Skarvat ram ikväll
Bilden blev ju lagomt bra....
Kommer mer imorgon

IMG_20150418_230548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är en återkommande besökare i tråden och är också imponerad av er driftighet. Har ni övervägt/testat presenning eller poolduk istället för IBC-plasten?
 
I
En förklarande skiss om hur jag menade. Två ramar av trä eller järn, tätning mellan karen så blir det tätt. Uppe på ramen kunde man förbereda en hylla för proviant av olika slag.
1+1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Var köper ni de där behållarna?
 
Är väl ungefär samma jobb om man ändå ska göra hål mellan.

Har själv fortsatt idag någon timme. Går sakta med tre småbarn hemma...

Gjort ramen helt klar och kapat ur plasten

IMG_20150419_230837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150419_230723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150419_230715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150419_230737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nästa gång är det bara täta och skruva ihop samt klä in i trä.
 
Grymt spännande att du kom loss o gjorde detta i helgen!! har ju själv velat göra detta men inte fått tummen loss. Nu kommer du med "proof of concept" o lär oss fallgroparna :) (så vi slipper dessa själv) Ser att du hade flyt o fick bottenpallen i metall, då var det ju tacksamt o svetsa (vissa är i plast o trä) Ser fram emot bilder med allt ihopskruvat!
 
Ps2. har själv ett gäng ungar, så man får planera rejäl nu när man ska komma loss =)
 
I
Det var inte med tanke på jobbet, det är lättare att få det tätt med två plana ytor. Men jag har aldrig skarvat två plastkärl på ert sätt så jag har kanske fel.
Var köper ni de där kärlen, är det inte dyra grejer?
 
meckis skrev:
Grymt spännande att du kom loss o gjorde detta i helgen!! har ju själv velat göra detta men inte fått tummen loss. Nu kommer du med "proof of concept" o lär oss fallgroparna :) (så vi slipper dessa själv) Ser att du hade flyt o fick bottenpallen i metall, då var det ju tacksamt o svetsa (vissa är i plast o trä) Ser fram emot bilder med allt ihopskruvat!
Haha jo får återkomma med alla tabbarna.
Jo fick metall pallar men att svetsa både rören och pallen var ju lagomt svårt fräste och spottade mest och brände hål.
Slog in gängstång i rören i mellan burarna så dom blev extra stabila samt försökte svetsa fast dom så de inte ska glida omkring. (Dåligt förklarat) ====-----====
 
ion skrev:
Det var inte med tanke på jobbet, det är lättare att få det tätt med två plana ytor. Men jag har aldrig skarvat två plastkärl på ert sätt så jag har kanske fel.
Var köper ni de där kärlen, är det inte dyra grejer?
Jo det kan nog vara enklare men måste få lite utmaning :p
Köpte mina av en privatperson som köpt dom på lokala bryggeriet. Beroende på vart man bor i landet finns det Hur många som helst på blocket.
Betalde 600kr för två. Så inte farligt dyrt tycker jag

Fick även tag på en kamin i rostfritt till en badtunna för 500kr som jag tänkte värma med till en början iaf. Tar ju rätt stor plats vilket är en nackdel
 
Redigerat:
galvet på rören ställer till det mycket. prova att slipa bort galvet först med en navrondell så kan jag lova att det går bättre o svetsa :) gängstången var inte denna galvad med? är elände med galvat.
dock får man inget rostskydd utan så då får man spraya på lite zinkspray när man svetsat klart
 
Provade slipa bort galvet, men galvat + mina svetsakundskaper ajabaja haha sen är det ju inte jätte mycket goda att bränna i heller.Fick rostfri gängstång (bra med gratis saker)
Så blev borra hål igenom rören och mindre skruv och mutter igenom. Samt att när jag kapade av golvet på pallen blev själva ramen kvar så den andra pallen passade rakt på och fick stöd under när jag skravade ihop dom, så vara vara skruva fast i den andra pallens ram.
Sen när man klätt in allt i virke lär den vara rätt stabil.
 
kommer du hinna ta ett ta ett pass i helgen? varit kul att se resultat!
 
meckis skrev:
kommer du hinna ta ett ta ett pass i helgen? varit kul att se resultat!
Tyvärr inte har "bara" 30mil till garaget jag håller till i (nästgårds för en norrlänning)
Så dröjer nog en vecka eller två, fast sjukt sugen att gå den klar. Har även en meter snö kvar vid stugan den ska stå så inte riktigt kris ännu :)
 
Man ska ha något o se fram emot!! ps, om man vill lösa bänkproblemet o slippa organiska träbänkar i tunnan har jag funderat på o skruva på en rektangulär murarspann i golvet! givetvis får pallen förlängas, men fördelen är att man kan såga ner den upptill! =mindre vatten att värma upp. dock ska man i vanlig ordning få det tätt. lite meck att göra, men kan nog bli rätt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.