Kan man välja fastpris så ska man välja fastpris, så enkelt är det.

Tänk på detta exempel innan du väljer rörligt.

Byggfirman har två jobb att utföra. Ett på fastpris och ett på löpande. Byggfirman har två anställda som kan göra jobben.
Raske Rutger och Sävlige Slöing. Vem som skickas på vilket jobb behöver jag inte skriva, det är ju givet.

Det absurda med löpande räkning är att det är lönsamt för firman att ha någon som jobbar långsamt på ett sådant jobb. Har man en duktig och effektiv arbetare sätter man givetvis den på fastprisjobben, medan den som jobbar långsamt och ofta måste göra om sätts på timjobben.
 
lbgu skrev:
Kan man välja fastpris så ska man välja fastpris, så enkelt är det.

Tänk på detta exempel innan du väljer rörligt.

Byggfirman har två jobb att utföra. Ett på fastpris och ett på löpande. Byggfirman har två anställda som kan göra jobben.
Raske Rutger och Sävlige Slöing. Vem som skickas på vilket jobb behöver jag inte skriva, det är ju givet.

Det absurda med löpande räkning är att det är lönsamt för firman att ha någon som jobbar långsamt på ett sådant jobb. Har man en duktig och effektiv arbetare sätter man givetvis den på fastprisjobben, medan den som jobbar långsamt och ofta måste göra om sätts på timjobben.
Så är det i många firmor...
Finns gubbar som aldrig får gå på prisjobb...
 
C
lbgu skrev:
Raske Rutger och Sävlige Slöing.
Problemet är att deras bröder också jobbar på firman - Slarvige Rutger och Noggranna Slöing. :D
 
cpalm skrev:
Problemet är att deras bröder också jobbar på firman - Slarvige Rutger och Noggranna Slöing. :D
Och dessa bröder skickas givetvis också på löpande räkningsjobb om chefen kan välja.

Min poäng är att de bästa anställda skickas på fastprisjobb, medan de sämsta skickas på löpande räkningsjobb. Det bör man tänka på när man funderar hur man vill ha sitt arbete gjort.
 
Samtidigt så tar man höjd för oföursett med ett fastprisofferter så det är väl frågan om det inte är pest eller kolera kanske :)
 
mexitegel skrev:
Samtidigt så tar man höjd för oföursett med ett fastprisofferter så det är väl frågan om det inte är pest eller kolera kanske :)
Kan man inte göra jobbet själv och lägger ut det på oftast helt okända individer så är man tyvärr i en pest eller kolera situation. Dock har man åtminstone lite kontroll när det gäller fastpris, med löpande räkning är man helt utlämnad till krafter utom ens egen kontroll.
 
lbgu skrev:
Kan man välja fastpris så ska man välja fastpris, så enkelt är det.

Tänk på detta exempel innan du väljer rörligt.

Byggfirman har två jobb att utföra. Ett på fastpris och ett på löpande. Byggfirman har två anställda som kan göra jobben.
Raske Rutger och Sävlige Slöing. Vem som skickas på vilket jobb behöver jag inte skriva, det är ju givet.

Det absurda med löpande räkning är att det är lönsamt för firman att ha någon som jobbar långsamt på ett sådant jobb. Har man en duktig och effektiv arbetare sätter man givetvis den på fastprisjobben, medan den som jobbar långsamt och ofta måste göra om sätts på timjobben.
Hela resonemanget är konstigt och kortsiktigt och bygger på att det inte finns någon konkurrens överhuvudtaget om jobben och att det är helt naturligt att "blåsa" kunden med firmans långsammaste hantverkare. Finns det ingen konkurrens så kan man som företag självklart välja att inte ta något jobb löpande och gör man det i alla fall så skickar man in de som är långsammast i firman. Det fungerar uppenbarligen i byggbranschen men i en bransch där det finns en konkurrens så är argumenten obegripliga eftersom företaget som skickar "Sävliga Slöing" kommer inte ha några jobb i framtiden om ryktet sprider sig.

Men det är väl här problemet är att det rör sig om privatpersoner och man antar att kunden är så dum att de inte inser att de drabbats av "Sävliga Slöing". Men en förhoppning är att kunden inser det och lägger 2 minuter på att berätta om erfarenheten på byggahus eller någon annan sida. Då kommer det inte vara lika roligt för firman att ha skickat "Sävliga Slöing" på jobbet även om det kortsiktigt verkade mest lönsamt.
 
lbgu skrev:
Kan man inte göra jobbet själv och lägger ut det på oftast helt okända individer så är man tyvärr i en pest eller kolera situation. Dock har man åtminstone lite kontroll när det gäller fastpris, med löpande räkning är man helt utlämnad till krafter utom ens egen kontroll.
Jag tycker tvärt om att löpande arbete ger mig mest kontroll. Om jag inte är nöjd med Sävliga Slöing så har jag mycket större möjligheter att agera än om jag på fastpris fått Kladdå Slarvig. Men då har jag stor egen erfarenhet och vet vilken på tid och till vilken kvalitet jag kan förvänta mig att jobbet blir utfört.
 
L
Mikael_L skrev:
Tyvärr är enda svaret jag har att ge; Gör jobbet själv. :confused:



edit:
Jag tror du är något på spåret när du tänker "marknadsvärdet på varje jobb"

Jag diskuterade detta med en vän, de hade börjat ta in fastpris-priser för att få sitt badrum fixat, han tyckte det var hissnande belopp för detta.
Han försökte höra sig för att om han själv köpte material och dom satte tätskikt och kaklade osv på löpande räkning, hur många timmar och vilket timpris skulle det då bli.
Dom la i princip av luren i örat på han.

Kompisen blev en totalt ointressant kund då dom uppenbarligen skulle tjäna minst 50' mindre på hans badrum än på alla andra kunder som stod på kö för att få ett badrum fixat.
Och visst förstår jag företaget också. Fick jag själv välja mellan mycket lönsamma och mindre lönsamma jobb så blir ju valet lätt.

Kompisen gjorde till sist allt själv på ett 2-3 veckor och sparade över 100 tusen.
Inte illa att spara in nästan en halv årslön på det egna jobbet. :)

Just nu är det hantverkarna marknad. Jag renoverat mycket på vårt hus och fått många "väl tilltagna" offerter. Jag förstår dem. Har de mycket jobb slänger de ut offerter med skyhöga priser. Tar kunden detta kör de jobbet före de andra.
Har även samma erfarenhet som din vän. Köpte ett uterum från skånska och ville ha offert på att bygga ihop det. En hantverkare (fått genom en vän som jobbar där) menade på att han inte ville sätta upp deras material. Efter långa diskussioner handlade det om att han ville tjäna pengar på materialet.
Jag tror på att hitta bra hantverkare och att köra löpande. När man väl hittar duktiga och seriösa hantverkare håller man fast vid dem.

Skall bli spännande att se vad som händer om rot försvinner. Då kommer jobben att sina och denna ocker kommer troligen försvinna.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Finns liknande tjänster/app för att arbetes givaren ska ha koll på gubbarna. Jobbar själv inom bygg och skulle aldrig installera en app på kundens begäran låter väldigt konstig med att "app är självinstallerande i din hantverkares telefon" är den verkligen självinstallerande? Om det är så är det ju inte okej!
 
Lewdis skrev:
Skall bli spännande att se vad som händer om rot försvinner. Då kommer jobben att sina och denna ocker kommer troligen försvinna.
Eller så lever hantverkaren gott på pengarna han dragit in på rot ocker... Borde räcka tills rot är aktuellt igen...;)
 
Hantverkare är oftast alltid pest eller kolera eller ebola.
Jag hade stämt besiktningsträff igår med två företag som skulle lämna en offert på olika saker. Ingen av de kom. Det betyder 2 timmar att ta ledig från mitt jobb samt enorm frustration.
Varför finns det inte hantverksfirmor som skyltar med att dem håller lovade tider, eller har kvällstider för folk som har ett ärligt jobb att sköta? Det skulle vara guld värt.
Det verkar gå för bra för byggfirmor. Som villaägare hoppas jag att det blir en enorm svacka snart i byggbranschen.
Och så kommer elektrikerna här på forumet och tycker man ska leja bort enkla jobb till skråbrödrar!!
 
H
När de inte håller tiderna eller inte dyker upp skulle man fakturera dem för, man skulle nog avtala (spela in samtalet alt. Meddela skriftligen) att de de inte passar tiden eller uteblir kommer en faktura att skickas motsvarande förlorad arbetsförtjänst, restid och milersättning. Antigen går hantverkare, besiktningsmän, osv. med på det eller så är de inte seriösa. Om det är det andra hållet att beställaren inte dyker upp, hantverkaren kommer inte in. Så skulle utan tvekan man själv få en faktura från dem. Vårt tid är lika mycket värd som hantverkarens, besiktningsmän osv.
 
Redigerat:
Med så mycket jobb som finns idag så har alla kunniga och seriösa byggare fullt upp och kör ingen reklam eller annat.
Att tro att man kan ställa krav med böter, app och massa andra saker funkar inte då dom som har mycket att göra bekymra sej inte med all det utan det blir dom som inte har jobb dom oseriösa som säger att dom kan gå med på alla möjliga saker men håller troligen inte dom dom sagt i slutändan.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Hoppas att nästa kris kommer snart...
Tänk på att det är folks jobb du pratar om bara för att du inte hittar någon bra byggare så hoppas du att massa blir arbetslösa ganska löjligt tankesätt!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.