Borgs skrev:
@Tomas

Jo en sån har jag :)

De sex ingångarna är separata från varandra, om man kan använda dem till annat än larm har jag inte reflekterat över ännu men borde ju gå. Tyvärr är det ganska dåligt implementerat i det nya web interfacet än så länge (=går inte att göra några inställningar alls) man måste göra inställningar på ingångarna i det gamla web interfacet innan man kan använda dem i det nya gränssnittet vilket är lite omständigt men förhoppningsvis fixas snart.
@Tomas,

Nu börjar inställnings möjligheter för Security Module dyka upp i nya web gränssnittet, fungerar inte till 100% ännu men visar väl att Zipato i alla falla jobbar på det.
 
Tomas Andersson skrev:
konstigt jag ser den. men det har hänt förut att vissa inte ser bilder.. du kan prova en annan web läsare och jag provar att ladda upp bilden igen

[bild]
@Tomas,

Trodde det fungerade men har råkat ut för ett riktigt skumt fel. Testade regeln först genom att konfigurera regeln att reagera om larmet INTE var på. Fungerade klockrent, varannan gång man öppnade ytterdörren så tändes lampan vilket var precis hur jag förväntade mig att det skulle fungera.

Men om jag sedan gör om regeln och säger att den bara skall reagera om larmet är i ARM läge så händer följande:

1 Larmar på via min KeyFob panel
2. Öppnar dörren och går ut och stänger dörren, ingen lampa tänds ( Yes, fungerar tänkte jag :D )
3. Väntar en stund
4. Öppnar dörren, ingen lampa tänds ( fan oxå)
5. Larmar av via min KeyFob panel
6. "Paniken" infinner sig när jag inser att det inte fungerar att larma av via KayFob panelen, sliter upp telefonen och drar igång zipato appen och kan efter ett tag larma av och få tyst på sirenerna.

Har testat ett par gånger till och något i denna regel påverkar systemet så att det går utmärkt att larma på via KeyFob panelen men det går sedan inte att larma av via KeyFob panelen. Går jag tillbaka till mina gamla regler så fungerar det utan problem, men då tänds lampan varje gång som dörren öppnas när larmet är aktiverat (d.v.s. Även när man larmat huset och skall gå ut).
 
Någon som vet hur man aktiverar en scen genom en regel? Får inte det till att funka :( Lägger jag en switch i action fältet istället för en scen så funkar det, det är precis som om "action" inte vill köra en scen...
 
Hej,
jag har en Qubino dubbel switch ca 40 meter bort på mitt garage.
När jag slår på den fungerar det som det ska MEN när jag slår av den igen så slår den på sig själv igen::confused:
Detta händer BARA från mobilappen och alltså inte från datorn.
Om jag uppdaterar appen flera gånger i snabb följd förblir qubino switchen avslagen som den ska

Vad förorsakar detta problem? Om det spelar någon roll så är lasten endast en kontaktor.
Med vänlig hälsning willep
 
Hej jag har också haft skumma problem med en Qubino dubbelswitch. Den slår av sig själv efter att jag tänt via knapp ibland, sedan slocknade det styrda lysröret i taket när jag slog på lysröret ovanför bänken för att snart tändas igen detta hände bara ibland. Dom ligger på samma säkring men olika brytare. Jag plockade bort den tills vidare när jag har mer tid att kolla upp det.
 
willep skrev:
Hej,
jag har en Qubino dubbel switch ca 40 meter bort på mitt garage.
När jag slår på den fungerar det som det ska MEN när jag slår av den igen så slår den på sig själv igen::confused:
Detta händer BARA från mobilappen och alltså inte från datorn.
Om jag uppdaterar appen flera gånger i snabb följd förblir qubino switchen avslagen som den ska

Vad förorsakar detta problem? Om det spelar någon roll så är lasten endast en kontaktor.
Med vänlig hälsning willep
Har du kollat om den verkligen slår på sig självt eller om det bara är appen som visar fel.
Jag har sett att när jag slagit från pluggar så visar appen (Imperihome) ibland OFF för att efter någon sekund visa ON igen och sedan efter 5-10 sek så visar den återigen OFF. Pluggen har dock slagit ifrån som den ska. Jag gissar att zippan inte får feedback tillräckligt snabbt och så uppstår en fördröjning.
 
@Borgs Lägg upp en skärmdump på regeln så kan jag eller någon se om det finns någon tanke fel i den.

Men i största sannolikhet är det zipato som inte har full koll för tillfället. Jag vet att dom jobbar hårt på problem som finns i regelskapandet och jag har själv haft regler som fungerat perfekt i ett halvår och som sedan sänker hela boxen till oduglig. Det tråkiga som jag tycker är att dom fortfarande tjurar på med molnet. Jag skulle vilja kunna köra allt lokalt hemma med http sensorer som inte är inblandad i molnet och jag skulle även vilja kunna backa till en FW som fungerade tex som för ett år sedan när allt jag gjorde då fungerade och kändes rappt vid påverkan.
Nu har dom problem med att min box är snabb när den är nystartad och blir segare och segare efter ca 10 tim. Detta åtgärdas med att man startar om boxen minst två gånger varje dag och den blir bra. Men alla http sensorer och variabler känns fel efter omstart. Senaste Fw verkar dom har löst det med någon form av reset. Men det känns alldeles för sällan för nu är boxen snabb ibland och ibland hinner man börja duscha innan lyset tänds i badrummet. :(
Jag ser att flera har samma problem på deras egna forum så det är inte bara min box.
 
Hej, min box har ballat ur helt idag. Tomas, vilket forum refererar du till, jag hittar inget om dagens problem hos Zipato?
 
Jag har också problem med mobilappen. Fungerar bäst att styra med datorn men den har man ju inte i fickan.
 
Tomas Andersson skrev:
@Borgs Lägg upp en skärmdump på regeln så kan jag eller någon se om det finns någon tanke fel i den.

Men i största sannolikhet är det zipato som inte har full koll för tillfället. Jag vet att dom jobbar hårt på problem som finns i regelskapandet och jag har själv haft regler som fungerat perfekt i ett halvår och som sedan sänker hela boxen till oduglig. Det tråkiga som jag tycker är att dom fortfarande tjurar på med molnet. Jag skulle vilja kunna köra allt lokalt hemma med http sensorer som inte är inblandad i molnet och jag skulle även vilja kunna backa till en FW som fungerade tex som för ett år sedan när allt jag gjorde då fungerade och kändes rappt vid påverkan.
Nu har dom problem med att min box är snabb när den är nystartad och blir segare och segare efter ca 10 tim. Detta åtgärdas med att man startar om boxen minst två gånger varje dag och den blir bra. Men alla http sensorer och variabler känns fel efter omstart. Senaste Fw verkar dom har löst det med någon form av reset. Men det känns alldeles för sällan för nu är boxen snabb ibland och ibland hinner man börja duscha innan lyset tänds i badrummet. :(
Jag ser att flera har samma problem på deras egna forum så det är inte bara min box.
@Tomas,

Min regel baren kopia av din regel med enda skillnaden att istället för lampa som aktiveras så var det PGM porten på Security Modulen som aktiverades.

Håller med att boxen kunde vara snabbare :x :x . I början var den rapp och att lägga till enheter gick snabbt, men nu när jag lagt till över 50st z-wave enheter har den blivit mycket slöare och synkronisering tar mycket lång tid varje gång man gör något. Vilket ledertill att man drar sig för att göra förändringar.

Mobil appen i beta fas ser lovande ut men är i dagsläget mycket bristfällig. Alla enheter ligger bara i en enda röra, t.ex under light har jag idag 24 enheter i ingen som helst ordning, helt huller om buller.. Gör det lite svårt att hitta när man skall slå på/av en lampa.....

Kan nog bli bra i slutändan men känns som att det är långt dit...
 
Jag kör också beta appen och där är jag helt nöjd även om det finns som du säger mycket kvar att jobba på. Men här jobbar man rätt med en BETA och då kan jag ju välja vad jag vill köra.
 
lilytwig skrev:
Har du kollat om den verkligen slår på sig självt eller om det bara är appen som visar fel.
Jag har sett att när jag slagit från pluggar så visar appen (Imperihome) ibland OFF för att efter någon sekund visa ON igen och sedan efter 5-10 sek så visar den återigen OFF. Pluggen har dock slagit ifrån som den ska. Jag gissar att zippan inte får feedback tillräckligt snabbt och så uppstår en fördröjning.
absolut så tänds laman igen, råkar vara en 500w strålkastare, så inget tvivel där. Jag har samma problem via TAB med imperihome. Har inte samma problem med en endaste av mina andra 25 aktorer av blandade slag.
 
Jag har lite funderingar om modulerna till Zipaboxen. Än så länge har jag kört styrning av lampor men vill utöka funktionerna.

Om man vill ha lite dörrsensorer och rörelsesensorer, måste man då ha security-modulen från Zipato? Jag hade tänkt skaffa någon form av övervakningskamera också så man kan titta om det är någon obehörig hemma om någon sensor löser ut. Kan man göra detta via vanliga zipaton, eller varför behövs securitymodulen egentligen?

För vissa sensorer finns DIP-inställningar där det kan ställas in larm eller home automation-läge. Vad innebär det egentligen? Måste man ha en sensor där det går att ställa in home automation-läge om man inte vill köpa säkerhetsmodulen?

Jag trodde i min enfald att sensorn skickar en signal att t.ex. magnetbrytaren är öppen och inte stängd. Dvs inte ett viss typ av anrop utan öppen/stängd. Precis som på/av.
 
Jag har haft problem med min box de senaste två veckorna. Den slutar exekvera helt och går offline men efter omstart så funkar den fint igen. Kan det här ha och göra med att Zipato håller på med något eller kan jag ha hårdvaruproblem med min box? Det är ett riktigt dumt fel för när jag var borta över påsken så hände detta när jag hade den pålarmad. Det är ju inte jättekul om sirenerna går på om man inte är hemma och kan stänga av dom. Det känns som att dom måste få boxen mer stabil snart annars kommer nog många tröttna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.