Håller på att renovera hallen, ska lägga klinkers direkt innanför dörren.

Har tagit bort det gamla knarrande brädundergolvet och riktat upp golvbjälkarna (dessa var av rejäl dimension, 90mm breda!) samt satt kortlingar, varefter jag skruvlimmat 22mm golvspån.

Nu till min fundering. Ser att LK har golvvärmeslang för "låg bygghöjd", det finns både 8mm och 12mm.

Pratade med en röris som sa att det kunde bli lite klen cirkulation på den som är 8mm. De sa att det förmodligen skulle funka men de rekommenderade den som är 12mm.

Törs jag köra på 8mm? Det skulle väl inte säljas om det inte fungerade? Vill ju inte få problem sen, men samtidigt vill jag ha så låg bygghöjd som möjligt.

Har bergvärme, huset är gammalt, så rören från pumpen är riktigt grova, förmodligen 1" (Kanske mer?).

Sen har jag lite övriga frågor, men de reder vi ut när vi tagit beslut om vilken slang vi ska ha :)
 
Ju klenare rör, desto kortare slanglängd för att inte få för mycket tryckfall/motstånd, dvs kortare slang ger mindre yta. Du får prioritera enligt dina förutsättningar. Det skiljer ju inte jättemycket mellan dem i .bygghöjd

"Max rörlängd per golvvärmekrets är ca 43 m vilket motsvarar en yta på 5 m2"
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/pa-barande-golv-med-lk-golvvarmelist-83.pdf

http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...rme-/Monteringsanvisningar-/Forlaggningssatt/
 
Jag har LK EPS 16, färdigt spårade aluminium/frigolit skivor som är 16 mm höga och du kan lägga klinker direkt på dem med flytfix. Bygghöjd då 16 mm + flytfix (~2-3 mm).
 
Aha, så det räcker med 2-3mm alltså? Vad är flytfix? Någon form av flytspackel?
 
norrbottenstorpet skrev:
Ju klenare rör, desto kortare slanglängd för att inte få för mycket tryckfall/motstånd, dvs kortare slang ger mindre yta. Du får prioritera enligt dina förutsättningar. Det skiljer ju inte jättemycket mellan dem i .bygghöjd

"Max rörlängd per golvvärmekrets är ca 43 m vilket motsvarar en yta på 5 m2"
[länk]

[länk]
Hallen är ca 2,7 kvadrat, så det borde bli ca 24 meter rör om jag inte räknat helt fel.
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
anders07 skrev:
[länk]

Denna är "godkänd" för att använda på LK EPS plåtar...
Ah! Vi hade dock tänkt oss lite mindre plattor, typ 10x20 eller så. Detta var för 30x30 och större. Men det finns kanske för mindre plattor också.
 
Det fungerar för mindre plattor också men det blir svårare att täcka dem helt så du behöver kanske täcka plattan först med fix...
 
Hur menar du med täcka? Lägger man inte ut fixet och placerar klinkersplattan på det?
 
Jo, men med mindre plattor "trycks" inte flytfixet ut tillräckligt... Det är då bättre att lägga fix både på golvet och under plattan.
 
Aha, så att man applicerar lite fix under plattan och även på golvet innan man sätter den på plats alltså?
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Tror att jag kör flytspackel ändå, har en liten ojämnhet som jag skulle behöva få bort.

Behöver jag använda en bockfixtur för slangen? Den ska gå upp i hörnet av hallen, ska alltså inte bygga in den i väggen.

Och hur fäster jag slangen mot golvet?

Och sista frågan, LK anger att armeringsjärnet ska vara underst. Min logik säger att det ska vara överst. Vad är rätt och riktigt?
 
simpa81 skrev:
Tror att jag kör flytspackel ändå, har en liten ojämnhet som jag skulle behöva få bort.

Behöver jag använda en bockfixtur för slangen? Den ska gå upp i hörnet av hallen, ska alltså inte bygga in den i väggen.

Och hur fäster jag slangen mot golvet?

Och sista frågan, LK anger att armeringsjärnet ska vara underst. Min logik säger att det ska vara överst. Vad är rätt och riktigt?
Bockfixtur är klokt, särskilt om det blir skarpa böjar.

Fixering kan ske med kattstrypare mot armeringsmattan (behöver ju bara vara väl fixerat till dess att gjutningen är genomförd). Du ska följa montageanvisningarna till punkt och pricka. Vid nedböjning av en balk blir det dragkrafter på undersidan av balken och det är dessa man i sådana fall armerar emot, när man armerar undersidan.
 
Armeringen är främst för att fästa slangen i... Lägger du tjockt med flytspackel kan du lägga armering ovanpå också men då helst inte i kontakt med slangen
 
Ah! Helst av allt skulle jag vilja spackla enbart 15mm, men läser att LK rekommenderar 20mm. Allt för att inte komma för högt mot tröskeln vid ytterdörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.