma gateway under förutsättning att alla lås har radiokontakt med gateway:n. D.v.s.du behöver en sändare i varje lås!

Tyvärr är du med deras (Verisure) lösning helt i händerna på dem och kan inte (mig veterligen) göra din egen lösning. Du skriver yale-gateway och det är inte korrekt eftersom denna gateway är från Verisure och det är från dem eller deras åf som du köper sändare/sändarna och gateway:n.

Jag har själv ett lås kopplat mot deras (Verisure) s.k. V-box mini utan deras larm. Min förhoppning är att någon i framtiden tar fram en Z-wave sändare till Yale doorman låset. Det kommer öppna helt nya möjligheter och framförallt försvinner beroendet av Verisure.

Något att tänka på innan du bestämmer dig är att Verisure inte "berättar" för dig på något sätt att V-box gatewayn tappat kontakten med Internet vilket innebär att du egentligen inte har någon (fjärr)kontroll på låset/låsen.
 
Texan skrev:
Något att tänka på innan du bestämmer dig är att Verisure inte "berättar" för dig på något sätt att V-box gatewayn tappat kontakten med Internet vilket innebär att du egentligen inte har någon (fjärr)kontroll på låset/låsen.
Kan du utveckla det där, jag trodde man köpte gatewayen från Verisure för att få mobiliteten att kunna styra låset remote, precis som man kan om man kopplar det till sitt Verisure larm. Hur tappar V-Box gatewayen kontakten med internet? Man kopplar väl in en nätverkssladd från sin router till den?
 
RobertML skrev:
Kan du utveckla det där, jag trodde man köpte gatewayen från Verisure för att få mobiliteten att kunna styra låset remote, precis som man kan om man kopplar det till sitt Verisure larm. Hur tappar V-Box gatewayen kontakten med internet? Man kopplar väl in en nätverkssladd från sin router till den?
Jo, man kopplar in en nätverkssladd från routern till gatewayen vilket innebär att du förlorar kontakten med låset om din internetuppkoppling försvinner från din router. Om du däremot har deras (i min mening svindyra) larmlösning så utnyttjas GSM uppkopplingen för att behålla kontakten med låset!
 
Ett rent monteringsmässigt problem har uppstått. Jag har tre dörrar med Assa 2002-låskistor förmonterade. Jag inser nu att avståndet från kanten på dörren till CC på hålen (för handtag respektive låsning), är ca 72 mm på mina dörrar men att Yale doorman-låskistorna är grundare, bara 50 mm.

Finns det olika djup på Assas 2002 kistor? För när jag frågade i butik om Yale skulle passa i en dörr med befintligt Assa 2002 så var svaret så klart ett stort JA.

Finns det olika djup på Yales kistor är förresten en bättre fråga eftersom jag inte kommer ge mig på att byta tre ytterdörrar...

Har faktiskt en fjärde dörr av annat fabrikat där avståndet verkar vara 50 mm så jag ska gå ut och prova på den nu.
 
martinradbo skrev:
Finns det olika djup på Yales kistor är förresten en bättre fråga eftersom jag inte kommer ge mig på att byta tre ytterdörrar...
Kompletterar med en bra bild. Det är alltså E = Dorndjup jag menar.

Från pdf:en: Avståndet mellan stolpe och nyckelhålcentrum, även kallas (nyckelhålsavstånd). Vanliga dorndjup är 35 mm, 50 mm och 75 mm, men det finns även andra mått.

Är nog så att jag alltså skulle behöva yale-kista med 75 mm dorndjup. Får hoppas det går att få tag i.
lashus.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Återkopplar med info. Yale / Assa har ingen variant med större dornavstånd än deras standardmodell (som har 50 mm).

Min lösning blir då att borra upp dörren så att jag får hål som passar Yales låskista. Jag gillar det inte på mina nya dörrar, men har undersökt mycket och hittar ingen annan lösning.

Problemet är att de täckplåtar som finns alltid verkar vara 70 mm breda och därmed inte täcker tillräckligt mycket. Att spackla igen och måla är heller inget alternativ.

Tror jag får gå till plåtisen och låta specialtillverka några plåtar. Kanske så stora att de får plats bakom hela låset och syns på bägge sidor som vanliga täckbrickor gör. Alternativt bara klipper till en plåtbit som limmas fast bredvid låset på ena sidan. Hur skulle ni ha gjort?
 
Hej.
har en vänsterhängd dörr.
och undrar trekanten högst upp "förreglingen" är åt rätt håll? Vill inte bli inlåst.
har verision 2.
har kollat manualen flera gånger men står inte.
mvh jimmy

20150207_142853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den kan bara sitta åt ett håll. Om du såtter den åt fel håll kan du inte stänga dörren eftersom det är slutblecket som sitter i karmen som blir mothåll då du stänger dörren och samtidigt skjuter in regeln i låshuset.
 
stilofunk skrev:
Den kan bara sitta åt ett håll. Om du såtter den åt fel håll kan du inte stänga dörren eftersom det är slutblecket som sitter i karmen som blir mothåll då du stänger dörren och samtidigt skjuter in regeln i låshuset.
Tack!
Körde på och allt gick bra :)
Kollade på en grannes lås.
tack för svaret!
Nu fungerar allt som det ska!
underbart :)
 
låser upp med app idag men om jag skulle skulle skaffa deras larm oxå
kan man då larma av/på med låsets kodpanel eller måste man göra det med larmets egna grejer?
 
Du kan styra både larmet och låset från Yale Doormans knappsats
 
Hej.
Finns det någon som kan mäta hur lång kolven för själva handtaget är. Alltså hur långt den sticker ut från låskistan när dörrhandtaget är i stängt läge.

Jag har ganska tajt med dörrfodret och min nuvarande assa2000 går precis att stänga utan att dra ner handtaget men låskolven skrapar i fodret om någon skulle få för sig att låsa med dörren öppen.

Tror ni det blir problem? Hur mycket utrymme behöver jag mellan dörren o fodret?
 
e3henri skrev:
Hej.
Finns det någon som kan mäta hur lång kolven för själva handtaget är. Alltså hur långt den sticker ut från låskistan när dörrhandtaget är i stängt läge.

Jag har ganska tajt med dörrfodret och min nuvarande assa2000 går precis att stänga utan att dra ner handtaget men låskolven skrapar i fodret om någon skulle få för sig att låsa med dörren öppen.

Tror ni det blir problem? Hur mycket utrymme behöver jag mellan dörren o fodret?
Skulle tippa att utsticket är minst 14 mm, alltså mellan 14-15 mm.
 
sune73 skrev:
Skulle tippa att utsticket är minst 14 mm, alltså mellan 14-15 mm.
Tack. Jag har 17mm tillgoda så det borde fungera. Dock har frugan fått för sig att upplägget med app och händelselogg gör att man känner sig övervakad - så nu blev tyvärr hela projektet nedlagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.