AndersMalmgren skrev:
Alla kontor med självrespekt måste ju ha ett klassiskt flipper :D
Håller med, väntar fortfarande på Star Trek TNG på jobbet...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
D09.. Du ska inte ta med dig bössan i handen istället och förklara för grannen att du behåller hans del också ? :p
Ha ha ha det kanske hade funkat ;)
 
mexitegel skrev:
Hur menar du? Funkar inte hans tips och råd (Olles alltså). Jag drog på ferrogent för några veckor sedan men kan inte se att mossan försvunnit... :(
Lite självironi där, har nog inte jobbat tillräckligt hårt bara? Ferrogent har jag inte använt, men Stroller T och annat gödsel har jag provat. Vertikalskurit några år likaså, toppdressat och stödsått men mossan breder ut sig. Den gångna vintern var säkert gynnsam för mossan för så mycket som i år har jag inte haft tidigare. Sneglar på robot nu, kanske är det där lösningen finns. Å andra sidan är det väl först på senare år som Olle själv använt det, han har väl alltid kört med cylinderklippare?!
 
mexitegel skrev:
Jag drog på ferrogent för några veckor sedan men kan inte se att mossan försvunnit... :(
Den kanske inte försvinner av Ferrogent men vattnar man med tillräcklig koncentration brukar den bli kolsvart, och antar jag död, inom maximalt någon timme.

Antingen har du haft för svag blandning eller resistent mossa... :confused:.
 
Märkligt, jag körde 1,5 dl ferrogent per 10 liter som jag spred på gissningsvis 30 kvm. Inte tillstymmelse till död mossa vad jag kunnat se, däremot blev gräset grönrandigt. Var precis som att gräset började växa samtidigt?!
 
mexitegel skrev:
Märkligt, jag körde 1,5 dl ferrogent per 10 liter som jag spred på gissningsvis 30 kvm.
Ja det låter ungefär som jag brukar köra. Tar ett par tre kaffekoppar till kanske 15 liter (ryggspruta). Möjligen är min dos något starkare men troligen inte mycket.

Prova att blanda lite starkare och gör en punktinsats på en "mosstuva". För mig blir mossan som sagt kolsvart ganska snabbt, åtminstone maximalt efter någon timma.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sluta bekämpa mossan och anlägg en japansk mossträdgård istället!
 
Mikael_L skrev:
Crebel och b8q är har helt rätt.

Det ska inte ligga singel hela vägen ner längs grundmuren, då den hjälper mer eller mindre stora mängder ytvatten att rinna ner och ge stor extra fuktbelastning på grunden.

Det ska åtminstone finnas ett "tätt" skikt vid markytan eller lite under ifall man vill ha lite dekorativt singel längs grunden (för att underlätta gräsklippning).

Under det skikt som tätar mot ytvattnet så kan det däremot vara bra med singel, pordrän eller något annat som underlättar transport ner mot en lägre belägen dränering.
Isoleringen börjar ca 3 dm under marknivå, jag har typ grävt ur 1-2 dm och lagt dit ärtsingel för att det inte ska växa så lätt utmed väggen och vara lätt och rensa.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
_DSC0637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått el till nya vitvarorna installerat!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MSjöström skrev:
Fått el till nya vitvarorna installerat!
Ser fram emot den dagen här hemma! Grattis
 
Rivt o börjat byggt nytt staket
 
Trotsade förkylningen och satte spottar i vitrinskåpen. Nu ska bara krönlisterna på plats...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
osiris skrev:
Trotsade förkylningen och satte spottar i vitrinskåpen. Nu ska bara krönlisterna på plats...
Det är ju lätt när man får så fin hjälp :)
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Har inte gjort något på huset men har blivit övergiven av Nettbuss i Uddevalla. Någon som vet om man har rätt till någon ersättning? :mad:
 
Åker du med västtrafik så har du restidsgaranti, åker du direkt med netbuss har jag ingen aning. Vad hände?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.