A
Solceller, funderar på om man kan mäta förutsättningarna?

Vi har en del träd som kan ställa till det, finns det nån mätutrustning jag kan sätta upp på taket en säsong för att se om det lönar sig med en installation?
 
Om du pratar ekonomiskt sett så lönar det sig aldrig för små anläggningar.
 
Hur menar du med att det aldrig lönar sig? Min anläggning är avbetald på 11 år utan bidrag....

De flesta taklägen mellan öst och väst fungerar helt ok. Har man problem med att vissa paneler skuggas så kan man med fördel välja ett solaredge system med optimizers på varje panel.
under vilka tider på dygnet/året har du problem med skuggning från trädet och hur stor yta är det som skuggas?
 
  • Gilla
Marcus Leidner
  • Laddar…
magnetens skrev:
Hur menar du med att det aldrig lönar sig? Min anläggning är avbetald på 11 år utan bidrag....

De flesta taklägen mellan öst och väst fungerar helt ok. Har man problem med att vissa paneler skuggas så kan man med fördel välja ett solaredge system med optimizers på varje panel.
under vilka tider på dygnet/året har du problem med skuggning från trädet och hur stor yta är det som skuggas?
Om jag ska tro på det så vill jag se siffror. Kostnad för material och montering. Ditt eget arbete är inte gratis. Sedan var du haft i produktion då förstås och vad du ger annars för pris för elen om du köpt den. Hoppas du räknat med avskrivningar och kapitalkostnader annars har du glömt två stora utgifter.
 
Jag vet inte huggan, men jag tycker du låter som min far som fortfarande tror allt är som på 70-talet.
Priserna på solel har rasat de senare åren och jag förvånas inte alls om det kan visas att det lönar sig.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
haavard skrev:
Jag vet inte huggan, men jag tycker du låter som min far som fortfarande tror allt är som på 70-talet.
Priserna på solel har rasat de senare åren och jag förvånas inte alls om det kan visas att det lönar sig.
Jag räknade på det för någon månad sen efter vi hade en föreläsare på skolan som lovordade solceller.
Men överbevisar någon mig så blir jag ju glad för då kan jag ju investera i det jag med. Och jag pratar solceller inte solfångare.
 
Har betalat totalt 52000 utan bidrag för mina 4,1kwp som genererar 3700kwh/år (ej optimalt placerad anläggning) investeringen är då återbetald på 11år med ett elpris/värde på 1,30/kwh.

Säljer idag mitt överskott ca 70% för drygt 2 kr/kwh inklusive skattereduktionen elcertifikat och nätnytta detta höga elpris förkortar ju återbetalningstiden väsentligt även om det inte varar för evigt.

Elen som jag använder direkt får ju samma värde som den köpta elen altså lite drygt 1 kr/kwh.

fick även bidraget 1 år efter min installation vilket ju förkortade återbetalningstiden med ytterligare 35% till ca 8 år.

Känslan av att producera sin egen el har ju oxå ett värde som är svårt att mäta i kronor och ören. Tycker att huvudsaken är att göra rätt och vettiga val i första hand, är de sedan ekonomiskt fördelaktiga oxå så är det ju snarare ett plus än en förutsättning.
 
Redigerat:
Sek kan man ju även välja att bygga både dyrare och billigare anläggningar beronde på vad man har för förutsättningar ex. med tunnfilmspaneler går det att komma ner canska rejät i pris.
kolla på solcellforum.se ty där finns det många som byggt bygger anläggningar med god lönsamhet ☺
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Då får jag det till att du går back 8.775:- på 25 år.


Men då är anläggningen avskriven helt och du har en kapitalkostnad på 5%.
Snitteffekten på dessa 25 år är 90% av 3700 kWh och jag har räknat med 1,3/kWh.
 
Solceller har fallit mycket i pris under de flera år, och det är kanske just nu som vi befinner oss i en brytpunkt då solceller går från att vara en nischlösningar för särskilda tillämpningar och entusiaster, till att vara en lösning för många.

Jag kommer inte att köpa solceller nu, men däremot så kommer jag att förbereda med 25mm kanalisation för kabel mellan tak och elcentral när jag har chansen, så att det senare blir enkelt att koppla in solceller. En 25mm flexslang bör jag kunna dra in 4 x 10mm2 FK-kablar i, vilket bör räcka till många solpaneler.
 
Redigerat:
huggan skrev:
Då får jag det till att du går back 8.775:- på 25 år.


Men då är anläggningen avskriven helt och du har en kapitalkostnad på 5%.
Snitteffekten på dessa 25 år är 90% av 3700 kWh och jag har räknat med 1,3/kWh.
Vi räknar nog på lite olika sätt, 3700kwh x 25 år x 1,3 kr får jag till en inkomst på 120250 kr totalt, har då investerat totalt 32000 kr av egna pengar.

Går säkert och räkna på många sätt men detta räcker gott och väl för mig! Blir ju ett överskott på iaf 80000 räknar då med att få byta växelriktaren 1 gång under tiden.
 
magnetens skrev:
Vi räknar nog på lite olika sätt, 3700kwh x 25 år x 1,3 kr får jag till en inkomst på 120250 kr totalt, har då investerat totalt 32000 kr av egna pengar.

Går säkert och räkna på många sätt men detta räcker gott och väl för mig! Blir ju ett överskott på iaf 80000 räknar då med att få byta växelriktaren 1 gång under tiden.
Jag sa 90% av 3700 kWh eftersom effekten avtar med tiden, då blir det 108.225:-

Installation: 52.000:-
Kvar: 56.225
Kapitalkostnad 5% på 52.000:- i 25 år = 65.000:-
Kvar: -8.775:-

Håller anläggningen längre så tjänar man pengar eller om man har ett lägre avkastningskrav (kapitalkostnad), detta måste man räkna för hade man tex satt pengarna på börsen hade man ju fått avkastning på dom.
 
En springande punkt här är ju: Får du faktiskt ut 3700 kwh per år, eller är det ett förväntat, beräknat värde?
 
Redigerat:
Om det verkligen ger payback på ca 10 år, då börjar det likna något. Att de skall fungera fullt ut i 25 tror jag är lite chansartat. Själva cellerna kanske fungerar, men där finns en del plastdetaler med i konstruktionen (tror jag) som kanske håller i 25 år, men det skulle jag se som ren bonus.
 
Har inte räknat med någon kaptitalkostnad på 5% då jag ändå hade pengarna på ett konto med 0% ränta och vad är pengar på ett konto värt egentligen I framtiden om tex 25 år? Även om de ökar i värde något... Är väl ingen som kan garantera att pengarna kommer att ha ett högre värde i framtiden om man placerar dom i aktier? Även om det har varit så historiskt...

Det finns ganska så bra statistik på hur mycket en anläggning kommer att producera som stämmer bra överens med verkligheten, dock kan produktionen avvika med + - 10% ungefär pga vädret.

Har am inga stora skuggproblem så kan man räkna med 900-1000kwh/kwp installerad effekt i årsutbyte. Om man har någorlunda söderläge.

Hur länge varje komponent håller återstår ju att se, men jag hade ingen lust att vänta i 20 år för att se hur redan byggda anläggningar klarat sig för att sedan ev bestämma mig för att bygga.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.