Mikael_L skrev:
Jag har ett tomrör ut till garaget, som jag ännu inte riktigt vet vad jag ska göra med. Men nätverkskabel finns bland funderingarna. Om jag inte väljer trådlöst istället.

Men nu kommer mitt tips; en liten dator ute i garaget med internetförbindelse. Så man kan surfa fram instruktioner, tips, eller om Biltema ha prylen, eller ...
Utan att behöva lämna garaget, gå in i huset med smutsiga händer/kläder.
Bra tips, jag har själv tagit med den bärbara datorn ut några ggr just för att söka/läsa instruktioner.
Nu har jag garaget/verkstan ihopbyggd med huset så jag kan använda husets wifi, men annars är ju en nätverkssladd ingen dum ide.
 
På tal om datorn, en radio som går på belysningen.
Jag har en högtalare till garagestereon på husets vind, kan således spela när det grillas också :)

Kan också lägga till brandlarm, varmvatten, trefas-el, separat ventilation, punktutsug/dragskåp beroende på intressen, ölkyl, soffa, kontorsstol på hjul...
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag har ett tomrör ut till garaget, som jag ännu inte riktigt vet vad jag ska göra med. Men nätverkskabel finns bland funderingarna. Om jag inte väljer trådlöst istället.

Men nu kommer mitt tips; en liten dator ute i garaget med internetförbindelse. Så man kan surfa fram instruktioner, tips, eller om Biltema ha prylen, eller ...
Utan att behöva lämna garaget, gå in i huset med smutsiga händer/kläder.
Redan fixat :)
Faktiskt riktigt skönt att kunna ploca fram en sprängskiss eller liknande utan att behöva springa in
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Korvgubbe
Ja, en "verkstadsdator" är ofta guld värt. Sprängskisser, instruktionsfilmer på youtube och liknande räddar ofta mig åtminstone.
Ett annat tips för de som använder garaget till att parkera bruksbilen är att sätta en så kallad raggarslang tjugo centimeter upp från golvet, blir tillräckligt ledljus när man ska in eller ut ur bilen utan att behöva tända upp hela belysningsarsenalen. Är man på det humöret så går det att koppla så det tänds automatiskt när porten öppnas.
 
Ett sopkärl på hjul, UTAN lock. Lock har en ovana att bli avlastningsytor.

En stabil skiva att lägga på exempelvis ett par bockar (eller soptunnan kanske :) ) när man behöver en tillfällig extra arbetsyta.

En liten höj- och sänkbar kontorsstol med hjul. Ibland är det skönt att kunna sätta sig ner vid bänken när man ska pilla med nåt en stund.
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
kontorsråttan
Självlysande tejp/färg/pilar mm till att markera utgångar, tänk flygplan, så man hittar ut om ljuset går.
Började använda detta när jag hade ett garage utan fönster och proppskåpet inte i garaget.
Starta vinkelslip och det blir kolsvart... Då va det gott med självlysande vägvisning ut i ljuset.
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Hemmakatten
Är det ingen som har kommit till slutsatsen att detta inte är ett garagebygge utan ett verkstadsbygge. :) Det lär inte få plats minsta lilla pyttebil i den byggnaden.
 
kontorsråttan skrev:
Självlysande tejp/färg/pilar mm till att markera utgångar, tänk flygplan, så man hittar ut om ljuset går.
Började använda detta när jag hade ett garage utan fönster och proppskåpet inte i garaget.
Starta vinkelslip och det blir kolsvart... Då va det gott med självlysande vägvisning ut i ljuset.
Ett sådant garage skulle jag vilja ha!!!! Tänk att ha ett garage som man inte hittar ut ifrån.
Skruvar du på flygplan? ;)
Själv får jag inte in min bil i garaget, så det kan alltså inte vara ett garage längre. Får nog kallas förråd.
 
Utrymmet i mitt hus jag använder som verkstad är benämnt "garage" på ritningen. Jag tror att det är väldigt vanligt att man kallar utrymmet man utför diverse projekt och liknande för just "garaget". Att det sedan inte används som ett garage i ordets rätta bemärkelse spelar väl inte så stor roll?

I mitt garage kommer aldrig någon bil förvaras annat än tillfälligtvis...just eftersom jag vill använda det som verkstad.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Strip skrev:
En liten höj- och sänkbar kontorsstol med hjul. Ibland är det skönt att kunna sätta sig ner vid bänken när man ska pilla med nåt en stund.
Känns som att du har för låg arbetsbänk...:rolleyes: Jag skulle behöva en barstol för att kunna jobba på bänken utan att ha den i höjd med bröstvårtorna...:D
 
Chaly
Gabbe1 skrev:
Bra tips, jag har själv tagit med den bärbara datorn ut några ggr just för att söka/läsa instruktioner.
Nu har jag garaget/verkstan ihopbyggd med huset så jag kan använda husets wifi, men annars är ju en nätverkssladd ingen dum ide.
Jag drog 2st cat6 när jag ändå höll på. Perfekt plats för hemmaservern också! Dessutom en liten nätt garagedator med skärm monterad på väggen för allt man behöver kolla upp när man är där...
 
Hemmakatten
Den enda bilen jag skulle tänka mig att bygga ett garage till är en MG med trächassi och vidhängande mekaniker.

I alla andra fall duger en carport för mina mediokra standardbilar.
 
  • Gilla
brajt och 1 till
  • Laddar…
Om man bygger ett garage så borde en tanke vara att man skall ha den lokalen som en "verkstad" till sin bil och andra fordon - en plats som man kan laga det som är sönder. Min erfarenhet är att om man låter den övriga familjen (frun) få använda lokalen till ett förråd så är det inte så lång tid kvar innan garaget har blivit ett förråd och man har blivit ett garage mindre.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
kontorsråttan
knipo skrev:
Ett sådant garage skulle jag vilja ha!!!! Tänk att ha ett garage som man inte hittar ut ifrån.
Skruvar du på flygplan? ;)
Själv får jag inte in min bil i garaget, så det kan alltså inte vara ett garage längre. Får nog kallas förråd.
Skruvade bara hoj på den tiden. garaget var i hyreshuset, men ett hangar till garage/verkstad vore faktiskt kul, inte bara för att kunna skruva flygplan :wow:
se-ahm_52852879.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kengren51
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan av mitt garage
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.