AndersMalmgren skrev:
På denna kort vägg skulle man kunna göra så kanske, men på en längre vägg så adderar du ett mätfel för varje skiva
Sätter du första skivan rakt blir alla skivor raka , om dom nu är rätt mått från fabriken
 
Om man gör så adderas det ett mätfel för varje skiva, tillslut kommer du ha ett stor fel. Vad man gör är att mäta in varje skiva. Samma princip gäller vid uppmätning, man ska aldrig utgå från en uppmätt referenspunkt då detta adderar fel
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Om man gör så adderas det ett mätfel för varje skiva, tillslut kommer du ha ett stor fel. Vad man gör är att mäta in varje skiva. Samma princip gäller vid uppmätning, man ska aldrig utgå från en uppmätt referenspunkt då detta adderar fel
Inte om man gör rätt från början
 
i min värld så gör det inget om en gipsskiva (som ska spacklas och målas/tepetseras) lutar några mm... men alla är vi ju olika.... lägger hellre tiden på någonting annat

Vad menar du med: tillslut kommer du ha ett stort fel? är det några mm eller :)
 
Säg att du sätter 10 skivor gips och det blir snett 0,5mm per skiva då blir det 5 mm på slutet . Men det spelar ingen roll är bara att kapa den sista skivan 5mm snett och problemet löst . Det är det som är så bra med gips det är inget fel att sätta upp en skiva snett bara krångligare
 
nino skrev:
i min värld så gör det inget om en gipsskiva (som ska spacklas och målas/tepetseras) lutar några mm... men alla är vi ju olika.... lägger hellre tiden på någonting annat

Vad menar du med: tillslut kommer du ha ett stort fel? är det några mm eller :)
Det beror ju på felet per skiva och antal skivor. Men visst OSB och reglar under är ju viktigare att den är rak, tex filade vi av hörnet mot OSBn så även om skivan var sned så hade hörnet blivit rakt då OSBen är rak. Men jag anser att man alltid ska ha hög tolerans på jobbet (eller låg tolerans kanske man säger :D)
 
Det är ju tur att vi alla är olika :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Näst på tur är att få bukt med "valvet"

IMAG0483.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snacka om pussel, 3D-pussel,undrar hur en hantverkare hade löst det :)

IMAG0484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
Snacka om pussel, 3D-pussel,undrar hur en hantverkare hade löst det :)
25-30 tuber latexfog... :cool:
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
En planka att putsa mot
 
Bara puts i det stora hålet?
 
Du kan ju lägga in lite bitar av sten för att fylla ut. T ex tegel.
 
Jag använder lättbetongbitar sedan spacklar jag in rubbet med rotband. Gjorde så även i badrummet, blev välldigt stabilt
 
AndersMalmgren skrev:
Snacka om pussel, 3D-pussel,undrar hur en hantverkare hade löst det :)

[bild]
Fyllt de större utrymmena med lättbetong, lodat in två hörn för inputsning och sedan dragit av putsen andra dagen mot dessa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.