M
IMG_20150403_224019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


+

200px-2_By_4_Clue_Stick.jpg

=

IMG_20150403_224602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:|
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hur gick det med brädan ... :eek:
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S
Är elektriker men det verkar vara okej med arbetsrelaterade bloopers också.

Har tagit fel kontaktor när jag skulle laga en värmepanna. Relät jag skulle ha borde haft en NC hjälpkontakt men jag tog en NO istället. När jag spänningssatte anläggningen igen tog det cirka 10 sekunder sen hörde man en liten lite poff från anläggningen och sen världens rökutveckling. Jag hade bara jobbat cirka 1 år som elektriker och inte ens rört en kontaktor under hela den tiden, blev nervös som fan med kunden bakom ryggen. Fick förklara att jag satt fel kontaktor och hade bränt trafon till fläktregleringen i varmluftssystemet... Lagom pinsamt kan man säga.

2: Inte mitt fel egentligen, men jag fick såklart skulden ändå. Jag var och kopplade i en elcentral som gick till 2 lägenheter. Nollan i mätarblocket satt löst och jag råkade rycka loss den av misstag. TVn sprängdes med en jävla rökutveckling, tvättmaskinen luktade bränt likaså kylskåpet. Förklarade för chefen och hyresgästen. Om någon trodde mig vet jag dock inte, men så var det.

3: Gjorde en kuloinstallation i en butik, efter flera dagars klamrande var det dags att koppla in alltihop, inser då att vi hade 3x1.5 med brun, svart och blå av misstag... Var bara att riva ner varenda jävla kabel. Då kunde jag hålla mig för skratt.. Likaså butiksägaren som var lagom stressad över sin grand opening inom typ 3 dagar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tommib
Heh, så roligt att inlägget ovan är skrivet av elektriker.
Jag är inte elektriker men kopplar ändå....

Idag har jag testat/motionerat JFB två gånger. Jag håller på och drar om elen i förråd/garage för att separera dem till olika grupper och rensa ut gammal plåtkulo. I samband med detta skulle ett par gamla kablar kopplas ur från sina porslinsdosor, de där som har så himla gott om plats att arbeta i.... Mäter, bryter gruppen, mäter igen. Dosorna övermålade flertalet gånger men till slut öppnar de sig. Trögt som fasen att få upp skruven över nollorna men till slut gick det. Ska bara bända ut nolledaren med skruvmejseln (oisolerad, d'oh). Bänder av misstag mot jordledare. Klick, svart i rummet.

Nästa tabbe. Har kopplat en tillfällig kabel från ny dosa i tvättstugan (mellan förråd och garage) till garaget som ska mata garaget tills jag kan dra en ny gruppledning från centralen. Denna dosa monterades av elektriker när vi bytte central just för att bli av med sista stumpen plåtkulo som gick in i centralen och matar dosan i ovanstående stycke. Kabeln är lite lång, ska kapa den för att dra ner den snyggt i nya dosan i garaget. Mäter, bryter, mäter igen. Spänningslöst och bra. Klipper med avbitaren, klick, svart. :(

....men JFB fungerar uppenbarligen utmärkt. Bra att vi installerade den.
 
Klippa kabeln (dvs sammanföra nolla och jord) är väl en riktig elklassiker. Övertygad om att även många installatörer gjort detta....jag har då, både en och två gånger.
 
tommib
Det mest pinsamma är att jag förklarade för en bekant för inte alls länge sedan varför detta händer med en JFB trots att just den gruppen är spänningslös. Tur att resten av familjen inte var hemma för att märka vad jag gjorde....
 
Det gjorde jag på en bankomat när vi byggde en bank när jag var lärling. Bankomaten höll på att programmeras och all data försvann. Jag fattade inte riktigt vad som hände. Det har säkert hänt någon gång efter det med :)
 
norrbottenstorpet skrev:
Klippa kabeln (dvs sammanföra nolla och jord) är väl en riktig elklassiker. Övertygad om att även många installatörer gjort detta....jag har då, både en och två gånger.
Ganska irriterande för oss andra på bygget när lata elektriker klipper alla kablar på en gång och löser JFB så sågar, kompressorer och allra värst radion stannar,
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi ska väll inte fortsätta det kriget mellan hantverkare. Då har vi en 20-30 sidor med "men ni då..." framöver ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja radion ... och kaffebryggaren ... det är allvarliga störningar ... :cool:


Men annars brukar jag säga att det borde bli ljus när elektrikern kommer, men allt som oftast blir det kolmörkt istället. :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
Hennke85 skrev:
Ganska irriterande för oss andra på bygget när lata elektriker klipper alla kablar på en gång och löser JFB så sågar, kompressorer och allra värst radion stannar,
Ja, det var ju därför jag inte bröt via huvudbrytaren utan bara den berörda gruppen....
 
Eller som på jobbet häromdagen när snickarna som renoverar gårdshuset ville stänga av elen på ett ställe och provar en säkring i taget. Tur att laptopen är batteridriven och att vi inte var uppkopplade mot nåt sjukhus just då :-D
 
Y
För några år sedan så tänkte jag fel angående duschblandare.

Om flödesratten är på noll så tyckte jag då att logiska vore att värmeratten inte hade vatten heller.

Bort med plastratten för värmen och slet för fullt att lyckas få bort låsbrickan till termostaten.

Plötsligt small det till och bricka samt termostat flög iväg samt en tjock stråle vatten piskade badrumsväggen. :wow:

Stressade mig iväg till annat rum för stänga allt vatten. Tur det var ett badrum byggd för stå och duscha. :p
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Såg en jättejätteblooper idag. Och igår.
Nybyggt staket av tryckat virke, jättefint!
Pojke i 13-årsålders ungefär står och målar det. Med Falu Rödfärg.
Det lär rinna av i nästa skyfall.

Men jag sade inget, ingen vuxen var i närheten och han får säkert betalt för att måla.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle skynda mig lite, för jag var hungrig och det hänger tunga regnmoln över våra huvud... så på väg ut genom den nymålade dörrkarmen klackade jag hinken med utegrund med mina nya fina arbesko :( Men just nu är jag oändligt lycklig att jag bara för nån månad sedan beslutade att hålla mig till vattenburen färg (y)
 
  • IMG-20150709-WA0000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.