DrK skrev:
Jag har två Aeon Multisensorer som dränerar batteri i mitt tycke alldeles för fort om inställningarna ska vara intressanta att automatisera på. Så jag är ute efter att mata med USB i stället och passande nog så har jag i taket matning till smygbelysning så kabeldragningen har förutsättning att bli diskret. Enklast är att mata 230V men i så fall skulle jag behöva demontera en form av USB-laddare utan att demolera själva USB-utgången. Är det någon som kan tipsa om just en laddare som kan passa till ändamålet, eller kanske gjort något liknande själv och har en bättre idé? De behöver vara vita (även om det går att måla om så vore det skönt att slippa.

Gracias.
Har använt iPhone laddare själv, varit i drift ca 6 månader nu utan problem.
 
Funderar på en infravärmare till altanen. Modellen jag tittar på är dimningsbar och självklart vill jag ju sätta värmenivån via Z-wave.

Nu är är värmaren på 1500W så dom en sedvanlig dimmer från ex. Qubino går ju inte att använda. Några idéer?
 
Freddan101 skrev:
Funderar på en infravärmare till altanen. Modellen jag tittar på är dimningsbar och självklart vill jag ju sätta värmenivån via Z-wave.

Nu är är värmaren på 1500W så dom en sedvanlig dimmer från ex. Qubino går ju inte att använda. Några idéer?
https://www.storel.se/CCTabPage.action?productCode=1370695

den går att styra med 1-10v, eller en push knapp. Kostar ca 1500 kr och tål 1500 w.
Men det är lite knepigt att få till 1-10 v styrd ut från zwave, nexa har en modul om man kör zipabox duo.
 
KumlaEkeby skrev:
Haha Fibaro citerar från denna sida.
[länk]

"At the moment, our largest market share is in professional installers, but we are looking to expand our business through telcos on a business-to-consumer (B2C) model,” Bergmann said."

Antar att dom inte pratar om Sverige ;). Inte många installatörer här som köper in och installerar Fibaro vad jag vet, även om det finns några... Känns som det är 90% GDS.
Well - Tesco det är ju som ICA och Coop.
Ett steg närmre konsument än Kjell och Clas.
PRO handlar väl sällan på ICA. Men på inköpsavdelningen på ett relativt stort elektronikföretag (där jag jobbar). Ligger väl Clas på minst 100kkr.
 
Henke-el skrev:
[länk]

den går att styra med 1-10v, eller en push knapp. Kostar ca 1500 kr och tål 1500 w.
Men det är lite knepigt att få till 1-10 v styrd ut från zwave, nexa har en modul om man kör zipabox duo.
Mycket intressant detta. Du får väldigt gärna beskriva lite mer hur dimmern du länkat till funkar (texten var lite sparsam och ingen bild).

Jag har en RFXtrx till min Vera så kan snacka 433. Vad behöver jag för Nexa-pryl?
 
Freddan101 skrev:
Mycket intressant detta. Du får väldigt gärna beskriva lite mer hur dimmern du länkat till funkar (texten var lite sparsam och ingen bild).

Jag har en RFXtrx till min Vera så kan snacka 433. Vad behöver jag för Nexa-pryl?
http://www.nexa.se/M-Spott-1-10V.htm den menar jag.

Dimmern är en modul du får montera i en låda (din montage). sen är den stor som en jordfelsbrytare om du har en sådan i din elcentral. (för att ha någon riktlinje och bild över storlek).
dimmer1500w.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Ska bli roligt att se. Hoppas dom går igenom svenska regelverket så dom går att sälja även i Sverige. Angående bluetooth förstår jag inte riktigt vad det skall vara bra för. Man måste vara nära och koppla upp varje telefon? Enligt mig är bluetooth dåligt till allt utom det som var tänkt med den från början.
Z-wave är ju tyvärr ett skämtprotokoll som är rätt dåligt designat (som att använda byte-XOR som checksumma).
BLE är rätt väldesignat, och ungefär alla nya "IoT"-prylar som kommer använder BLE. Så det är väl det vi kommer att se i framtiden. (BLE är dock enbart ett par klient-server, så det finns ingen mesh-funktionalitet. Du lär få ha din BLE-wifi-brygga inom tio meter.)

(Förutom att blåtand är riktigt, riktigt kasst implementerat i de flesta OS inklusive telefoner.)


leby skrev:
Har använt iPhone laddare själv, varit i drift ca 6 månader nu utan problem.
Ja, skaffa billigaste möjliga USB-laddare och det funkar bra.
 
Akahigi
Utan mesh kommer det inte funka, 10m är ju ett ännu större skämt. Om man inte bor i en etta :)
 
Funderar på att testa Vera, finns det nån anledning till att inte gå på Edge-modellen?
Har redan betat av Fibaro, OpenHab, Domoticz, HomeGenie bland annat :)
 
dhanjel skrev:
Har redan betat av Fibaro, OpenHab, Domoticz, HomeGenie bland annat :)
Oj, det var en rejäl hög med controllers testat redan.

Vera Edge blir säkert bra. Den har endast en usb port men det går ju lösa med hub om man behöver fler.
 
dhanjel skrev:
Funderar på att testa Vera, finns det nån anledning till att inte gå på Edge-modellen?
Har redan betat av Fibaro, OpenHab, Domoticz, HomeGenie bland annat :)
Man blir bara lessen. Vera saknar and/or logik, har bara or (utan att hacka kod eller med modul).
Hemma tjabbar Vera med datum ofta och utan rätt tid är automation rätt kasst.
Sedan har du gåt igenom alla ovan utan att bli nöjd.
Var finns controllern?
 
dhanjel skrev:
Funderar på att testa Vera, finns det nån anledning till att inte gå på Edge-modellen?
Har redan betat av Fibaro, OpenHab, Domoticz, HomeGenie bland annat :)
dhanjel,
Du får nog, precis som jag gjort, bygga ditt eget hemautomationssystem. Tror att du annars aldrig kommer bli riktigt nöjd. Använder själv en blandning av olika produkter baserade på Z-wave, Nexa, mysensors.org och 1-wire. Har även integrerat ett Siemens SPC-larm i systemet. Alla komponenter "pratar" med varandra via MQTT.
 
  • Gilla
Mirar
  • Laddar…
Jag har också byggt mitt eget system med Telldus, Z-wave, apcupsd, väderstation, receiver, tv, kodi och webasto-värmare inblandat. Men jag kände inte till MQTT, ska spana in på det om det verkar användbart. Jag kör med JSON-strömmar över TCP (liknande Kodi) och HTTP åt andra hållet för kommandon.

Jag skulle vilja ha någonting som har ett riktigt tunt klister mot z-wave. Just nu kör jag Razberry, men jag tror det skulle bli bättre av någonting som pratar radioprotokollet rakt av så att jag kan implementera z-wave själv och ha bättre heuristik mot trasiga paket. (Som jag ser dussintals av varje dag. Jag har även heuristik när paket skickas men inte verkar komma fram, vilket känns lite surt eftersom det är det som z-wave ska vara bäst på.)

Akahigi skrev:
Utan mesh kommer det inte funka, 10m är ju ett ännu större skämt. Om man inte bor i en etta :)
Det var min kommentar också. Det verkar som om mesh eller i alla fall multiklient kommer till BLE snart, men jag tänker inte hålla andan. Det spektakulära är väl att de lovar flera år på en knappcell (2032) med ett meddelande per sekund.
 
Redigerat:
Hur fungerar Sonos i Vera? Stabilt?

Det är framförallt det och UPnP/DLNA stöd jag saknar i Domoticz som jag kör idag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.