elmont skrev:
en smältsäkring man kan ta bort ja då VET man att strömmen är bruten
I alla fall så länge man tar bort rätt säkring/rätta säkringar... :eek:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
elmont skrev:
Inte finns det väl folk som litar på att en automatsäkring bryter strömmen ?
Jag skulle säga att 99.999% (OBS påhittad statistik, liksom 74.5% av all annan statistik...) av befolkningen som öht vet vad en automatsäkring är tror att den bryter både spänning och ström. Även yrkesverksamma elektriker. (Som kanske eller kanske inte, är bättre än gemene man på att verifiera genom mätning.)
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det man gör är väl att mäta att strömmen är bruten?
Men, hur kan man lita på sin mätning? Instrumentet kanske är trasigt :)
 
O
tommib skrev:
Det man gör är väl att mäta att strömmen är bruten?
Men, hur kan man lita på sin mätning? Instrumentet kanske är trasigt :)
Då brukar alla säga att man ska göra en testmätning innan. Men det kan gå sönder därefter så det blir väldigt jobbigt
å verkligen vara helt säker på att strömmen är bruten... :p
 
Odjuret skrev:
Då brukar alla säga att man ska göra en testmätning innan. Men det kan gå sönder därefter
Fast testmätar man innan, bryter strömmen mäter och därefter återigen testmätar där spänning finns är man nog rätt säker. Tror dock inte speciellt många praktiserar detta regelmässigt.
 
Är man osäker så kan man göra som man gör vid lite kraftigare anläggningar, man jordar och kortsluter gruppen ;)
 
tommib
Kortsluta och jorda känns lite excessivt hemma, men mäta-bryta-mäta kör jag alltid. Dessutom försöker jag så mycket som möjligt jobba "med ena handen i fickan" ändå. Men jag är lite paranoid också.
 
tommib
För att återgå till trådens ämne kan jag ju berätta om en elinstallation som jag hittade hemma efter inflytt.
När jag undrade varför fasadbelysningen inte fungerade och vilken knapp som styrde den började jag följa utanpåliggande ledare. Allt på utsidan såg snyggt ut, draget med så vitt jag kan bedöma, EKK. In genom en fönsterkarm till en liten kulodosa. Därifrån vidare med SKX (!) till en liten utanpåliggande brytare. Från den går två SKX 2x0,75 kvmm ut åt varsitt håll längs med golvlisten. Ena till ett jordat uttag i ett kallförråd, andra till en ojordad stickpropp i vardagsrummet (som jag hade ryckt ur vid inflytt då jag inte såg omedelbart vart den gick).

Det konstigaste av allt var att allting på utsidan var korrekt gjort. När jag öppnade dosan utomhus var samtliga ledare snyggt ihopkopplade med Wago 773, även jordledarna. Det var bara det att inifrån kom en tvåledad EKK (tror jag, aldrig sett förut) med svart och blå. Så jordledarna var överhuvudtaget inte anslutna efter dosan.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför man gjorde rätt på utsidan när det var så katastrofalt dåligt gjort invändigt. Det hade dessutom inte ens varit svårt att dra fram en jordad kabel utanpåliggande från kallförrådet....
 
Tvåledad EKK med svart och blå fans för mååånga år sedan och användes nästan aldrig utan man brukade använda treledare även om man inte var i behov av jorden. Man borrar sig aldrig in genom en fönsterkarm samt resten av beskrivningen får det att lukta hempul på långt håll.
 
tommib
Att det är hempulat hyser jag inga tvivel om. Det är mer det faktum att man har använt en väldigt udda kabel på just ett ställe. Varför inte bara samma, korrekta, EKK 3G1,5 som till armaturerna. Jag gissar på att det är gjort i två omgångar men ändå...
 
Hej!
Jag har inte läst i genom hela tråden men tycker den här platsar bra under rubriken.

2000 gjorde jag ett jobb på ett sjukhus i Jerevan, Armenien. Från ett vägguttag som användes för en el-konverterad radiator kom det en konstig ledning och jag tänkte att jag måste kolla vad det var. Det visade sig att noll-ledaren saknades, men det hade man löst genom att löda fast en ledare (telefonledning) till ett gammalt värmeledningsrör.

armeniayerevan00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycks om min elcentral? :)
 
Jag ser då inget konstigt?? lite blandat matr. och inte så vackert men långt ifrån uppseendeväckande.
 
Lite tätt. Jag ser ett par tveksamheter. På 16A säkringarna tycker jag att det ser ut att sitta en del 1,5 kvmm trådar, isåfall inte så bra.

Sedan är där en del saker som ser skumma ut.

I övre delen av bilden ser det ut att finnas en skarv på vita trådar som är isolerad med eltejp, en korrekt koppling skall inte behöva eltejp.

Till vänster om övre raden har du en socker bit som skarvar ihop två gulgröna med en svart om jag ser rätt. I så fall lite läskigt.

Precis under det har du en Ubåt som skarvar ihop en brun och en blå, dvs. blå verkar användas som fasledare. Den bruna verkar dessutom gå in som andra ledare på säkringen där. Ser skumt ut.

Till den vänstra säkringen på nedersta raden går det en konstig ledare som nästan set ut som det är manteln från en kabel, isolerad med eltejp. Alltså kanske fas i manteln på en kabel.

Jordfelsbrytaren ser ut att ha väldigt klena trådar kopplade. Om den är inkopplad för hela centralen så ser det farligt ut.

Knippen av blåa nollor (?) ihopkopplade med en Torix ser också lite märkligt ut.
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag tror att det är värre än så med den gulgröna i sockerbiten. Den ser ut att sitta mot en grov vit, dvs troligen inkommande PEN. Jag ser ingen svart tråd i den, men väl en skugga på höger sida av den gulgröna som går upp.

Håller med om att ledarna i JFB ser väldigt klena ut. Det verkar dessutom inte sitta något i tredje skruven från vänster i övre delen. Hoppas att den inte täcker hela centralen med de där trådarna.

Den grova blå som går till nedersta vänstra säkringen ser också lite misstänkt ut. Varför är den grov, och blå....?

Edit: Jag gissar inkommande PEN som är skarvad med sockerbit. Längst upp ser man en grov gulgrön som man kan misstänka är en bygling mellan PE och N-plintarna. Det enda som är bra med det är väl att jordfelsbrytaren då sannolikt bara täcker en grupp, t.ex. ett badrum.

OP: Kan du bekräfta hur det är med JFB, täcker den allt eller bara ett badrum eller liknande?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.